Είναι γεγονός ότι ΗΠΑ-χώρες του ΝΑΤΟ παρέχουν συνεχώς στην Ουκρανία οπλικά συστήματα και πυρομαχικά, προκειμένου το Κίεβο να αντέξει στις συνεχιζόμενες στρατιωτικές επιθέσεις της Ρωσίας.
Ωστόσο η εν λόγω βοήθεια παρουσιάζει όπως αναμενόταν διάφορα προβλήματα, με κυριότερα της εκπαίδευσης του προσωπικού σε αυτά, της ενσωμάτωσης τους στις Ουκρανικές ένοπλες Δυνάμεις, αλλά και της απόδοσής τους στο πεδίο της μάχης.
Ρωσικό σαμποτάζ στα Mig-29 των Σλοβάκων
Ιδιαίτερα στο θέμα της απόδοσής τους στεκόμαστε με αφορμή δημοσίευμα έγκριτου Διεθνούς ΜΜΕ, σύμφωνα με το οποίο η Σλοβακία φαίνεται να έχει στείλει στην Ουκρανία ελαττωματικά αεροσκάφη MiG-29 που μπορεί να είναι ακατάλληλα για μάχη, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Άμυνας της χώρας, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι Ρώσοι τεχνικοί φαίνεται να έχουν "σαμποτάρει" το μαχητικό αεροσκάφος που παραδόθηκε στην Ουκρανία.
«Μπορούσαν να πετάξουν, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ήταν και ικανά να πολεμήσουν. Οι Ουκρανοί ήρθαν στη Σλοβακία μια εβδομάδα πριν από την αναχώρησή τους, έφεραν ανταλλακτικά και επιθεώρησαν τα αεροπλάνα», είπε ο Σλοβάκος υπουργός Άμυνας Γιάροσλαβ Ναντ απαντώντας στην κριτική που ασκήθηκε στην κυβέρνηση από την αντιπολίτευση για τα εν λόγω αεροσκάφη.
Ο Nάντ είπε ότι τα προβλήματα στα αεροσκάφη MiG-29 Fulcrum μπορεί να προκλήθηκαν σκόπιμα από Ρώσους τεχνικούς, οι οποίοι ήταν παρόντες στην αεροπορική βάση Sliač στη Σλοβακία μέχρι τα τέλη του 2022.
Σημείωσε ότι τα προβλήματα παρατηρήθηκαν μόνο σε εκείνα τα σημεία στα οποία είχαν πρόσβαση οι Ρώσοι τεχνικοί.
«Ακόμη και η αστυνομία το ερευνούσε, με βάση τις υποψίες μας. Υπήρχαν εξαρτήματα στους κινητήρες του αεροσκάφους στα οποία είχαν πρόσβαση οι Σλοβάκοι τεχνικοί και στη συνέχεια υπήρχαν εξαρτήματα στα οποία είχαν πρόσβαση μόνο οι Ρώσοι τεχνικοί. Τα ελαττώματα εμφανίστηκαν μόνο σε εκείνα τα μέρη στα οποία είχαν πρόσβαση οι Ρώσοι», είπε ο Nάντ. Ωστόσο, η αστυνομική έρευνα δεν μπόρεσε να αποδείξει σίγουρα την εμπλοκή των Ρώσων τεχνικών.
Ο Αντιπτέραρχος Ľubomír Svoboda, πρώην πιλότος στη Σλοβακική Πολεμική Αεροπορία, είπε επίσης ότι οι Ρώσοι προκάλεσαν ζημιά στα αεροσκάφη.
«Πήραμε από αυτούς έναν κινητήρα που υποτίθεται ότι θα διαρκούσε 350 ώρες. Και τελικά πέταξε μόνο 70 ώρες. Τι μπορούμε να κάνουμε από αυτό; Ίσως υπήρχε κακή κατασκευή, ας το ονομάσουμε έτσι. Δεν ξέρω», είπε σε συνέντευξή του.
Tα Σλοβακικά MiG-29
Τον περασμένο μήνα, οι γειτονικές χώρες της Ουκρανίας, η Πολωνία και η Σλοβακία, υποσχέθηκαν την πρώτη δόση των μαχητικών αεροσκαφών MiG-29 στην Ουκρανία. Από αυτά, η Πολωνία θα στείλει τέσσερα αεροσκάφη σοβιετικής κατασκευής, ενώ η Σλοβακία θα στείλει 13.
Στις 23 Μαρτίου, τα τέσσερα πρώτα σλοβακικά MiG-29 έφτασαν στην Ουκρανία, σηματοδοτώντας την πρώτη παράδοση μαχητικών αεροσκαφών του ΝΑΤΟ στη κατεστραμμένη από τον πόλεμο χώρα.
Το MiG-29 (κωδική ονομασία ΝΑΤΟ «Fulcrum») σχεδιάστηκε από τη Σοβιετική Ένωση για να αντιμετωπίσει την απειλή από μια νέα γενιά πολεμικών αεροσκαφών του ΝΑΤΟ, που περιλάμβανε τα F-15 και F-16.
