Ένοπλες Συρράξεις
Ενημερώθηκε στις:

Rafale: Ο “Λευκός ελέφαντας” της Γαλλικής στρατιωτικής βιομηχανίας- Πώς το μαχητικό αεροσκάφος κατάφερε να ξεπεράσει τους ανταγωνιστές του

Σήμερα, το Dassault Rafale είναι ένα από τα πιο περιζήτητα μαχητικά αεροσκάφη στον κόσμο. Η πρόσφατη επιτυχία των μαχητικών Rafale στην παγκόσμια αγορά, οδήγησε σε σημαντική ανάκαμψη για τον κατασκευαστή αεροσκαφών. 

Η Dassault Aviation, η κατασκευάστρια μαχητικών Rafale, κατέγραψε «εξαιρετικές» παραγγελίες 16,3 δισεκατομμυρίων ευρώ (16,6 δισεκατομμύρια δολάρια), για το πρώτο εξάμηνο του 2022. Αυτή η επιτυχία, αποδίδεται κυρίως στο μαχητικό αεροσκάφος Rafale.

Η Dassault Aviation κατέπληξε την παγκόσμια αγορά το 2021, αφού τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, έκαναν μια ορόσημο παραγγελία για 80 αεροσκάφη. Η εταιρεία λέει ότι τον Απρίλιο του 2022, έλαβε την πρώτη προκαταβολή για τα μαχητικά Rafale για τα ΗΑΕ. 

Έτσι, παραγγέλθηκαν 86 αεροσκάφη Rafale κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022. Το ανεκτέλεστο για το Rafale είναι 165 μονάδες. Συμβόλαιο για  42 Rafale (6+36) υπογράφηκε και με την Ινδονησία. Το συμβόλαιο δεν θα υπολογίζεται στο ανεκτέλεστο από τις 30 Ιουνίου 2022, επειδή δεν θα τεθεί σε ισχύ έως ότου ληφθεί η πρώτη προκαταβολή. 

Ο Γάλλος κατασκευαστής έχει αντιμετωπίσει προκλήσεις με την αλυσίδα εφοδιασμού του, που καθυστερούν την αύξηση της παραγωγής. Σύμφωνα με την εταιρεία, η πανδημία COVID-19 και ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν επηρεάσει την επιχείρηση, τους προμηθευτές και τους πελάτες της.

«Ο αντίκτυπος αυτών των δύο μεγάλων κρίσεων δημιουργεί αβεβαιότητες στον εφοδιασμό ενέργειας, ηλεκτρονικών εξαρτημάτων και υλικών, οδηγώντας σε αύξηση του πληθωρισμού λόγω αυτών των πραγματικών ή δυνητικών ελλείψεων και σε αποδυνάμωση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η οποία έχει καταστεί σημαντικός κίνδυνος ενισχύθηκε από την άνοδο της παραγωγής μας», δήλωσε η Dassault σε δελτίο τύπου. 

Μια Ακολουθία Διαψευσμένων Ελπίδων

Στα πρώτα του χρόνια, το τζετ Rafale θεωρήθηκε ως «ο λευκός ελέφαντας» της γαλλικής στρατιωτικής βιομηχανίας . Παρά το γεγονός ότι, ήταν το καμάρι του Γαλλικού στρατού από τις αρχές του αιώνα, δεν μπορούσε να πουληθεί στο εξωτερικό και θεωρήθηκε πολύ ακριβό.

Το Γαλλικό πολιτικό κατεστημένο έπρεπε να συμμετάσχει σε παρατεταμένες συζητήσεις και διαπραγματεύσεις, για μια ενιαία εντολή εξαγωγής. Η κατάσταση ήταν τόσο τρομερή που ο Νικολά Σαρκοζί, ο τότε πρόεδρος της Γαλλίας, χρειάστηκε να δημιουργήσει μια «αίθουσα πολέμου» μεταξύ των υπουργείων Οικονομικών, Εξωτερικών και Άμυνας για να συνεχίσει να μετακινεί το αεροπλάνο στην παγκόσμια αγορά. 

Το Rafale δεν ήταν τόσο επιτυχημένο όσο τα αεροσκάφη Mirage της εταιρείας, τα οποία ήταν δημοφιλή τη δεκαετία του 1970. Πολλά έθνη, συμπεριλαμβανομένου του Ομάν και της Ελβετίας, προτίμησαν τα F-15K Slam Eagle, F-15SG Strike Eagle, F-16C/D, Gripen και Typhoon έναντι του Rafale.

Πώς το μαχητικό αεροσκάφος κατάφερε να ξαναβγεί στην επιφάνεια 

Ένα από τα κύρια εμπόδια στις εξαγωγικές του προοπτικές ήταν ότι, ήταν πιο δαπανηρό από τους Αμερικανούς ανταγωνιστές του. Το Rafale ήταν ένα από τα πιο ακριβά μαχητικά αεροσκάφη στον κόσμο, με κόστος περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με μελέτη του 2011 από το Πανεπιστήμιο της Τουλόν. 

