Το ρωσικό Πολεμικό Ναυτικό, στα χαρτιά ένα από τα πιο ισχυρά στον πλανήτη, έχει χάσει 4 ή 5 σκάφη από εχθρική δράση. Σε έναν χερσαίο πόλεμο, ενάντια σε μια χώρα με σχεδόν καθόλου ναυτικό.
22 Μαρτίου, Raptor κοντά στη Μαριούπολη
Τα πράγματα ξεκίνησαν με χαμηλών τόνων τρόπο. Ένα βίντεο κοινοποιήθηκε στο διαδίκτυο που δείχνει τις ουκρανικές δυνάμεις να εμπλέκονται με ένα μικρό σκάφος με έναν αντιαρματικό πύραυλο.
Το όπλο φαίνεται να έχει χτυπήσει το σημάδι του. Το σκάφος αναγνωρίστηκε, στο σχόλιο του βίντεο, ως Raptor. Πρόκειται για μικρά σκάφη επίθεσης που χρησιμοποιούνται από τις ρωσικές δυνάμεις. Μοιάζουν με το σουηδικό σχέδιο CB-90.
24 Μαρτίου, αποβατικό πλοίο στο Μπερντιάνσκ
Πολύ πιο θεαματικό από την επίθεση δύο ημέρες νωρίτερα, ένα αποβατικό πλοίο κλάσης Alligator ανατινάχθηκε στο Μπερντιάνσκ στις 24 Μαρτίου. Ο ακριβής τρόπος επίθεσης παραμένει ασαφής. Μια βασική θεωρία είναι ότι η Ουκρανία εκτόξευσε έναν βαλλιστικό πύραυλο OTR-21 Tochka στο λιμάνι.
Το είχε κάνει δύο μέρες νωρίτερα, με τμήματα αυτού του πυραύλου να προσγειώνονται στην προβλήτα. Ο πύραυλος θα έφερε μικρά πυρομαχικά διασποράς, αλλά ένα από αυτά φαίνεται να προσγειώθηκε στο αμπάρι. Στη συνέχεια, η έκρηξη και η φωτιά προκάλεσαν την απομάκρυνση των πυρομαχικών.
Η αλυσίδα των εκρήξεων ήταν δραματική και το πλοίο βυθίστηκε στην προβλήτα. Δύο αποβατικά πλοία κλάσης Ropucha που ήταν ελλιμενισμένα κοντά υπέστησαν επίσης ζημιές, αν και απέπλευσαν. Ο καπετάνιος ενός από αυτούς πέθανε αργότερα από τραύματα. Η Ρωσία δεν φαίνεται να έχει χρησιμοποιήσει το λιμάνι με παρόμοιο τρόπο έκτοτε.
13 Απριλίου, ναυαρχίδα Μόσκβα, ανοιχτά του Φιδονησίου
Αναμφίβολα η πιο συμβολική και στρατηγικής σημασίας απώλεια ήταν το καταδρομικό Μόσκβα κλάσης Σλάβα. Σύμφωνα με πληροφορίες χτυπήθηκε από δύο πυραύλους Neptune στις 13 Απριλίου και βυθίστηκε την επόμενη μέρα.
Μια προκαταρκτική ανάλυση από τον Κρις Κάρλσον, έναν απόστρατο αξιωματικό της Υπηρεσίας Πληροφοριών του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, δείχνει ότι οι δύο πύραυλοι έπληξαν το μέσο του πλοίου. Οι κρούσεις ήταν κοντά μεταξύ τους και, με βάση την ανάλυση των ρωσικών σχεδίων του πλοίου, μπορεί να κατέστρεψαν τους τοπικούς χώρους ελέγχου ζημιών.
Αυτή η «τέλεια βολή» μπορεί να συνέβαλε στην τελική απώλεια του πλοίου. Ο Κάρλσον παρατήρησε ότι τα επηρεαζόμενα διαμερίσματα είναι «πολύ σημαντικά. Είναι το δωμάτιο από το οποίο διανέμονται όλα τα είδη ενέργειας στο πλοίο και ο έλεγχος πραγματοποιείται στον αγώνα για την επιβίωση των μάχιμων και τεχνικών του μέσων».
