Από τις 5 Δεκεμβρίου, έχουν επιβληθεί σκληρές κυρώσεις της Δύσης κατά του ρωσικού πετρελαίου. Η απόφαση για περιορισμό του κόστους των υδρογονανθράκων από τη Ρωσική Ομοσπονδία στα 60 δολάρια το βαρέλι, δημοσιεύτηκε στην επίσημη εφημερίδα της Ε.Ε.
Στο Πενταπόσταγμα σε άρθρο μας: Άρχισε! Ο πόλεμος των πρώτων υλών μεταξύ Δύσης και Ρωσίας γίνεται πραγματικότητα, αναφέραμε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να χτυπήσει τη Ρωσία εκεί που θα την πλήξει περισσότερο, στα έσοδα από το πετρέλαιο.
Αλλά πρέπει να φροντίσει να μην βλάψει τον εαυτό της και την εύθραυστη παγκόσμια οικονομία στη διαδικασία. Σήμερα Δευτέρα, τίθεται σε ισχύ η απαγόρευση εισαγωγής υπεράκτιου πετρελαίου από τη Ρωσία. Πρόκειται για μια από τις πιο σκληρές κυρώσεις της ΕΕ, που αποσκοπούν στη μείωση των εσόδων από ορυκτά καύσιμα και της ροής πρώτων υλών προς εξαγωγή.
Με απόφασή τους, οι χώρες της G7 και η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησαν τον μετασχηματισμό της παγκόσμιας αγοράς ενέργειας, τις συνέπειες του οποίου οι ειδικοί εκτιμούν ως εξαιρετικά δυσμενείς. Οι κυρώσεις τίθενται σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου. Την ίδια μέρα, θα τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ στην εισαγωγή ρωσικού αργού πετρελαίου, που παραδίδεται δια θαλάσσης. Παράλληλα, επιτρέπεται η παροχή ασφάλισης και άλλων υπηρεσιών σε πλοία που μεταφέρουν «μαύρο χρυσό» από τη Ρωσία, εφόσον η τιμή του δεν ξεπερνά τα 60 δολάρια το βαρέλι.
Η εύρεση συμβιβασμού, για το επίπεδο του ανώτατου ορίου των τιμών δεν ήταν εύκολη για τη Δύση. Επί μήνες, οι Ευρωπαίοι ηγέτες βρίσκονται σε τεταμένες διαπραγματεύσεις. Οι ηγέτες ορισμένων χωρών της ΕΕ τόνισαν ότι, τέτοια περιοριστικά μέτρα θα βλάψουν μόνο την ευρωπαϊκή οικονομία και θα επιδεινώσουν την ενεργειακή κρίση: μια έλλειψη πετρελαίου στην παγκόσμια αγορά, θα προκαλούσε αναπόφευκτα αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Ταυτόχρονα, οι χώρες που έχουν εναλλακτικές για τις ρωσικές πρώτες ύλες υποστήριξαν χαμηλότερη τιμή.
Έγκριση ανώτατου ορίου
Κι όμως, κυριολεκτικά δύο μέρες πριν την έναρξη ισχύος του πολυανακοινωθέντος πλαφόν, επετεύχθη συμφωνία. Η Πολωνία παρέμεινε η μόνη χώρα της ΕΕ που εμπόδισε την καθιέρωση ανώτατου ορίου στο επίπεδο των τιμών, απαιτώντας να μειωθεί πολύ, 30 δολάρια το βαρέλι. Παρόλα αυτά, εγκρίθηκε ένα όριο 60 $.
Αποφασίστηκε να αναθεωρείται το ανώτατο όριο κάθε δύο μήνες, έτσι ώστε το όριο τιμής του πετρελαίου από τη Ρωσική Ομοσπονδία να είναι πάντα τουλάχιστον 5% κάτω από την αγορά. Σκοπός: να περιοριστεί το εισόδημα της Ρωσίας από την πώληση ενέργειας. Η Μόσχα, με τη σειρά της, έχει επανειλημμένα προειδοποιήσει ότι, «δεν θα προμηθεύσει πετρέλαιο σε χώρες που θα υποστηρίξουν την εισαγωγή αυτού του πρωτοφανούς περιοριστικού μηχανισμού».