Οι ανταγωνιστές της, συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών τζετ, της σουηδικής Gripen και του Eurofighter, ήταν συγκριτικά οικονομικοί. Η Γαλλία λέγεται ότι έχει ξοδέψει περισσότερα από 50 δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη του Rafale, ένα σημαντικό ποσό για ένα έθνος, που ξοδεύει ετησίως περίπου 60 δισεκατομμύρια δολάρια για την άμυνα.

Ο Pierre-Henri "Até" CHUET, πρώην πιλότος του γαλλικού πολεμικού ναυτικού της Rafale, ο οποίος έγινε βασικός ομιλητής, δήλωσε σε συνέντευξή του στους EurAsian Times ότι, «το αεροσκάφος δεν ήταν έτοιμο να πουληθεί, δεν είχε ολοκληρωθεί πλήρως».

Το Rafale κυκλοφόρησε από την αρχή ως πλατφόρμα πολλαπλών ρόλων και πολλαπλών αποστολών. «Ωστόσο, αρχικά, όλα τα συστήματα υπολογιστών, όλα τα δεδομένα και όλα τα οπλικά συστήματα δεν ήταν έτοιμα και δεν λειτουργούσαν», ανέφερε.

«Το αεροσκάφος ήταν πολύ διαφορετικό από αυτό που είχε σχεδιαστεί αρχικά. Έτσι αρχικά, όταν το αεροσκάφος δεν είχε τελειώσει, για να είμαι ειλικρινής, δεν πουλήθηκε πολύ. Μόλις έγινε αυτό για το οποίο πουλήθηκε, άρχισε να πουλάει», πρόσθεσε. 

Τι ξεχωρίζει το Rafale;

Το Rafale, ένα μαχητικό αεροσκάφος «Omni-role» 4,5 γενιάς, κερδίζει πλέον πολύ έδαφος στην αγορά χάρη στις επιχειρησιακές του δυνατότητες, παρά τη μακροχρόνια αδυναμία του να προσελκύσει ξένους πελάτες. 

Το δικινητήριο Rafale διαθέτει πτέρυγα δέλτα και καναρντ, για καλύτερη ευελιξία και αεροδυναμική απόδοση. Διαθέτει μια παθητική ηλεκτρονικά σαρωμένη συστοιχία που ονομάζεται RBE2, ένα ραντάρ πολλαπλών ρόλων. Το ραντάρ συνοδεύεται από ένα ηλεκτρο-οπτικό σύστημα ανίχνευσης και παρακολούθησης στόχων, που ονομάζεται «Optronique Secteur Frontal (OSF).» 

Το Rafale είναι εξοπλισμένο με ένα σύστημα SPECTRA για ηλεκτρονικό πόλεμο και αυτοάμυνα, το οποίο χρησιμοποιείται για την προστασία του αεροσκάφους από αεροπορικές και επίγειες απειλές και τη συλλογή ηλεκτρονικών πληροφοριών.

Για αποστολές ακριβείας χτυπημάτων και πληροφοριών εικόνων (IMINT), το Rafale χρησιμοποιεί εναέρια αναγνώριση Reco NG (AEROS) και Damocles, αντίστοιχα. 

Ο πρώην πιλότος της Rafale είπε ότι, «Μόνο χρησιμοποιώντας αυτήν την κεντρική οθόνη, θα μπορείτε να έχετε τον κινούμενο χάρτη, θα μπορείτε να βλέπετε μέσω ραντάρ 2D και 3D, θα μπορείτε να βλέπετε το DataLink 16 να μεταφέρει δεδομένα από άλλες συνδέσεις αεροσκαφών, το ηλεκτρονικό σας αντίμετρο (ECM) και τις ηλεκτρονικές πληροφορίες σας. Μπορείτε να έχετε τα πάντα σε μια οθόνη, καθιστώντας εξαιρετικά εύκολο για τον πιλότο να αποφασίσει και να αποκτήσει καλή επίγνωση της κατάστασης 

«Οι κινητήρες στο μαχητικό αεροσκάφος Rafale δεν είναι οι καλύτεροι στον κόσμο. Αν και είναι υπέροχοι, οι κινητήρες του μαχητικού αεροσκάφους Typhoon είναι ανώτεροι», είπε.

Ο Até σημείωσε ότι, «το μαχητικό αεροσκάφος Rafale είναι ένα εξαιρετικό αεροσκάφος και ότι αν το καταλαβαίνεις τέλεια και αν καταλαβαίνεις και τους αντιπάλους σου, θα ξέρεις ακριβώς πώς θέλεις να πολεμήσεις τον αντίπαλο και θα πετύχεις».