Ωστόσο, η δυτική συμμαχία κληρονόμησε δεκάδες αεροσκάφη Mig-29 σοβιετικής κατασκευής όταν τα κράτη της Ανατολικής Ευρώπης εντάχθηκαν στο ΝΑΤΟ μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, τερματίζοντας τον Ψυχρό Πόλεμο.
Η Σλοβακία κληρονόμησε εννέα μονοθέσια MiG-29A (γνωστά ως Project 9.12) και ένα διθέσιο MiG-29UB μετά τη διάσπαση της Τσεχίας-Σλοβακίας το 1993. Στη συνέχεια, η χώρα απέκτησε 12 ακόμη MiG-29A και δύο MiG-29UB από την Ρωσία ως αποπληρωμή χρέους, μεταξύ 1993-1996.
Το 2009 η Σλοβακία ανέθεσε τεχνικούς από τη Russian Aircraft Corporation για την αναβάθμιση 10 MiG-29A και δύο UB με εξοπλισμό πλοήγησης συμβατά με το ΝΑΤΟ για την επίτευξη των προτύπων αεροπορικής ασφάλειας και διαλειτουργικότητας του ΝΑΤΟ.
Τα νέα εξαρτήματα περιλάμβαναν συστήματα πλοήγησης/ασφαλούς επικοινωνίας Rockwell Collins, συστήματα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού (IFF) και νέους υπολογιστές πιλοτηρίου και οθόνες LCD που υποστηρίζονται από ψηφιακό επεξεργαστή.
Ωστόσο, υπήρχαν πολλά ζητήματα που σχετίζονται με την ετοιμότητα και τη δυνατότητα συντήρησης των κινητήρων RD33 που τροφοδοτούσαν αυτά τα αεριωθούμενα Mig-29 και ίσως και άλλων εξαρτημάτων αεροσκαφών.
Έτσι αντί να στείλει τα τζετ στη Ρωσία, η σλοβακική πλευρά προτίμησε να τα επισκευάσει στο "σπίτι της", παρουσία Ρώσων τεχνικών που διέθεταν μεγαλύτερη τεχνογνωσία MiG από το προσωπικό της Σλοβακίας.
Τελικά η Σλοβακία απέσυρε τα τελευταία της MiG τον Αύγουστο του περασμένου έτους, ενώ η χώρα φέρεται να είχε μείνει μόνο με έναν πιλότο να εκτελεί περιπολίες στον εναέριο χώρο, χωρίς να φέρει πυραύλους αέρος-αέρος, αφού η χώρα δεν τους διέθετε πλέον.
Τούτου λεχθέντος, ο Nάντ εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία θα είναι σε θέση να καταστήσει το αεροσκάφος πλήρως επιχειρησιακό. «Έχουν πιλότους, ανταλλακτικά και μια εταιρεία που εργάζεται σε MiG από τη σοβιετική εποχή», είπε ο υπουργός.
Η Ρωσική αεροπορική κυριαρχία στην Ουκρανία-Ο ρόλος Mig-29 και F-16
Οι βετεράνοι Ουκρανοί πιλότοι υποστηρίζουν, ωστόσο ότι τα πρόσθετα MiG-29 δεν θα άλλαζαν το παιχνίδι για την χώρα τους, όπου η Ρωσία κυριαρχεί στον αέρα.
Πρόσφατα και σύμφωνα με Ρωσικές πηγές, ένας Ρώσος πιλότος κατέστρεψε δύο ουκρανικά ελικόπτερα και ένα μαχητικό αεροσκάφος σε μία έξοδο-αποστολή του.
Συγκεκριμένα, ο Ρώσος πιλότος με το Su-24 του εντόπισε και κατέρριψε δύο ουκρανικά ελικόπτερα Mi-27 και λίγο μετά κατέρριψε ένα Ουκρανικό μαχητικό Su-25 σε άλλη περιοχή.
«Αυτό είναι πολύ πιο συμβολικό ως χειρονομία παρά βελτιώνει στην πραγματικότητα την ικανότητα των Ουκρανών να διεξάγουν πόλεμο στον αέρα με τους Ρώσους», δήλωσε ο πρώην βρετανός κυβερνήτης Άντριου Κέρτις στο Newsweek, αναφορικά με την αποστολή Mig-29 στους Ουκρανούς.
Ακόμη και αν οι Ουκρανοί πιλότοι μαχητικών υποστηρίξουν πλήρως τα MiG-29, αυτό θα βοηθούσε μόνο στη διατήρηση του ουκρανικού εναέριου χώρου σε αμφισβήτηση, ενώ αντιθέτως τα F-16 θα συνέβαλλαν πολύ στην επίτευξη αεροπορικής κυριαρχίας στον εναέριο χώρο τους.
«Αυτή τη στιγμή, μπορούμε μόνο να αναχαιτίσουμε τον εχθρό», είπε ο επισμηναγός Vadym Voroshylov, ένας Ουκρανός πιλότος MiG-29, στην The Telegraph. «Αλλά με τα F-16, μπορούσαμε να ελέγξουμε τον αέρα καθώς και τις θάλασσες και το έδαφος, προστατεύοντας το πεζικό».