Πριν από τον πόλεμο πλήρους κλίμακας της Ρωσίας, πολλοί στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες περίμεναν ότι η ρωσική αεροπορία θα συντρίψει γρήγορα την ουκρανική αεροπορία και θα επιτύχει αεροπορική υπεροχή σε όλους τους ουρανούς της Ουκρανίας. Ένα μήνα μετά τον πόλεμο πλήρους κλίμακας, αυτό δεν έχει συμβεί.
Αντίθετα, η ουκρανική αεροπορία παραμένει στον αγώνα χάρη στη δημιουργικότητα, τα κότσια και το ταλέντο των πιλότων και του προσωπικού εδάφους. Η Ρωσία έχει επιτύχει πραγματική αεροπορική υπεροχή, έναντι περιορισμένων μόνο θυλάκων εναέριου χώρου στη νότια και ανατολική Ουκρανία. Στη συντριπτική πλειονότητα της χώρας, οι ουρανοί παραμένουν αμφισβητούμενοι και οι Ουκρανοί πιλότοι μαχητικών, συνεχίζουν να πετούν καθημερινές μάχιμες αποστολές.
Στο Πενταπόσταγμα σε άρθρο μας και με τίτλο : Ουκρανοί πιλότοι MIG-29: «Σπαρτιάτες» μαχητές αυτού του πολέμου, αναφέραμε ότι η ιστορία της ουκρανικής αεροπορίας, αφού ειπωθεί πλήρως, αναμφίβολα θα επηρεάσει τη σκέψη των θεωρητικών της αεροπορικής δύναμης και των πολεμικών αεροπόρων για τις επόμενες γενιές. Πάνω απ 'όλα, σε αυτήν την εποχή των προηγμένων τεχνολογιών, οι πιλότοι μαχητικών της Ουκρανίας έχουν δείξει ξεκάθαρα τη διαρκή σημασία του ανθρώπινου στοιχείου στον εναέριο πόλεμο.
Πάνω από ένα μήνα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, και παρά το συντριπτικό αριθμητικό και τεχνολογικό πλεονέκτημα που κατέχει η ρωσική αεροπορία, οι ουρανοί πάνω από την Ουκρανία παραμένουν αμφισβητούμενοι. Η επίγεια αεροπορική άμυνα της Ουκρανίας και οι πιλότοι μαχητικών και τα πληρώματα υποστήριξής της, έχουν διασφαλίσει ότι η Ρωσία δεν έχει αεροπορική κυριαρχία και ότι φαινομενικά δεν μπορεί να επιχειρεί σε ώρες και τοποθεσίες της επιλογής της.
Αν και είναι δύσκολο να διαπιστωθεί με σαφήνεια τι συμβαίνει στον αεροπορικό πόλεμο, η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία εξακολουθεί να επιχειρεί και να προκαλεί κρίσιμες απώλειες στις δυνάμεις της Ρωσίας. Οι πιλότοι της Ουκρανίας μιλούν τώρα ανοιχτά στα μέσα ενημέρωσης του κόσμου και ενώ, ορισμένες λεπτομέρειες των ενεργειών τους δικαίως καλύπτονται από επιχειρησιακό απόρρητο, η γενναιότητα και οι ικανότητές τους έχουν προκαλέσει σημαντικά πλήγματα στους εισβολείς τους.
Λίγοι πραγματικά εκτιμούν και κατανοούν τις δυνατότητες των τακτικών αεροσκαφών της Ουκρανίας, καθώς και πιλότων όπως ο Τζέρσεϊ, που έχει πετάξει μαζί τους σε εκπαιδευτικές ασκήσεις στην Ουκρανία. Η Εθνοφρουρά της Καλιφόρνια έχει στενή σχέση συνεργασίας με τον στρατό της Ουκρανίας και την Εθνική Φρουρά της Ουκρανίας από το 1993 στο πλαίσιο του Προγράμματος Κρατικής Συνεργασίας , το οποίο είναι αφιερωμένο στην οικοδόμηση παγκόσμιων σχέσεων και περιλαμβάνει τώρα 85 συνεργασίες με 93 έθνη.
Ο Jonathan «Jersey» Burd, είναι ένας πρόσφατα συνταξιοδοτημένος πιλότος των ΗΠΑ F-15C Eagle, ο οποίος ήταν πρόσφατα επικεφαλής των ασκήσεων και των σχεδίων με η 144η Πτέρυγα Μάχης της Εθνοφρουράς της Καλιφόρνια, με έδρα το Φρέσνο. «Είναι εκπληκτικό να βλέπεις πόσο καλά τα πάνε, αλλά δεν εκπλήσσομαι», αναφέρει.
Η Ουκρανία έγινε μέλος του προγράμματος του Γραφείου Εθνικής Φρουράς των ΗΠΑ μαζί με τη Βουλγαρία, την Τσεχική Δημοκρατία, την Εσθονία, την Ουγγαρία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, τη Βόρεια Μακεδονία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Σλοβακία και τη Σλοβενία. Κάθε χώρα συνδυάστηκε με ένα κράτος και έτσι, ξεκίνησαν οι στενές σχέσεις της Ουκρανίας με την Εθνική Φρουρά της Αεροπορίας της Καλιφόρνια.
