Ένοπλες Συρράξεις

Τα παγκόσμια συστήματα εντοπισμού θέσης των ΗΠΑ υπό απειλή: Το MagNav θα αντικαταστήσει το GPS για την πλοήγηση αεροσκαφών-υποβρυχίων και drones

Πολλοί στρατιωτικοί αναλυτές πιστεύουν πως μία από τις πρώτες κινήσεις των εχθρών των ΗΠΑ σε μία πιθανή σύρραξη, θα ήταν η προσπάθεια απενεργοποίησης των αμερικανικών συστημάτων GPS. Εάν τα συστήματα αυτά καταστραφούν, ο αμερικανικός στρατός θα χάσει την πλοήγηση, την στόχευση και τις επικοινωνιακές δυνατότητες που έχει.

Ο ευκολότερος τρόπος  με μια συσκευή GPS, είναι απλώς να την μπλοκάρετε ή να δημιουργήσετε ένα ψευδές σήμα GPS που υπερισχύει του πραγματικού σήματος GPS.

Μια άλλη μέθοδος είναι η πλαστογράφηση. Κατά την πλαστογράφηση, ο επιδιωκόμενος στόχος δεν γνωρίζει ότι το σήμα που λαμβάνεται από μια μονάδα GPS είναι λάθος: Μια πλαστογράφηση δημιουργεί ένα ψευδές σήμα GPS, που περνά ως πραγματικό σήμα και μια εσφαλμένη ώρα ή τοποθεσία εμφανίζεται στον προβλεπόμενο δέκτη.

Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι αεροπόροι ήταν η ακριβής πλοήγηση για να φτάσουν στον στόχο. Ο διαθέσιμος εξοπλισμός για να βοηθήσει τους πιλότους στην πλοήγηση στο παρελθόν ήταν μια μαγνητική πυξίδα. Με τον καιρό εμφανίστηκαν γυρομαγνητικές πυξίδες στα πιλοτήρια.

Η εμφάνιση του Global Positioning System (GPS), έκανε την πλοήγηση πολύ πιο απλή. Όλα τα υπάρχοντα συστήματα βασίζονται σε δορυφόρους και χρησιμοποιούνται όχι μόνο από πιλότους στον αέρα αλλά και από οδηγούς στο έδαφος.

Το ελεγχόμενο από τις ΗΠΑ δορυφορικό GPS έχει λίγες λειτουργικές παραλλαγές, π.χ. «Διαφορική» λειτουργία GPS, η οποία είναι πολύ πιο ακριβής από το καθολικά και κοινώς διαθέσιμο GPS.

Οι χώρες που έχουν αναπτύξει τέτοια συστήματα, ελέγχουν πάντα τον πηγαίο κώδικα του συστήματος και μπορούν να τον αλλάξουν χωρίς να το γνωρίζει ο κόσμος. Ομοίως, αυτά τα συστήματα μπορούν να παραβιαστούν ( χακάρουν)  από τους αντιπάλους. Οποιοδήποτε σφάλμα στο σήμα ενός ή περισσότερων δορυφόρων συστήματος θα έχει ως αποτέλεσμα ανακρίβεια πλοήγησης.

Για να αντιμετωπίσουν την ήδη υπάρχουσα απειλή για τα συστήματα πλοήγησης που βασίζονται σε δορυφόρους μέσω εμπλοκής σήματος, οι ΗΠΑ δοκιμάζουν ήδη μια νέα τεχνολογία που ονομάζεται MagNav.

Οι προγραμματιστές πιστεύουν ότι, το σύστημα MagNav θα είναι αδιάβλητο. Η αναφορά των παραμέτρων αδρανειακής πλοήγησης είναι απαραίτητη για την κατανόηση του νέου συστήματος, το οποίο θα είναι ανεξάρτητο από τη δορυφορική πλοήγηση.

Αδρανειακό σύστημα πλοήγησης

Τα συστήματα αδρανειακής πλοήγησης χρησιμοποιούν βασικές παραμέτρους πτήσης, δηλαδή ταχύτητα και επιτάχυνση κ.λπ. Αυτές οι παράμετροι που τροφοδοτούνται στο σύστημα επιτρέπουν σε κάποιον να προσδιορίζει τη θέση του αεροσκάφους/όπλου ανά πάσα στιγμή.

Οι περισσότεροι  αεροπόροι σε όλο τον κόσμο, εξαρτώνται από έναν συνδυασμό GPS και αδρανειακής πλοήγησης.

Το πλεονέκτημα ενός Αδρανειακού Συστήματος Πλοήγησης είναι ότι, αυτό το σύστημα δεν εξαρτάται από εξωτερικά σήματα. Ωστόσο, υπάρχει και ένα σαφές μειονέκτημα.

