Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του Rafale στον πόλεμο αέρος-αέρος, είναι ο πύραυλος MBDA Meteor, ο οποίος προσφέρει το μεγαλύτερο βεληνεκές στο δυτικό οπλοστάσιο, αλλά και τα υψηλότερα χαρακτηριστικά θνησιμότητας. Η απόκτησή τους θα προσφέρει τεράστιο πλεονέκτημα στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, αλλά το κόστος των πυραύλων Meteor είναι πολύ υψηλό, με το αναφερόμενο κόστος να κυμαίνεται από 2 έως 5 εκατομμύρια ευρώ ανά μονάδα!
Σε μια νέα είδηση, προορισμένος για το Rafale F4.1, παραδόθηκε ο πρώτος αρθρωτός οπλισμός αέρος-εδάφους για βόμβες 1.000 kg.
Εφαρμοσμένο από το 2008, το Modular Air-Surface Armament (AASM, που διατίθεται στην αγορά με το όνομα "Hammer" από τη Safran Electronics & Defense), έρχεται με τη μορφή κιτ καθοδήγησης και τη λεγόμενη αύξηση της εμβέλειας. Τοποθετημένο στο σώμα μιας βόμβας περίπου 250 κιλών, επιτρέπει σε ένα μαχητικό-βομβαρδιστικό, να χτυπήσει έναν στόχο με υψηλή ακρίβεια από ασφαλή απόσταση, ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες.
Μέχρι στιγμής έχουν αναπτυχθεί τρεις εκδόσεις του AASM: ο INS/GPS (αδρανειακή καθοδήγηση και GPS), ο INS/GPS/IR (αδρανειακή καθοδήγηση/GPS που σχετίζεται με τερματική καθοδήγηση με συσκευή απεικόνισης υπερύθρων) και ο INS/GPS Laser (αδρανειακή καθοδήγηση/GPS πλήρης με λέιζερ τερματική καθοδήγηση) για την «περιποίηση» κινούμενων στόχων.
Ενόψει της επικείμενης θέσης σε λειτουργία του Rafale με το πρότυπο F4, η Safran Electronics & Defense ξεκίνησε την ανάπτυξη του AASM 1000, το οποίο πρέπει να προσαρμοστεί στο σώμα μιας βόμβας 1000 κιλών, όπως το Mk84 και το BLU109 (ονομάζεται «Bunker Buster» επειδή καταστρέφει υπόγεια καταφύγια).
Αυτά τα δύο πυρομαχικά, θα ενωθούν σύντομα με το P1000 και το BA84 (με μάζα 1000 κιλών, συμπεριλαμβανομένων 400 κιλών εκρηκτικών), στα οποία η Aresia εργάζεται αυτή τη στιγμή σε συνεργασία με την Eurenco.
Ο στόχος επιτεύχθηκε
Τον Δεκέμβριο του 2020, η Safran Electronics & Defense ήταν ευχαριστημένη με την επιτυχία των δύο πρώτων βολών διαχωρισμού του AASM 1000 από ένα Rafale, κατά τη διάρκεια δοκιμών που πραγματοποιήθηκαν στο κέντρο δοκιμών πτήσης DGA στο Cazaux. Και η εταιρεία είχε πει ότι, ήλπιζε στην πρόκριση το 2022.
Πράγματι, στις 26 Ιανουαρίου, η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών (DGA) ανέφερε ότι, είχε ανακοινώσει την πιστοποίηση του AASM 1000 GS (με GPS και αδρανειακή καθοδήγηση), καθώς και του συστήματος υποστήριξής του στο τέλος του 2022. Έτσι τα πρώτα κιτ παραδόθηκαν στην Κοινή Υπηρεσία Πυρομαχικών (SIMu) με μεγάλη επιτυχία.
«Η βολή πιστοποίησης που πραγματοποιήθηκε στο Rafale F4.1, επιβεβαίωσε τη συμβατότητα του AASM 1000 με το νέο πρότυπο Rafale και την απόδοση των πυρομαχικών στον στόχο», διευκρίνισε η DGA.
Επιπλέον, η DGA ανακοίνωσε επίσης ότι η πρόκριση του Rafale F4.1, ήταν επικείμενη (αναμένεται μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου, ανέφερε). Σε αυτό το νέο πρότυπο, το Rafale θα μπορεί να μεταφέρει έως και τρία AASM 1000 (ένα κοιλιακό και ένα κάτω από κάθε πτέρυγα).
Η έκδοση F4 θα προσφέρει βελτιωμένες δυνατότητες σε ένα δικτυοκεντρικό περιβάλλον, ενώ οι διαδικασίες συλλογής, επεξεργασίας και μετάδοσης δεδομένων βελτιώνονται τόσο όσον αφορά την υπολογιστική ισχύ και τον αποθηκευτικό χώρο, όσο και όσον αφορά τις ταχύτητες επεξεργασίας δεδομένων και την ασφάλεια μετάδοσης σε και από άλλες φιλικές πλατφόρμες.
Μια νέα φάση εξέλιξης του μαχητικού Rafale, με αρχικό κόστος 1.9 δις ευρώ έχει σαν στόχο να ενσωματώσει μια νέα έκδοση( Rafale F4), στο μαχητικό αεροσκάφος με Τεχνητή Νοημοσύνη, ηλεκτρονικά αυτοπροστασίας αιχμής, νέα όπλα, αισθητήρες και ένα σύστημα για μείωση του κόστους συντήρησης.
Τονίζεται δε ιδιαίτερα, η ενσωμάτωση στο μαχητικό τα επόμενα χρόνια ενός πιο εξελιγμένου συστήματος προστασίας του αεροσκάφους, του απορρήτου Self-Protection Equipment to Counter Threats for Rafale Aircraft (SPECTRA), που είναι και λόγος για τον οποίο μια ενδεχόμενη εισαγωγή σε ελληνική υπηρεσία μαχητικών του τύπου, μπορεί να αποτελέσει ενισχυτή/πολλαπλασιαστή ισχύος.
Να σημειώσουμε ότι, η αυτονομία του Rafale μπορεί να καλύψει ολόκληρη την περιοχή των Βαλκανίων, την τουρκική ενδοχώρα και φυσικά τη ζωτικής σημασίας για τα ελληνικά συμφέροντα κάλυψη του χώρου της νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Οι Γάλλοι ισχυρίζονται, πως η τεχνολογία θα πρέπει να είναι το ατού του μαχητικού και στα επόμενα χρόνια και έχουν αποφασίσει να το διατηρούν στην αιχμή, στην εποχή του “δικτυοκεντρικού” όπως ονομάζεται, πολέμου.
Το Rafale F4 θα είναι εξοπλισμένο με πύλη πολλαπλών επιπέδων νέας γενιάς (E-SNA for Extension of the Navigation and Armament System). Επιπλέον, θα επιτρέπει τη χρήση του κράνους σκόπευσης«SCORPION» και το Active Antenna Radar (AESA) RBE-2 θα έχει νέα χαρακτηριστικά. Τέλος, το Σύστημα Προστασίας RAfale (SPECTRA) θα βελτιωθεί σύμφωνα με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις.