Ελληνοτουρκικά
Ενημερώθηκε στις:

Η «άγνωστη» αιματηρή και νικηφόρα για την Πολεμική Αεροπορία, αερομαχία δυτικά της Λήμνου το 1974

Την ίδια περίοδο που στην Κύπρο που χυνόταν αίμα πριν 50 χρόνια, ένταση που κατέληξε στην απώλεια ζωών είχαμε και στο Αιγαίο.

Η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία έστελνε συνεχώς μαχητικά της στο Αιγαίο να παραβιάσουν τον Ελληνικό Εναέριο Χώρο προκαλώντας την άμεση απογείωση ελληνικών αναχαιτιστικών. Αυτό που δεν έχει δει επαρκώς το φως της δημοσιότητας από εκείνη την περίοδο είναι η αερομαχία ανάμεσα σε δύο ελληνικά μαχητικά F-5 και δύο τουρκικά F-102 που είχε ως αποτέλεσμα την επιτόπου κατάρριψη του ενός τουρκικού και την συντριβή του δεύτερου όταν αυτό έμεινε από καύσιμα προσπαθώντας να επιστρέψει στην βάση του.

Ο Θωμάς Σκαμπαρδώνης ανακαλώντας στην μνήμη του τα όσα έζησε εκείνες τις ημέρες αφηγήθηκε τα εξής μιλώντας στον υπογράφοντα: «Τις ημέρες της εισβολής βρισκόμουν στο σπίτι μου στην Αθήνα με μικρή άδεια όταν έγινε η επιστράτευση. Πήρα την εντολή και έφυγα για την Αγχίαλο. Από την στιγμή που έφτασα μας έβαλαν μέσα στα αεροπλάνα με ετοιμότητες των δύο λεπτών. Την επόμενη ημέρα στις 22 του μηνός (Ιουλίου 1974) μας έδωσαν εντολή απογειώσεως. Ο συνάδελφός μου και αρχηγός του σχηματισμού μας, ο υποσμηναγός Δινόπουλος με σήματα μου είπε να περάσω μπροστά και να αναλάβω εγώ αρχηγός (σ.σ ο Δινόπουλος είχε βλάβη στον ασύρματο). Απογειωθήκαμε και κατευθυνθήκαμε προς το Αιγαίο και μάλιστα ήταν πάρα πολύ στόχοι. Κάθε τόσο μας άλλαζε (ο ελεγκτής στο ραντάρ) τα ύψη, τις ταχύτητες, τις διοπτεύσεις κλπ και εκεί που μου έδινε 15 μίλια αριστερά έναν στόχο ξαφνικά είδα μπροστά μου δύο F-102 (τουρκικά) με τα οποία διασταυρωθήκαμε σε πολύ μικρή απόσταση.

Έδωσα την αναφορά μου στον σταθμό εδάφους, είπα ότι είναι δύο τουρκικά F-102 και πήρα στροφή αριστερά διότι τότε δεν μας είχαν πει (στην ενημέρωση πριν την απογείωση) ότι θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να εμπλακούμε.

Ενώ επέστρεφα πίσω σε δευτερόλεπτα στρέφω και πάλι προς το μέρος τους να δω τι κάνουν και διαπιστώνω ότι με ακολουθούν από πίσω και σε μια γωνία περίπου 45 μοιρών.

Τον αρχηγό μου δεν το είχα δει μέχρι εκείνη την στιγμή. Δεν είχαν κάποιες σχετικές οδηγίες. Αυτός ήταν πιο ψηλά και παρακολουθούσε (τις κινήσεις των τούρκων).

Μπήκα σε σκληρή στροφή αριστερά και σε κάθοδο για να αυξήσω την ταχύτητά μου. Εκείνη την στιγμή είδα στη θάλασσα παρότι ήταν φουρτουνιασμένη ξαφνικά ένα παφλασμό και είπα «ωχ ο συνάδελφος θα πρέπει να καταρρίφθηκε». Υπέθεσα.

