Ενώ η Τουρκία διατηρεί τις επαφές της με τις ΗΠΑ για την προμήθεια των F-16 Block 70, από την άλλη, τονίζει με κάθε ευκαιρία ότι θα στραφεί σε άλλες εναλλακτικές εάν συνεχιστούν τα εμπόδια σχετικά με τα ζητούμενα πολεμικά αεροσκάφη F-16. Στο πλαίσιο αυτό, δημοσιεύτηκε στον γερμανικό Τύπο μια είδηση για την αναζήτηση εναλλακτικής λύσης έναντι των F-16 από την Τουρκία. Στις ειδήσεις αναφέρεται ότι, η Τουρκία συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις με την Ευρώπη για το θέμα των Eurofighter και ότι στο τραπέζι βρίσκονται και ρωσικής κατασκευής πολεμικά αεροσκάφη Su-35.
Η κίνηση συνομιλιών μεταξύ Τουρκίας και ΗΠΑ στο F-16 συνεχίζεται. Το γεγονός ότι, η Βουλή των Αντιπροσώπων δεν έχει ακόμη επικυρώσει παρατείνει τη διαδικασία. Η Τουρκία τονίζει με κάθε ευκαιρία ότι, στην ατζέντα της βρίσκονται και εναλλακτικά πολεμικά αεροσκάφη, εάν η διαδικασία διαρκέσει περισσότερο.
Αναφερόμενος στο Πρόγραμμα Προμηθειών F-16 Block 70 της Τουρκίας, ο Ερντογάν, σε δήλωσή του τον περασμένο μήνα, τόνισε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν είναι η μόνη πηγή για την αγορά μαχητικών αεροσκαφών από την Τουρκία και δήλωσε ότι αξιολογούνται εναλλακτικές λύσεις.
Η Τουρκία ψάχνει εναλλακτική λύση
Στο πλαίσιο αυτό, υπήρξε μια είδηση στον γερμανικό Τύπο για την αναζήτηση της Τουρκίας για εναλλακτική λύση στα F-16. Στην επίμαχη είδηση, σημειώθηκε ότι η Άγκυρα εξετάζει διαφορετικές επιλογές γιατί η κυβέρνηση της Ουάσιγκτον έχει «δισταγμούς» για το θέμα αυτό.
«Μεταξύ αυτών των επιλογών: Αναφέρθηκε ότι έλαβαν χώρα τα μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών χρήσεων Eurofighter Typhoon της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πολεμικά αεροσκάφη Su-35 ρωσικής κατασκευής», αναφέρει ο Γερμανικός τύπος.
Στην είδηση, η οποία περιελάμβανε και τις δηλώσεις του Προέδρου Αμυντικών Βιομηχανιών, İsmail Demir, για το θέμα, σημειώθηκε ότι όλες οι εναλλακτικές λύσεις «συμπεριλαμβανομένου του Su-35» ήταν στο τραπέζι και ότι η Τουρκία ήταν έτοιμη να αναβαθμίσει το F -16 με το σύστημα που ανέπτυξαν, αν χρειαστεί .
Στην έκθεση τονίστηκε ότι, το επίκεντρο ήταν πάντα το Sukhoi Su-35S, ενώ το μονοθέσιο αεροσκάφος προκάλεσε εδώ και καιρό τουλάχιστον επιφανειακό ενδιαφέρον από την τουρκική κυβέρνηση. Γράφτηκε ότι τα πολεμικά αεροσκάφη Su-35, συνεχίζουν να αποτελούν επιλογή στην τουρκική κοινή γνώμη.
SU-35 «δύσκολο», EUROFIGHTER «πιο ρεαλιστικό»
Αναφέρθηκε ότι, η ενσωμάτωση των Su-35 στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία θα ήταν «προκλητική», και από την άλλη, τονίστηκε ότι η δυνατότητα αγοράς πολεμικών αεροσκαφών Eurofighter ήταν «πιο ρεαλιστική».
Στην είδηση, η οποία υπογράμμιζε μια δήλωση του Προεδρικού Εκπροσώπου İbrahim Kalın τις προηγούμενες ημέρες, αναφέρθηκαν ως αναφορά τα λόγια του Kalin «Εάν δεν υπάρξει συμφωνία για την πώληση του F-16, το Eurofighter Typhoon είναι στην ατζέντα μας».
Οι δηλώσεις του Προεδρικού Εκπροσώπου Καλίν, στις οποίες τόνισε ότι η Τουρκία δεν θα μείνει ποτέ χωρίς εναλλακτικές και ότι ήδη υπάρχουν διαπραγματεύσεις με την Ευρώπη για την αγορά πολεμικών αεροσκαφών Eurofighter, μία από αυτές τις εναλλακτικές, συμπεριλήφθηκαν επίσης στις ειδήσεις.
