Το F-35 θεωρείται συνήθως ως ένα υπερσύχρονο και εκλεπτυσμένο μαχητικό, που δημιουργήθηκε με προηγμένα χαρακτηριστικά που δίνουν έμφαση στην απόκρυψη και τη χειρουργική ακρίβεια . Η κοινή αντίληψη βασίζεται στην αλήθεια. Πράγματι, το F-35 είναι ένα μαχητικό stealth πέμπτης γενιάς, κατασκευασμένο για να φιλοξενεί λογισμικό που βελτιώνει τη συνδεσιμότητα δικτύου και την κοινή χρήση δεδομένων. Αλλά η κοινή αντίληψη, δυσφημεί το F-35 για την ευελιξία του και για την ικανότητά του να «σηκώνει τα μανίκια του».
Θυμηθείτε, το F-35 είναι ένα μαχητικό πολλαπλών ρόλων και, όταν απαιτηθεί, μπορεί να διαμορφωθεί εκ νέου ως ένα απλό, βομβαρδιστικό αεροσκάφος που σύρει τις αρθρώσεις. Η αναδιάρθρωση είναι γνωστή ως "Λειτουργία θηρίου".
Πτήση All Out
Σχεδιασμένο με τεχνολογία stealth, το F-35 είναι ικανό να εισέρχεται στον αμφισβητούμενο εναέριο χώρο, να αποφεύγει τον εντοπισμό και να εμπλέκεται με εχθρικούς στόχους, όλα αυτά πριν εδραιωθεί η αεροπορική υπεροχή. Πραγματικά, το F-35 έχει σχεδιαστεί ρητά για να θεμελιώνει αρχικά την αεροπορική υπεροχή. Και επειδή το F-35 έχει σχεδιαστεί για να είναι stealth, έγιναν παραχωρήσεις όσον αφορά τα ωφέλιμα φορτία όπλων.
Για να βελτιώσει τα χαρακτηριστικά του stealth, το F-35 χρησιμοποιεί έναν εσωτερικό χώρο όπλων, αντί για εξωτερικά σκληρά σημεία που αυξάνουν δραστικά τη διατομή ραντάρ ενός αεροσκάφους. Ενώ η εσωτερική φωλεά όπλων δημιουργεί ένα πιο κρυφό πλαίσιο, ο αποθηκευτικός χώρος, μέσα στην άτρακτο, είναι περιορισμένος.
Stealth ή Carry
Στη λειτουργία stealth, όταν το F-35 φέρει όπλα εσωτερικά, το τζετ μπορεί να χειριστεί μόλις 5.700 λίβρες σε βάρος. Αυτό αναλύεται είτε σε τέσσερις πυραύλους AIM 120 AMRAAM (για αποστολές αέρος-αέρος), είτε εναλλακτικά – για υβριδικές αποστολές – δύο AMRAAM σε συνδυασμό με δύο βόμβες GBU-31 JDAM. Αυτό δεν είναι πολύ μεγάλη δύναμη πυρός, αλλά η παραχώρηση αξίζει τον κόπο για να κερδίσει οφέλη μυστικότητας.
Ωστόσο, μόλις εδραιωθεί η εναέρια υπεροχή, όταν ο εχθρός χάσει τα αντιαεροπορικά του συστήματα, όπως πυραύλους και πυροβόλα αεράμυνας, καθώς και τους αισθητήρες αναχαίτισης, η λειτουργία stealth γίνεται λιγότερο σχετική. Και όταν το stealth χάσει τη συνάφειά του, το F-35 μπορεί να μπει στο "Beast Mode" και να χρησιμοποιήσει τα εξωτερικά σκληρά σημεία του για να μεγιστοποιήσει την ισχύ του πυρός του.
Στη λειτουργία Beast Mode, το F-35 μπορεί να χειριστεί τέσσερις φορές περισσότερα φορτία από ότι, όταν λειτουργεί σε λειτουργία stealth. Χρησιμοποιώντας τα εξωτερικά σκληρά σημεία συν τον εσωτερικό χώρο όπλων, το F-35 μπορεί να μεταφέρει 22.000 λίβρες βάρος φορτίου. Αυτό κατανέμεται σε 14 AMRAAM και δύο πυραύλους AIM-3x Sidewinder για βλήματα αέρος-αέρος.
Ή, για υβριδικές αποστολές, το τζετ μπορεί να εξοπλιστεί με δύο AMRAAM, δύο Sidewinder και έξι βόμβες JDAM 2.000 λιβρών. Πράγματι, η ώθηση στην ισχύ πυρός είναι σημαντική αν και, στη λειτουργία Beast Mode, η επιχειρησιακή εμβέλεια του F-35 μειώνεται στο μισό, σε μόλις 1.400 χιλιόμετρα.
Κάτι που μπορεί να φαίνεται αδιανόητο σχετικά με τη χρήση του F-35, ενός τζετ/υπερυπολογιστή πέμπτης γενιάς , ως ένα απλό βομβαρδιστικό φορτηγό, ένας ρόλος που είναι εξ ολοκλήρου εξοπλισμένα αεροσκάφη της εποχής του Ψυχρού Πολέμου, όπως το F-16 ή το B-52.
Ωστόσο, αν σκεφτεί κανείς ότι το πρόγραμμα F-35 κόστισε στους φορολογούμενους 1,7 τρισεκατομμύρια δολάρια, η ιδέα της χρήσης του τζετ μόνο για να διασφαλιστεί η αεροπορική υπεροχή στην εναρκτήρια σύγκρουση γίνεται «προσβλητική».
Και για τις ΗΠΑ, οι οποίες έχουν την τάση να εισβάλλουν σε χώρες με υποτυπώδη συστήματα αεράμυνας, το F-35 πρέπει να είναι σε θέση να κάνει περισσότερα από το διατηρεί τις ιδιότητες stealth και να εξαφανίζει τα συστήματα αεράμυνας στις πρώτες μέρες της σύγκρουσης.
ΓΙΑ αυτό, αν η Ελλάδα προμηθευτεί F-35, δεν θα μιλάμε απλά για υπεροπλία, αλλά για αεροπορική κυριαρχία της χώρας μας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.