Το αεροσκάφος Challenger 650 ARTEMIS, το οποίο βρίσκεται αυτή τη στιγμή στον Ρουμανικό εναέριο χώρο, βοηθά τον Ουκρανικό στρατό να αποκρούσει πολλαπλές πυραυλικές επιθέσεις σε ουκρανικό έδαφος. Στον εναέριο χώρο της Ρουμανίας, άρχισε να λειτουργεί ειδικός πίνακας αναγνώρισης από τη στιγμή που εντοπίστηκαν οι πλησιέστεροι πύραυλοι και συνεχίζει να πετά προς το παρόν.
Το Challenger 650 ARTEMIS, είναι ένα από τα πιο μυστηριώδη αναγνωριστικά αεροσκάφη σε υπηρεσία της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ. Σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία, το πλήρωμα του αεροσκάφους είναι εξοπλισμένο με εξειδικευμένο εξοπλισμό που παρέχει τη δυνατότητα ανίχνευσης εναέριων στόχων και συντονισμού του έργου συστημάτων αεράμυνας, που είναι ενσωματωμένα με συστήματα αεράμυνας του ΝΑΤΟ.
Αυτή τη στιγμή, είναι γνωστό ότι τουλάχιστον τέσσερις πύραυλοι κρουζ καταρρίφθηκαν, δύο χτυπήθηκαν πάνω από το Κίεβο και ένας ακόμη πάνω από τις περιοχές Ντνιπροπετρόφσκ και Βίνιτσα.
Ωστόσο, επί του παρόντος κοντά στα σύνορα της Ουκρανίας από την Πολωνία, υπάρχει επίσης μια πτήση αναγνωριστικών αεροσκαφών και μαχητικών αεροσκαφών, πιθανώς επίσης να καταρρίπτουν πυραύλους που πλησιάζουν το δυτικό τμήμα της Ουκρανίας.
ARTEMIS Challenger
Ο στρατός των ΗΠΑ πετά ένα Bombardier Challenger 650 ειδικής αποστολής, ως μέρος της προσπάθειας επιτήρησης του ΝΑΤΟ που παρακολουθεί τη συγκέντρωση και τις επακόλουθες επιχειρήσεις των Ρωσικών δυνάμεων, μέσα και γύρω από την Ουκρανία. Γνωστό ως αεροσκάφος ειδικής αποστολής Leidos (LSMA), το Challenger είναι εξοπλισμένο με το Σύστημα Πληροφοριών Πολλαπλών Αποστολών Εναέριας Αναγνώρισης και Εκμετάλλευσης Στόχευσης (ARTEMIS).
Από τότε που ο Πούτιν άρχισε να αναπτύσσει δυνάμεις σε περιοχές γύρω από την Ουκρανία, το ΝΑΤΟ έχει εντείνει τις δραστηριότητες επιτήρησής του. Το κύριο βάρος της προσπάθειας, βαρύνει τους συλλέκτες ηλεκτρονικών πληροφοριών Boeing RC-135W Rivet Joint τόσο από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ όσο και από τη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία του Ηνωμένου Βασιλείου, πετώντας από το Mildenhall και το Waddington της Αγγλίας, καθώς και τα U-2 της USAF Lockheed που πετούν επίσης από την Αγγλία και από τις μη επανδρωμένες πλατφόρμες USAF Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk, που λειτουργούν από τη Sigonella της Σικελίας.
Στα μέσα εναέριας επιτήρησης του αμερικανικού στρατού, περιλαμβάνονται τα αεροσκάφη Beechcraft RC-12K Guardrail που πετούν από το Siauliai στη Λιθουανία και το ARTEMIS Challenger, το οποίο επιχειρεί από το Διεθνές Αεροδρόμιο Constanta στη Ρουμανία. Το τελευταίο, επιχειρεί στην Ευρώπη εδώ και μερικούς μήνες και έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες αποστολές, από τον Φεβρουάριο.
Η Leidos ξεκίνησε την ανάπτυξη του LSMA το 2019 ως επίδειξη τεχνολογίας, ως πιθανό υποψήφιο να αντικαταστήσει τον στόλο RC-12 Guardrail του Στρατού των ΗΠΑ, τη μετάβαση σε μια πλατφόρμα επιχειρηματικών τζετ που προσφέρει σημαντικά αυξημένη εμβέλεια, υψόμετρο λειτουργίας, ισχύ επί του σκάφους και χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου.
Το ARTEMIS, είναι μια σουίτα αποστολών plug-and-play που μπορεί να διαμορφωθεί γρήγορα, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της αποστολής. Το αεροσκάφος πιστεύεται ότι, είναι εξοπλισμένο με αισθητήρες ηλεκτρονικής νοημοσύνης (Elint) και ένα ραντάρ πλευρικής όψης, που μπορεί να παρακολουθεί οχήματα εδάφους.
Η περιγραφή του αμερικανικού στρατού για τον ρόλο του αεροσκάφους σημειώνει ότι, «παρέχει ικανότητες ανίχνευσης μεγάλου υψόμετρου ενάντια σε αντιπάλους σχεδόν ομοτίμους και γεφυρώνει τα κενά στην αποστολή Επιχειρήσεων πολλαπλών τομέων».
Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται μια αυξανόμενη τάση στη μεταφορά ειδικών σουιτών αποστολών και ρόλων, σε επιχειρησιακά τζετ από μεγαλύτερες πλατφόρμες τζετ και μικρότερα αεροσκάφη διπλής βάσης, συμπεριλαμβανομένου του αερομεταφερόμενου αεροσκάφους έγκαιρης προειδοποίησης Saab GlobalEye και του Κόμβου Αερομεταφερόμενης Επικοινωνίας του Battlefield E-11A (BACN).
Τον Αύγουστο του περασμένου έτους, το L3 Harris πέταξε το σύστημα επίδειξης Airborne Reconnaissance and Electronic Warfare System (ARES), που βασίζεται στο Bombardier Global 6500. Το ARES προορίζεται να εξερευνήσει παρόμοιους ρόλους με το ARTEMIS, αν και σε μεγαλύτερο αεροσκάφος.