Προκειμένου να αποτραπεί η πλήρης υλικοτεχνική διακοπή λειτουργίας, η Ρωσία έχει φροντίσει τον δικό της στόλο, ο οποίος θα μπορεί να μεταφέρει το 80-90% του πετρελαίου εκτός του μηχανισμού των δυτικών κυρώσεων. Νωρίτερα, δυτικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι, η Ρωσία αγοράζει επειγόντως δεξαμενόπλοια σε όλο τον κόσμο για τη μεταφορά ενεργειακών πόρων δια θαλάσσης.
Οι μεσίτες ναυτιλίας εκτιμούν ότι περισσότερα από 100 μεταφορείς αργού πετρελαίου έχουν αγοραστεί φέτος, συμπεριλαμβανομένων απαρχαιωμένων δεξαμενόπλοιων που προηγουμένως λειτουργούσαν με το Ιράν και τη Βενεζουέλα, που έχουν υποστεί «κυρώσεις». Χάρη σε αυτούς, η Μόσχα πρόκειται να διατηρήσει τη ροή πετρελαίου προς την Ινδία, την Κίνα και την Τουρκία, «φιλικές χώρες που θα γίνουν οι μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικών υδρογονανθράκων, μετά την εισαγωγή του πετρελαϊκού εμπάργκο», ανέφεραν οι Financial Times. Δεν υπάρχει επίσημη επιβεβαίωση ότι, η Ρωσία δημιουργεί τη δική της «αρμάδα καυσίμων».
Συνέπειες και κατηγορίες χωρών
Οι πιθανές συνέπειες της απόφασης που έλαβε η ΕΕ, δεν μπορούν να προβλεφθούν ούτε από τις χώρες που ψήφισαν υπέρ της εισαγωγής του περιορισμού, ούτε από τη Ρωσία, κατά της οποίας στρέφεται η κύρωση.
Σύμφωνα με τον αναλυτή της TeleTrade, Alexei Fedorov, οι δικαιούχοι από την εισαγωγή του μηχανισμού «ανώτατου ορίου τιμών» για το ρωσικό πετρέλαιο, θα είναι κυρίως δύο κατηγορίες χωρών. Η πρώτη, είναι οι άμεσοι ανταγωνιστές της Ρωσίας στην προμήθεια πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου στις ξένες αγορές - οι χώρες του ΟΠΕΚ+, οι οποίες θα αντικαταστήσουν τις ρωσικές προμήθειες.
Η δεύτερη ομάδα δικαιούχων, περιλαμβάνει χώρες που είναι φιλικές ή ουδέτερες προς τη Ρωσία, οι οποίες είναι κυρίως καθαροί εισαγωγείς πετρελαίου. Πρώτα απ 'όλα, πρόκειται για την Ινδία και την Κίνα, οι οποίες θα έχουν την ευκαιρία πρακτικά απεριόριστης πρόσβασης στις ρωσικές πετρελαϊκές εκμεταλλεύσεις, και μάλιστα σε τιμές ντάμπινγκ.
«Όσον αφορά τους ηττημένους, πρώτα απ 'όλα, αυτοί είναι τα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα κράτη G-7, καθώς και οι φιλοδυτικές χώρες της Ασίας (όπως η Νότια Κορέα και η Ταϊβάν). Όλοι τους, θα πρέπει να αναζητήσουν μια εναλλακτική λύση για το ρωσικό πετρέλαιο ή να αγοράσουν έτοιμα προϊόντα πετρελαίου από την Ινδία, την Κίνα και άλλες χώρες σε υψηλότερες τιμές της αγοράς, καθώς και υψηλότερα έξοδα μεταφοράς. Έτσι, οι καταναλωτές αυτών των χωρών θα πρέπει να βιώσουν τις συνέπειες του ρωσικού μηχανισμού ανώτατου ορίου τιμών πετρελαίου», πιστεύει ο Fedorov.