Οι δυτικές χώρες αντιστέκονται στις αυξανόμενες εκκλήσεις της Ουκρανίας για προηγμένα μαχητικά αεροσκάφη για να αποκρούσουν τις ρωσικές αεροπορικές επιθέσεις. Τη Δευτέρα, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο απέκλεισαν το ενδεχόμενο αποστολής προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών F-16 Fighting Falcon, Typhoon και F-35 στην Ουκρανία.
Ο Γιούρι Σακ (Yuriy Sak), σύμβουλος του υπουργού Άμυνας της Ουκρανίας, Ολέξιι Ρέζνικοφ (Oleksiy Reznikov), είχε προηγουμένως προτείνει ότι τα πλεονεκτήματα της ύπαρξης δυτικών μαχητικών αεροσκαφών θα ήταν «τεράστια». «Αεροσκάφη τέταρτης γενιάς, αυτό θέλουμε», είπε ο Σακ στο Reuters. Την Τρίτη, το ουκρανικό πρακτορείο Ukrainska Pravda ανέφερε ότι ο εκπρόσωπος της Πολεμικής Αεροπορίας της χώρας, Γιούρι Ιχνάτ, ζήτησε 200 μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών χρήσεων.
«Είμαστε πίσω όσον αφορά τις τεχνολογίες. Επομένως, η ανάγκη είναι μεγάλη», είπε ο Ιχνάτ. «Πρέπει να δημιουργήσουμε έως και πέντε ταξιαρχίες τακτικών αεροσκαφών με έναν μόνο τύπο αεροσκάφους πολλαπλών χρήσεων δυτικού τύπου». Είπε ότι η Ρωσία είχε έως και έξι φορές περισσότερα πολεμικά αεροσκάφη από την Ουκρανία, σύμφωνα με το BBC.
Με μία καταμέτρηση, η Ουκρανία έχει χάσει επιβεβαιωμένα 52 μαχητικά αεροσκάφη από την εισβολή των ρωσικών δυνάμεων στις 24 Φεβρουαρίου 2022, αλλά αυτό είναι πιθανό να είναι χαμηλότερο από τον πραγματικό, άγνωστο αριθμό. Σε μια ενημέρωση στο Facebook το πρωί της Τετάρτης, το Γενικό Επιτελείο των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας ανέφερε ότι 293 ρωσικά αεροπλάνα έχουν καταστραφεί από την έναρξη των εχθροπραξιών, αλλά δεν αναφέρθηκε στις λεπτομέρειες του τύπου των αεροσκαφών που καταρρίφθηκαν.
Είναι επίσης δύσκολο να προσδιοριστεί με πόσα αεροσκάφη έπρεπε να ξεκινήσουν οι δυνάμεις του Κιέβου. Σύμφωνα με μια εκτίμηση του Forbes, η Ουκρανία διέθετε περίπου 24 Su-24, 30 Su-25, συν MiG-29 και Su-27, τα οποία έλαβε η Ουκρανία πριν από την ανεξαρτησία της μετά τη Σοβιετική Ένωση. Το δικινητήριο MiG-29 έχει τελική ταχύτητα περίπου 1.500 mph και έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τη μάχη αέρος-αέρος. Συχνά σε σύγκριση με τα F-15 και F-16, έχει ταβάνι μόλις 60.000 πόδια. Το Su-27 έχει παρόμοια οροφή και τελική ταχύτητα.
Το απόθεμα της Ρωσίας δεν είναι πολύ ανόμοιο, καθώς περιλαμβάνει επίσης σε μεγάλο βαθμό αεροσκάφη της εποχής του Ψυχρού Πολέμου. Όμως ο μετασοβιετικός εκσυγχρονισμός έχει αναζωογονήσει τον ρωσικό στόλο, εξοπλίζοντάς τον με Su-30, Su-34 και Su-35.
Στις 9 Ιανουαρίου 2023, το Υπουργείο Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε ότι η Ρωσία είχε «σχεδόν σίγουρα» χρησιμοποιήσει τα πιο προηγμένα μαχητικά της πέμπτης γενιάς εναντίον της Ουκρανίας. Τα αεροσκάφη Su-57 Felon διαθέτουν εξαιρετικά προηγμένες τεχνολογίες αεροηλεκτρονικής και stealth, αλλά η Ρωσία περιόριζε τη χρήση τους, πρόσθεσε το υπουργείο. «Αυτές οι αποστολές πιθανότατα περιορίστηκαν σε πτήσεις πάνω από ρωσικό έδαφος, εκτόξευση πυραύλων αέρος-εδάφους ή αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς στην Ουκρανία», ανέφερε το υπουργείο.