Eurofighter Typhoon
Το Typhoon είναι πράγματι ένα μαχητικό εναέριας υπεροχής, αντίστοιχο του F-15, Su-35, Rafale. Ειδικά το τελευταίο Tranche, φέρει ένα εκπληκτικών δυνατοτήτων ραντάρ AESA, με μηχανική κεραία (!), αλλά κι ένα πανίσχυρο ηλεκτρο-οπτικό σύστημα, που ναι, μπορεί άνετα να εντοπίζει στόχους σαν το Rafale σε μεγάλες αποστάσεις, και φυσικά θα μπορεί να εξαπολύει εναντίον του πυραύλους Meteor. Αυτός είναι και ο λόγος, που αρκετοί αμυντικοί αναλυτές στην Τουρκία, υπερθεματίζουν για μια προσπάθεια αγοράς αεροσκαφών Typhoon.
Μπορεί καταρχάς το Typhoon να είναι ικανός αντίπαλος για τα ελληνικά Rafale; Αδιαμφισβήτητα ναι, αλλά μόνο στην έκδοση Tranche 4 με το AESA Captor, ή έστω στην έκδοση Tranche 3A. Όλες οι άλλες εκδόσεις, είναι ικανές μεν, αλλά δεν μπορούν να βρεθούν στο επίπεδο του Rafale F3R. Μπορεί το αεροσκάφος να έχει πανίσχυρους κινητήρες, να είναι βελτιστοποιημένο για αερομαχίες, αλλά δεν προβλέπεται να αερομαχεί με τα Rafale. Ουσιαστικά οι Τούρκοι θα ήθελαν ένα F-14, όταν εμείς θα έχουμε τα Rafale.
Τον περασμένο Ιούλιο ήρθαν στο φως οι ισχυρισμοί ότι, η Τουρκία ενδιαφέρεται για 30 αεροσκάφη Typhoon Tranche 1, τα οποία επρόκειτο να αφαιρεθούν από το απόθεμα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Τα T1 που θα αφαιρεθούν από το απόθεμα του Ηνωμένου Βασιλείου, είναι οι πρώτες εκδόσεις αεράμυνας αεροσκαφών Eurofighter που έφτασαν στο FOC. Δεδομένου ότι, αυτά τα αεροσκάφη είναι οι πρώτες πλήρως επιχειρησιακές εκδόσεις, έχουν τόσο πολύ χαμηλές δυνατότητες όσο και σχετικά παλιό εξοπλισμό.
Δεδομένου ότι παράγονται με έμφαση σε αποστολές αέρος-αέρος, η ικανότητά τους να εκτοξεύουν πυρομαχικά αέρος-εδάφους είναι πολύ περιορισμένη. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν μόνο πυρομαχικά της σειράς Paveway που καθοδηγούνται με λέιζερ. Εξαρτώνται από άλλα αεροσκάφη, καθώς δεν μπορούν να φέρουν ούτε λοβούς στόχευσης. Αυτά τα αεροπλάνα λοιπόν εάν ληφθούν, δεν θα είναι σε θέση να εκτελέσουν τις αποστολές αέρος προς ξηρά.
Αν δούμε τις δυνατότητές του σε αποστολές αέρος-αέρος, είναι απαραίτητο να ξεκινήσουμε από το ραντάρ. Το αεροσκάφος χρησιμοποιεί το μηχανικά κατευθυνόμενο ραντάρ CAPTOR-M. Αυτό το ραντάρ σύμφωνα με ορισμένες πηγές, μπορεί να ανιχνεύσει στόχους με 1m² RCS σε εμβέλεια 60nm. Από την άλλη πλευρά, με το ραντάρ APG-68V9 στα F-16, στόχοι με 1m² RCS μπορούν να ανιχνευθούν από τα 38nm και μετά. Από αυτή την άποψη, το αεροσκάφος έχει ένα πλεονέκτημα έναντι των υφιστάμενων F-16, όσον αφορά τα ραντάρ και όχι την αναβάθμισή τους.
Αλλά το μειονέκτημα των αεροσκαφών στον αέρα, είναι τα πυρομαχικά αέρος-αέρος που μπορούν να χρησιμοποιήσουν, καθώς και η μη ικανότητα εκτόξευσης πυραύλου Meteor.
Είναι ήδη γνωστό ότι, δεν έχει αυτήν την ικανότητα. Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, το αεροσκάφος μπορεί να εκτοξεύσει μόνο πυραύλους AIM-120B και πυραύλους AIM-9L/ASRAAM. Και οι δύο πύραυλοι AIM-120B και AIM-9L, βρίσκονται σε αφθονία στο απόθεμα της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και οι δύο μπορούν να θεωρηθούν παλιοί πύραυλοι.
Υστερούν από τους πιο σύγχρονους πυραύλους AIM-120C και AIM-9X σε βεληνεκές και αποτελεσματικότητα. Η περιορισμένη ικανότητα «υπερόρασης» του πυραύλου AIM-9L, θα είναι ένα μειονέκτημα για το αεροσκάφος σε καταστάσεις αερομαχίας. Το AIM-120B, από την άλλη πλευρά, έχει μικρότερη εμβέλεια από το προηγούμενο.