Ο αμερικανικός στρατός θεωρεί ότι οι προγραμματισμένες αναβαθμίσεις κινητήρων για όλες τις παραλλαγές του F-35 Joint Strike Fighter, είναι κρίσιμες επειδή οι κινητήρες Pratt & Whitney F135 που τροφοδοτούν όλα τα αεροσκάφη ήταν υπό προδιαγραφή από την αρχή.
Αυτό σημαίνει ότι οι κινητήρες πρέπει να λειτουργούν τακτικά σε θερμοκρασίες υψηλότερες από τις αναμενόμενες, γεγονός που έχει οδηγήσει σε δαπανηρές αυξημένες απαιτήσεις συντήρησης και υλικοτεχνικής υποστήριξης και έχει βλάψει τα συνολικά ποσοστά ετοιμότητας του F-35.
Το πιο ακριβό οπλικό σύστημα στην παγκόσμια ιστορία, αντιμετώπισε κάποια απροσδόκητη αναταραχή στις 29 Μαρτίου, όταν ο στρατηγός της Πολεμικής Αεροπορίας Μάικλ Σμίτ, υπεύθυνος για το πρόγραμμα αποκάλυψε ότι, «υποβαθμίσαμε τις προδιαγραφές του κινητήρα και των απαιτήσεών του».
«Χρησιμοποιούμε το κόστος σε αυτό το πρόγραμμα, μειώνοντας τη ζωή αυτού του κινητήρα με πρόσθετες γενικές επισκευές που αναμένονται κατά τη διάρκεια ζωής του προγράμματος», ανέφερε.
Από την ημέρα που ξεκίνησε το πρόγραμμα, το Πεντάγωνο και η εταιρεία κατασκευής κινητήρων Pratt & Whitney συμφώνησαν ότι, ο κινητήρας θα μπορούσε να είναι εκτός λειτουργίας πέντε φορές πιο συχνά από αυτούς που χρησιμοποιούνται σε άλλα μαχητικά αεροσκάφη των ΗΠΑ.
Αποδεικνύεται ότι οι ολοένα και πιο περίπλοκοι ενσωματωμένοι υπολογιστές του F-35, χρειάζονται περισσότερες ηλεκτρικές και ψυκτικές δυνατότητες από ότι αρχικά είχε εκτιμηθεί. Αυτό απαιτεί τον κινητήρα F135 των 27 εκατομμυρίων δολαρίων (PDF), να λειτουργεί πιο «σκληρά», γεγονός που τον φθείρει πιο γρήγορα.
Το 2008, ο κατασκευαστής των F-35, Lockheed, ανακάλυψε ότι ο κινητήρας ήταν πολύ τραχύς. Πέντε χρόνια αργότερα ζήτησε από το Πεντάγωνο να ενισχύσει τον κινητήρα.
«Αλλά οι υπεύθυνοι του προγράμματος αποφάσισαν ότι ήταν πολύ αργά για να επανασχεδιάσουν τον κινητήρα, δεδομένου του κόστους και των επιπτώσεων του χρονοδιαγράμματος μιας τέτοιας αλλαγής σε εκείνο το στάδιο του συνολικού προγράμματος», είπε ο Τζόν Λούντικσον του Κυβερνητικού Γραφείου Λογοδοσίας (PDF) σε ακρόαση του Σώματος.
«Εντυπωσιακό να πούμε ότι ήταν πολύ αργά για να επισκευαστεί ο κινητήρας δεδομένου ότι, μια δεκαετία αργότερα, το F-35 δεν έχει ακόμη εισέλθει σε πλήρη παραγωγή λόγω των συνεχιζόμενων προβλημάτων», αναφέρει ξένο μέσο ενημέρωσης.
Ο κινητήρας πρέπει να λειτουργεί δύο φορές σε υψηλότερες θερμοκρασίες από ότι έχει σχεδιαστεί . Αυτό τον φθείρει πιο γρήγορα, κάτι που απαιτεί περισσότερη συντήρηση.
«Αυτός είναι ένας μεγάλος λόγος για τον οποίο μόνο το 29,3% των 564 F-35 που είχαν ήδη παραδοθεί στο Πεντάγωνο, μπόρεσαν να πετάξουν όλες τις αποστολές τους τον Φεβρουάριο. Για τους μαθηματικούς ανάμεσά μας, αυτό σημαίνει ότι μόλις ένα στα τέσσερα F-35 είναι πλήρως έτοιμο να πετάξει και να πολεμήσει», αναφέρει το μέσο.
Για να καταπολεμηθεί αυτό, το πρόγραμμα F-35 ξεκίνησε αυτό που αποκαλεί « Πόλεμος κατά της ετοιμότητας » (PDF). Από τεχνική άποψη, φυσικά, κερδίζει ήδη αυτόν τον πόλεμο.
Όμως όταν στέλνεις έναν κινητήρα πίσω περισσότερες φορές από ότι υποτίθεται ότι θα είχε στη διάρκεια της ζωής του, «είναι ένα τεράστιο χρηματικό ποσό που θα μας κοστίσει να ανακατασκευάσουμε αυτούς τους κινητήρες πολλές επιπλέον φορές», είπε ο Σμίτ.
Για να αντιμετωπίσει αυτή την πρόκληση, το πρόγραμμα F-35 ξεκίνησε μια δεύτερη εκστρατεία που ονομάζει « Πόλεμος στο κόστος » (PDF). Αποδεικνύεται ότι η Κίνα και η Ρωσία, δεν είναι οι μόνοι εχθροί που μπορούν να καταρρίψουν το F-35 από τον ουρανό. Το κόστος είναι μια σημαντική απειλή για το πρόγραμμα F-35.