Λόγω της μετατόπισης που προκαλείται από την περιστροφή της Γης, το σύστημα καθίσταται ανακριβές με την πάροδο του χρόνου στην περίπτωση πτήσεων μεγάλης διάρκειας.

MagNav Project

Η USAF δημιουργεί το MagNav, το οποίο αναπτύχθηκε από κοινού από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης και τον Επιταχυντή Τεχνητής Νοημοσύνης, ένα ερευνητικό ίδρυμα.

Κορυφαία στρατιωτικά και πολιτικά ιδρύματα όπως το Κέντρο Αυτονομίας και Πλοήγησης του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Πολεμικής Αεροπορίας, το Lincoln Laboratory του MIT και η SandboxAQ μια εταιρεία λογισμικού, έχουν αναπτύξει αυτό  το ανεξάρτητο σύστημα πλοήγησης GPS. Η αποτελεσματικότητα του συστήματος αποδείχθηκε κατά τη διάρκεια άσκησης, που αφορούσε μεγάλης κλίμακας επιχειρήσεις αεροπορικών μεταφορών.

Η νέα τεχνολογία εγκαταστάθηκε στα αεροσκάφη C-17 της USAF και οι πιλότοι προσομοίωσαν την απώλεια του σήματος GPS από τους δορυφόρους. Ωστόσο, μπόρεσαν να παραμείνουν στο «σωστό δρόμο» και να φτάσουν στον προορισμό τους.

Η επιτυχία του συστήματος MagNav είναι ένα επίτευγμα ορόσημο, επειδή η εξάρτηση από το GPS δεν θα είναι πλέον απαραίτητη. Η παρεμβολή στο σήμα των δορυφορικών σημάτων θα μπορούσε να επιτευχθεί με ενεργές παρεμβολές, επιθέσεις στον κυβερνοχώρο ή ακόμα και με την πραγματική φυσική καταστροφή δορυφόρων GPS από αντιδορυφορικά όπλα.

Ωστόσο, οι παρούσες δοκιμές βρίσκονται σε ένα εκκολαπτόμενο στάδιο και η επιχειρησιακή χρήση θα καθυστερήσει, επειδή η πιο κρίσιμη και σημαντική πρόκληση για τη μαγνητική πλοήγηση, είναι να φιλτράρει το καθαρό σήμα από τον θόρυβο για να ερμηνεύσει τη σωστή και ακριβή τοποθεσία που υποδεικνύεται από το μαγνητικό πεδίο της Γης.

Αυτό το σημαντικό εμπόδιο μπορεί να ξεπεραστεί με παρέμβαση της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI). Η τεχνητή νοημοσύνη θα συμβάλει καθοριστικά στην αφαίρεση του ηλεκτρομαγνητικού θορύβου του αεροσκάφους και στην αποκρυπτογράφηση του απαιτούμενου μαγνητικού πεδίου, ανάλογα με το γεωγραφικό πλάτος/μήκος του αεροσκάφους και θα επιτρέψει τη διόρθωση θέσης από τους αλγόριθμους που λαμβάνονται σε ένα κινούμενο επίπεδο.

Αν και τα αρχικά αποτελέσματα του συστήματος είναι ενθαρρυντικά, χρειάζεται ακόμη «πολύς δρόμος» μέχρι να εξοπλιστούν τα πιλοτήρια των αεροσκαφών με συστήματα MagNav. Η δημιουργία ακριβών μαγνητικών χαρτών θα είναι μια μεγάλη πρόκληση.

Η ενσωμάτωση συστημάτων MagNav σε αεροσκάφη, υποβρύχια, drones και υπερηχητικά οχήματα θα χρειαστεί λίγο χρόνο. Το λεγόμενο απρόσβλητο και ακριβές δορυφορικό GPS μπορεί να αντικατασταθεί από ένα σύστημα MagNav που δεν είναι ακόμη λειτουργικό.

Τα περισσότερα σύγχρονα όπλα, δηλαδή υπερηχητικά βλήματα , πύραυλοι κρουζ μεγάλης εμβέλειας, οπλισμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη κ.λπ., μπορεί να εξουδετερωθούν με τη μέθοδο soft kill της παραβίασης των συστημάτων παγκοσμίου εντοπισμού θέσης που βασίζονται σε δορυφόρους.

Ένα εναλλακτικό σύστημα, το οποίο θα διασφαλίζει την ακριβή πλοήγηση, επιτρέποντας έτσι τη διόρθωση θέσης, θα είναι απαραίτητο.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