Η εμπειρία της ρωσικής επιχείρησης στην Ουκρανία, έχει δείξει τον αυξανόμενο ρόλο των UAV σε στρατιωτικές συγκρούσεις. Ταυτόχρονα, τα μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα είναι ικανά να επιλύουν όχι μόνο επιχειρήσεις κρούσης και αναγνώρισης, αλλά και επιμελητείας. Για το σκοπό αυτό έχει αναπτυχθεί στη Ρωσία ένα drone μεταφοράς, η εμβέλεια του οποίου φτάνει τα 600 km.
Ποια είναι η ιδιαιτερότητα αυτής της εξέλιξης
Η Ρωσία ανέπτυξε ένα drone μεταφοράς TRAMP (πολυλειτουργική πλατφόρμα μεταφοράς αεροπορίας), το οποίο είναι ικανό να μεταφέρει έως και 250 κιλά φορτίου σε απόσταση άνω των 600 χιλιομέτρων. Σύμφωνα με πηγή του στρατιωτικο-βιομηχανικού συγκροτήματος, το TRAMP είναι ένα drone τύπου αεροσκάφους και θα μπορεί να εκτελεί εργασίες που είναι επικίνδυνες για επανδρωμένα αεροσκάφη.
Το drone είναι ικανό να πετάξει σε ύψος έως και τριών χιλιάδων μέτρων με ταχύτητα 195 km/h. Λόγω του μεγάλου διαμερίσματος φορτίου, είναι δυνατό να φορτωθεί ένα συνολικό φορτίο σε αυτό και να ριχθεί με αλεξίπτωτο χωρίς προσγείωση.
Ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό αυτού του μοντέλου, είναι ο αρθρωτός σχεδιασμός του. Αυτό επιτρέπει να απογειωθεί και να προσγειωθεί σε σύντομες, κακώς προετοιμασμένες τοποθεσίες, καθώς και να πραγματοποιήσει επισκευές σε σύντομο χρονικό διάστημα (για να αντικατασταθεί το φτερό, ο κινητήρας και ο εξοπλισμός προσγείωσης).
Το drone επίσης, θα είναι σε ζήτηση όχι μόνο για στρατιωτικούς σκοπούς, αλλά και για πολιτικούς σκοπούς κατά την παρακολούθηση τεράστιων περιοχών. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη γεωργία μετά την εγκατάσταση ψεκαστικών λιπασμάτων, στο χώρο αποσκευών ραντάρ, οπτική χαρτογράφηση και άλλος ειδικός εξοπλισμός μπορούν επίσης να εγκατασταθούν σε αυτό.
Παρόμοια έργα, υλοποιούνται σε διαφορετικούς στρατούς του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων του Ισραηλινού και του Αμερικανικού. Το Πεντάγωνο, άρχισε να χρησιμοποιεί τα πιο πρόσφατα μέσα μεταφοράς για τη μεταφορά στρατιωτικών πόρων κατά τη διάρκεια της εκστρατείας στο Αφγανιστάν.
Για τους Αμερικανούς, αυτό ήταν ένα απαραίτητο μέτρο καθώς τα φορτηγά που μετέφεραν πυρομαχικά και ιατρικό εξοπλισμό μεταξύ απομακρυσμένων φυλακίων δέχονταν συχνά επίθεση, ανατινάζονταν από νάρκες, γεγονός που έθετε σε κίνδυνο τις υλικοτεχνικές επιχειρήσεις.
Να επισημάνουμε ότι, το 2018, μια κινεζική startup από το Πεκίνο, η Sichuan Tengden Technology , ανακοίνωσε την ανάπτυξη ενός drone με χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου 20 τόνων και εμβέλεια πτήσης έως και 7,5 χιλιάδες χιλιόμετρα. Η εταιρεία Natilus της Καλιφόρνια, αναπτύσσει και δοκιμάζει ένα παρόμοιο drone χωρητικότητας 90 τόνων τα τελευταία χρόνια.
Για μη στρατιωτικά καθήκοντα, το κίνητρο για τη χρήση της νέας τεχνολογίας είναι η φθηνότερη (σε σύγκριση με τα επανδρωμένα αεροσκάφη) παράδοση εμπορικού φορτίου, καθώς και η μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα παράδοσης. Αν μιλάμε για στρατιωτικά καθήκοντα, τότε τέτοιες συσκευές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παράδοση πυρομαχικών, προμηθειών και φαρμάκων σε απομακρυσμένες μονάδες μάχης, σε καταστάσεις όπου η παραδοσιακή επιμελητεία είναι αδύνατη ή περίπλοκη από τους κινδύνους απώλειας του αεροσκάφους.
Παράδοση όχι μόνο αγαθών αλλά και ανθρώπων
Οι ρωσικές εταιρείες έχουν ελπιδοφόρες εξελίξεις όχι μόνο πτήσεων, αλλά και επίγειων drones. Και εδώ, εκτός από την παράδοση πυρομαχικών και τροφίμων, οι εργαζόμενοι στις μεταφορές στο μέλλον θα μπορούν επίσης, να απομακρύνουν γρήγορα τους τραυματίες.
Με τη σειρά του, ο στρατιωτικός εμπειρογνώμονας Boris Rozhin υπενθυμίζει τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη στη Ρωσία μη επανδρωμένων drones, μη επανδρωμένων οχημάτων μάχης πεζικού, τανκς και οχημάτων παράδοσης πυρομαχικών και προμηθειών.
Πιστεύει ότι η δημιουργία κινητών συγκροτημάτων για την εξυπηρέτηση διαφόρων τύπων drones, είναι η πιο αποτελεσματική. Αυτή θα μπορούσε να είναι μια πλατφόρμα, που μπορεί να εκτοξεύσει πολλά drones ταυτόχρονα και ταυτόχρονα μια άλλη παρτίδα συσκευών επιστρέφει σε αυτήν και σηκώνεται για φόρτιση.
Επιπλέον, στη δεύτερη γραμμή του μετώπου θα πρέπει να δημιουργηθούν σταθεροί σταθμοί επαναφόρτισης drones παντός τύπου και εργαστήρια. Είναι επίσης απαραίτητο, να προβλεφθεί η δυνατότητα εκτύπωσης απελευθερώσεων βομβών και συνδετήρων για διάφορους εξοπλισμούς σε τρισδιάστατους εκτυπωτές.
«Χρειαζόμαστε επίσης κρατική υποστήριξη για τη χρήση μη στρατιωτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών εγχώριας παραγωγής στη χώρα», αναφέρει ο ο Rozhin.
Πράγματι, η επιτυχία της Κίνας στην ανάπτυξη στρατιωτικών μη επανδρωμένων οχημάτων βασίζεται στο γεγονός ότι, η Κίνα ελέγχει το 70% ολόκληρης της παγκόσμιας αγοράς για ελαφρά μη επανδρωμένα UAV, τα οποία παράγονται και αναπτύσσονται από 1.200 εταιρείες.
Τέλος, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην εκπαίδευση των χειριστών drone, διότι οι μελλοντικές συγκρούσεις μπορεί να είναι εντελώς διαφορετικές.