Καθ' όλη τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία, δυτικοί σχολιαστές και αναλυτές σκέφτηκαν ότι η ρωσική αεροπορία δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις αναμενόμενες δυνατότητές της. Μια αρχική αξιολόγηση από τον Μάρτιο του 2022 του think tank Royal United Services Institute (RUSI) που εδρεύει στο Λονδίνο, έδειξε ότι η ρωσική αεροπορία δεν είχε τη «θεσμική ικανότητα να σχεδιάζει, να ενημερώνει και να πετά σύνθετες αεροπορικές επιχειρήσεις σε κλίμακα».
Γράφοντας στο βρετανικό περιοδικό The Spectator τον Νοέμβριο, ο καθηγητής Τζάστιν Μπρονκ της δεξαμενής σκέψης RUSI υποστήριξε ότι η αποτυχία της Ρωσίας να εδραιώσει την αεροπορική υπεροχή «ήταν ένα από τα καθοριστικά χαρακτηριστικά της εισβολής μέχρι στιγμής». Ωστόσο, θα ήταν «επικίνδυνο λάθος να υποτιμηθεί η ρωσική αεροπορική δύναμη καθώς ο πόλεμος συνεχίζεται», πρόσθεσε.
Σε μάχες αέρος-αέρος, τα ρωσικά μαχητικά αεροσκάφη «ξεπέρασαν πλήρως τους Ουκρανούς αντιπάλους τους», είπε ο Μπρονκ. Συγκεκριμένα, τα ρωσικά αεροσκάφη Su-35S και Su-30SM διαθέτουν ανώτερα ραντάρ από αυτά των ουκρανικών αεροσκαφών Su-27 και MiG-29. Η Ουκρανία έχει επίσης πολύ λιγότερα μαχητικά αεροσκάφη στη διάθεσή της, πρόσθεσε ο Μπρονκ. Ωστόσο, τα ουκρανικά συστήματα αεράμυνας, συμπεριλαμβανομένων των πυραύλων εδάφους-αέρος, είχαν εμποδίσει τις προσπάθειες της Ρωσίας να εδραιώσει την αεροπορική υπεροχή, είπε ο Μπρονκ.
Και συνέχισε: «Τα κινητά συστήματα επιφανείας-αέρος καθοδηγούμενα από ραντάρ άρχισαν γρήγορα να προκαλούν σοβαρές απώλειες σε ρωσικά αεροσκάφη που πετούσαν σε μεσαίο και μεγάλο ύψος εντός του ουκρανικού εναέριου χώρου, αναγκάζοντάς τα να αρχίσουν να πετούν πολύ χαμηλά για να αποφύγουν τον εντοπισμό ραντάρ».
Ο Φρανκ Λέντουιτζ (Frank Ledwidge), δικηγόρος και πρώην στρατιωτικός που υπηρέτησε στη Μέση Ανατολή και στα Βαλκάνια, είπε ότι ήταν δύσκολο να εκτιμηθούν οι ακριβείς αριθμοί για τις δύο αντίπαλες αεροπορικές δυνάμεις, αλλά η Ουκρανία είχε υποστεί μεγάλες απώλειες από την έναρξη του πολέμου πριν από 11 μήνες. Είπε στο Newsweek ότι τα επίγεια συστήματα αεράμυνας της Ουκρανίας ήταν το «χαρτί της νίκης» για να αποκρούσει τη ρωσική αεροπορική υπεροχή.
«Η Ρωσία δεν μπόρεσε να εκμεταλλευτεί τους αριθμούς της, επειδή η Ουκρανία ουσιαστικά αμφισβήτησε με επιτυχία την αεροπορική υπεροχή έναντι της γης της», είπε ο Λέντουιτζ. «Κανένα ρωσικό αεροσκάφος δεν θα τολμήσει πάνω από την Ουκρανία, ή αν το κάνει, είναι εξαιρετικά σπάνιο, και τείνουν να καταρρίπτονται. Ο σκοπός των δυτικών μαχητικών - οποιουδήποτε μοντέλου, και όλα θα λειτουργούσαν καλά - είναι να προσπαθήσουν να κερδίσουν επίπεδο ελέγχου στο πεδίο της μάχης», πρόσθεσε.
Ωστόσο, εάν η Ουκρανία λάμβανε εξελιγμένα μαχητικά αεροσκάφη δυτικής κατασκευής, είναι πιθανό να είναι ανώτερα από την πλειοψηφία των αεροσκαφών που χρησιμοποιεί η Ρωσία, σύμφωνα με το Λέντουιτζ. Η ρωσική αεροπορία έχει επίσης αποδείξει ότι είναι ανίκανη να βάλει μεγάλο αριθμό αεροσκαφών στον αέρα ταυτόχρονα ή να εστιάσει σημαντικό αριθμό αεροσκαφών σε έναν συγκεκριμένο στόχο και να πραγματοποιήσει εκτίμηση ζημιών στη μάχη, κατέληξε ο ίδιος.