Έτσι, η συνολική επίγνωση της κατάστασης είναι ο κύριος παράγοντας και θα αντισταθμίσει το γεγονός, «ότι οι κινητήρες δεν είναι τόσο ισχυροί όσο το Typhoon

Η παγκόσμια επιτυχία του Rafale

Η Γαλλία βρήκε τελικά αγοραστή για το μαχητικό αεροσκάφος Rafale το 2015. Ο Φρανσουά Ολάντ, τότε πρόεδρος, ανακοίνωσε την αγορά 24 αεροσκαφών από την Αίγυπτο έναντι 5,2 δισεκατομμυρίων ευρώ (5,9 δισεκατομμύρια δολάρια). Η Αιγυπτιακή Πολεμική Αεροπορία, έχει τώρα 54 Rafales στον στόλο της, αφού το Κάιρο αγόρασε άλλα 30 από τη Γαλλία τον Μάιο του 2021. 

Στη συνέχεια, η χώρα είπε ότι η νέα αγορά θα πληρωθεί μέσω δανείου για τουλάχιστον δέκα χρόνια, αλλά δεν παρείχε περαιτέρω πληροφορίες. Το Dassault, το πιο προηγμένο μαχητικό για την Αίγυπτο, έλαβε το συμβόλαιο για το F-16 της Lockheed Martin!

Αυτή ήταν μια σημαντική εξέλιξη λαμβάνοντας υπόψη, τη μακροχρόνια σχέση της Αιγύπτου με τα F-16 και τη θέση της, ως ο τέταρτος μεγαλύτερος χρήστης του Fighting Falcon στον κόσμο. 

Ο εκσυγχρονισμός της αεροπορίας του Κατάρ ξεκίνησε το 2015. Η χώρα συμφώνησε να πληρώσει 6 δισεκατομμύρια δολάρια στην Dassault Aviation, για να αγοράσει 24 αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων Rafale. Άλλα 12 Rafale παραγγέλθηκαν το 2018, ανεβάζοντας το σύνολο σε 36. Το Κατάρ έχει επίσης τη δυνατότητα να αγοράσει 36 ακόμη Rafale.

Με μια συμφωνία 2,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την αγορά 18 μαχητικών αεροπλάνων, η Ελλάδα έγινε η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που αγόρασε γαλλικά Rafales.

Μέχρι το 2022, η Ελλάδα θα έχει έξι ολοκαίνουργια και 12 μεταχειρισμένα αεροσκάφη από το απόθεμα της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας. Τον Μάρτιο του 2022, η χώρα ανακοίνωσε επίσης την προμήθεια έξι επιπλέον μαχητικών αεροσκαφών Rafale, ανεβάζοντας τον στόλο της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας σε 24 Rafale. 

Η Κροατία έχει επίσης υπογράψει συμφωνία για την αγορά 12 μαχητικών Rafale, στα τέλη του 2021 για σχεδόν ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Η συμφωνία μεταξύ κράτους περιλαμβάνει εκπαίδευση για την Κροατική Πολεμική Αεροπορία και τη μεταφορά 12 μαχητικών αεροσκαφών Rafale, και των εξαρτημάτων τους, από τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία. 

Η Ινδία ανακοίνωσε την ιστορική αμυντική της συμφωνία, για την αγορά 36 μαχητικών αεροσκαφών Rafale από την Dassault Aviation το 2015. Η Dassault θεωρείται ως το αγαπημένο της IAF και ένας τρομερός υποψήφιος για το συμβόλαιο MMRCA 2.0.

Επίσης, το μαχητικό αεροσκάφος Rafale ανταγωνίζεται το F/A-18 Super Hornet, για σύμβαση για την προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων στο Ινδικό Ναυτικό. 

Η Ινδονησία έχει επίσης, παραγγείλει 42 γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη τελευταίας γενιάς της Rafale για την αεροπορία της (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Udara). Η σύμβαση περιλαμβάνει επίσης υλικοτεχνική υποστήριξη και εκπαίδευση πληρωμάτων αεροσκαφών. 

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τουρκικά μέσα ενημέρωσης σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν φέρεται να εξέφρασε επίσης, ενδιαφέρον για την αγορά μαχητικών αεροσκαφών Rafale από τη Γαλλία.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελληνοτουρκικά 0

Αποκάλυψη: Αυτές είναι οι περιοχές του Αιγαίου που οι Τούρκοι θέλουν να υφαρπάξουν από την Ελλάδα στην «μοιρασιά» ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας

Η Τουρκία, επιδιώκει την περιορισμένη επέκταση των Ελληνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο, διαφοροποιούμενη γεωγραφικά...