Ο Κάρλσον προσθέτει ότι πιθανότατα προκάλεσε «πλήρη απώλεια πρόωσης και ηλεκτρικής ισχύος και απενεργοποίησε την ικανότητά τους να ελέγχουν τις ζημιές». Οι επιπτώσεις μπορεί να προκάλεσαν μεγάλη πυρκαγιά με καύσιμα και πλημμύρες. Αυτό δεν περιορίστηκε και τελικά προκάλεσε την απώλεια του πλοίου.
2 Μαΐου, Δύο Raptor κοντά στο Φιδονήσι
Στις 2 Μαΐου οι ρωσικές δυνάμεις γνώρισαν άλλη μια οπισθοδρόμηση. Δύο επιθετικά σκάφη Raptor εμπλέκονται από drone TB2 του Ουκρανικού Ναυτικού κοντά στο Φιδονήσι, το οποίο η Ρωσία είχε καταλάβει από την Ουκρανία στην αρχή του πολέμου.
Οι δύο εμπλοκές έγιναν με διαφορά λίγων λεπτών και είχαν ως αποτέλεσμα να χτυπηθούν και τα δύο σκάφη. Αν και η συνολική τους απώλεια δεν έχει επιβεβαιωθεί σε αυτό το σημείο, φαίνεται πιθανή από τα πλάνα.
Συνέπειες αυτών των απωλειών
Η ικανότητα της Ουκρανίας να αναπτύξει ένα drone πάνω από το Φιδονήσι είναι ενδεικτική της ζημιάς που προκλήθηκε από την επίθεση στο Μόσκβα. Το καταδρομικό είχε παράσχει αεροπορική άμυνα περιοχής πάνω από αυτόν τον τομέα της Μαύρης Θάλασσας. Επομένως, μπορεί να περιμένουμε να δούμε περαιτέρω απώλειες που προκαλούνται από drones, εκτός εάν η Ρωσία αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας της.
Ωστόσο, ένας λόγος για τις απώλειες της Ρωσίας στη θάλασσα είναι αποτέλεσμα της αρχικής επιτυχίας τους. Η Ουκρανία δεν μπορεί να χάσει πλοία στη θάλασσα γιατί, εκτός από λίγα παράκτια σκάφη, δεν έχει κανένα.
Απώλειες έχει και το Ουκρανικό Ναυτικό. Ως αναλογία, πολύ περισσότερο από το ρωσικό ναυτικό. Κυρίως βυθισμένα, εγκλωβισμένα στο λιμάνι ή μη επιχειρησιακά σκάφη βυθισμένα στην προβλήτα. Αλλά οι ουκρανικές απώλειες δεν εκπλήσσουν κανέναν, ήταν αναμενόμενο σε μια τέτοια ασύμμετρη σύγκρουση. Σε αυτόν τον αγώνα Δαυίδ εναντίον Γολιάθ, είναι ξεκάθαρο ποιο ναυτικό είναι ο Δαυίδ.
Παρά αυτές τις ορατές οπισθοδρομήσεις, το ρωσικό ναυτικό εξακολουθεί να απολαμβάνει απόλυτη υπεροχή στη θάλασσα. Και αυτό έχει μεταφραστεί στην επίτευξη κάποιων στρατηγικών στόχων. Κυρίως, ο αποκλεισμός της κυκλοφορίας των εμπορικών πλοίων προς την Ουκρανία είναι απόλυτος. Οι επιθέσεις σε ορισμένα εμπορικά πλοία στην αρχή του πολέμου, οι ισχυρές προειδοποιήσεις και οι ενεργές περιπολίες έχουν ουσιαστικά πεινάσει την Ουκρανία ως προς τις σημαντικές εισαγωγές και εξαγωγές της.
Η Ρωσία μπορεί παρ' όλα αυτά να προσπαθήσει να αντικαταστήσει το Μόσκβα. Αυτή τη στιγμή δύο ακόμη καταδρομικά κλάσης Σλάβα επιχειρούν στη Μεσόγειο. Αυτά δεν μπορούν να περάσουν μέσω του Βοσπόρου, της στενής πλωτής οδού που τα χωρίζει από τη Μαύρη Θάλασσα, επειδή η Τουρκία τα έχει κλείσει στα πολεμικά πλοία. Αλλά η Ρωσία μπορεί να προσπαθήσει να το επιβάλει αυτό. Εάν το κάνει, αναμφίβολα θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση των εντάσεων με το ΝΑΤΟ.