Μετά από λίγο μου έδωσαν οδηγίες να πάρω πορεία προς το αεροδρόμιο. Φτάνοντας λοιπόν εκεί και ενώ εγώ ήμουν στην τελική ευθεία της προσγείωσης, στο brake πάνω από εμένα διαπιστώνω ότι ήταν ο Δινόπουλος.

Προσγειωθήκαμε και είδα ότι του έλειπαν τα όπλα του. Τα GAR 8 (Raytheon AAM-N-7/GAR-8/AIM-9 Sidewinder).

Μετά την απελευθέρωση του διαδρόμου και αφού κατεβήκαμε από τα αεροπλάνα συναντηθήκαμε και μου εξιστόρησε τι έγινε: «Έφαγες ένα βλήμα». Επειδή ήμουν σε κλειστή στροφή το βλήμα αστόχησε (δεν μπόρεσε να κλειδώσει στον στόχο του).

Εκείνος έριξε το πρώτο βλήμα του, παρότι ήταν πιο πεπειραμένος από εμένα

«Αφού είδα ότι σου έριξαν, έριξα και εγώ» μου είπε αλλά ο πύραυλος δεν πρόλαβε να «ζεσταθεί» (οι συγκεκριμένοι πύραυλοι «κλείδωναν» στην θερμότητα του μαχητικού-στόχου). Αστόχησε και έπεσε στη θάλασσα. Το δεύτερο όμως επειδή πέρασε ένα χρονικό διάστημα πρόλαβε να «ζεσταθεί» και κλείδωσε στο στόχο. Εξαπέλυσε το δεύτερο βλήμα (ο Δινόπουλος) που βρήκε τον Τούρκο. Έπεσε στη θάλασσα και προφανώς θα ήταν ο παφλασμός που είδα. Το δεύτερο τουρκικό μαχητικό σάστισε και χάθηκε από την όλη κατάσταση βλέποντας ότι έχασε τον σύντροφό του και αντί να πάρει πορεία ανατολικά να πάει προς την Τουρκία, έστρεψε δυτικά φτάνοντας μέχρι σχεδόν την Τανάγρα, κάποιοι λένε ότι έφτασε μέχρι την Κόρινθο.

Μετά κατάλαβε έστρεψε ανατολικά αλλά λόγω της συνεχούς εντατικής χρήσης του κινητήρα του (μετάκαυση-afterburn), ξέμεινε από καύσιμα και αναγκάστηκε να κάνει μια ανώμαλη προσγείωση σε ένα δρόμο στην Τουρκία με αποτέλεσμα το αεροπλάνο να συντριβεί και αυτός χτύπησε άσχημα και μετά από λίγο πέθανε και εκείνος».

Το ενδιαφέρον είναι ότι στο Βρετανικό και Τουρκικό Τύπο είχε δημοσιευτεί μια εντελώς αντεστραμμένη εκδοχή της ιστορίας που ήθελε την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία να έχει απωλέσει στην συγκεκριμένη αερομαχία δύο μαχητικά F-5. 

Γεγονός είναι όμως πως ψς αποτέλεσμα εκείνης της αερομαχίας η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία απώλεσε δύο μαχητικά F-102 και δύο χειριστές. Η αερομαχία δεν διήρκησε πάνω από πέντε λεπτά.

Η εντολή απογείωσης είχε δοθεί γύρω στις 12 το μεσημέρι και η αερομαχία έλαβε χώρα στην περιοχή μεταξύ Αγίου Ευστρατίου και Λήμνου.

GALLERY

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελληνοτουρκικά 0

Αποκάλυψη: Αυτές είναι οι περιοχές του Αιγαίου που οι Τούρκοι θέλουν να υφαρπάξουν από την Ελλάδα στην «μοιρασιά» ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας

Η Τουρκία, επιδιώκει την περιορισμένη επέκταση των Ελληνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο, διαφοροποιούμενη γεωγραφικά...