Ο Jersey ήταν ο επικεφαλής σχεδιαστής της California ANG, για την άσκηση του 2018 και έδωσε μια σαφή εικόνα των ικανοτήτων της Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας. «Ο στόχος για το Clear Sky 2018 ήταν να ανοίξει αυτό το διάφραγμα σε εμπλοκές μεγάλης δύναμης», εξηγεί ο Τζέρσεϊ. Έδωσε επίσης την ευκαιρία σε πιλότους και από τα δύο σκέλη του αέρα, να πετάξουν ο ένας με τα μαχητικά του άλλου.
«Κάναμε πολλά BFM με τα F-15C μας εναντίον των MiG-29 και Su-27 τους και για να είμαστε ειλικρινείς, μπορούσαμε να πούμε αμέσως ότι οι πιλότοι τους ήταν πολύ καλοί. Είναι πολύ εφευρετικοί στην τακτική, γνωρίζουν τα αεροσκάφη τους και επίσης καταλαβαίνουν τι τους λείπει. Εννοώ, πετούν παλιά τζετ. Τα F-15 μας για παράδειγμα είναι παλιά αεροσκάφη, αλλά έχουν αναβαθμιστεί συνεχώς με νέα αεροηλεκτρονικά», είπε.
Τα τελευταία χρόνια, η Ουκρανία άρχισε να ανακαινίζει και να αναβαθμίζει ορισμένα από τα μαχητικά της, αρχικά με το MiG-29 Fulcrum στο πλαίσιο μιας σταδιακής διαδικασίας, που καθοδηγείται από το τώρα μερικώς κατεστραμμένο κρατικό εργοστάσιο επισκευής αεροσκαφών Lviv (LSARP). Άλλα έργα έχουν ασχοληθεί με τους στόλους Su-27, Su-25 και Su-24MR.
«Όταν πέταξα μαζί τους, σκέφτηκα ότι η αεροπορία τους και ο τρόπος με τον οποίο μετακινούσαν το αεροσκάφος τους – ειδικά οι αερομαχίες από κοντά – ήταν απίστευτοι. Γνώριζαν το αεροσκάφος τους όπως οποιοσδήποτε άλλος γνωρίζει το αεροσκάφος τους. Έχω πολεμήσει με Fulcrums και Flankers από άλλες χώρες και ήταν εκεί ψηλά με τους καλύτερους από τους ανθρώπους που πετούν αυτά τα αεροσκάφη. Αλλά αυτό που κάναμε όσον αφορά το Clear Sky, ήταν να προσπαθήσουμε να τους παρουσιάσουμε τη μίξη όλων των στοιχείων μαζί. Πιστεύαμε 100% ότι θα ήμασταν εκεί όταν μας χρειάζονταν, ποτέ δεν περιμέναμε ότι θα ήμασταν στο περιθώριο!», αναφέρει ο Jersey.
Εξετάζοντας την τρέχουσα κατάσταση, η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία μπορεί να βρίσκεται σε αριθμητικά μειονεκτική θέση, αλλά εξακολουθεί να φαίνεται να είναι πολύ ενεργή. «Οι πιλότοι μαχητικών της Ουκρανίας δεν είναι όλοι σούπερ έμπειροι τύποι, υπάρχουν νέοι εκεί πάνω που το κάνουν επίσης. Απλώς νομίζω ότι οι Ουκρανοί πιλότοι γνωρίζουν τους περιορισμούς τους», σχολιάζει ο Jersey.
«Οι Ουκρανοί πιλότοι κολλάνε και κινούνται, χτυπώντας όπου πρέπει. Αυτός είναι ο επαναστατικός πόλεμος όπου κάποιος φοράει κόκκινα στο χωράφι και κρύβεται στα δέντρα και πυροβολεί από το κάλυμμα – γι' αυτό είναι αυτή η μάχη. Χωρίς να υπεισέλθω σε πολλές λεπτομέρειες, είμαι βέβαιος ότι η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία σχεδιάζει κάθε της κίνηση πολύ προσεκτικά, συνδυάζοντας επίγεια συστήματα αεράμυνας (GBADS) και μαχητικά».
Οι Ουκρανοί πιλότοι επιλέγουν τον χρόνο και τον τόπο για να πολεμήσουν. Το εκμεταλλεύονται. Σε περισσότερα από οκτώ χρόνια μάχης με τους Ρώσους, έμαθαν πότε να θέτουν σε κίνδυνο τα περιουσιακά τους στοιχεία και πόσο κίνδυνο να υποστούν. Προσθέτετε το γεγονός ότι, αυτοί είναι ηρωικοί τύποι, είναι αληθινοί πολεμιστές, σε αυτό οφείλεται αυτή η επιτυχία.
«Οι άνθρωποι με ρωτούν «Υπάρχει ένα φάντασμα του Κιέβου ;» Τους λέω ότι αυτοί οι πιλότοι είναι όλοι τα φαντάσματα του Κιέβου. Τι είναι ένα φάντασμα; Αποφασίζει πότε εμφανίζεται, δεν μπορείς να το βλάψεις και σε τρομάζει, σωστά; Αυτοί οι ηρωικοί πιλότοι είναι όλοι φαντάσματα. Αποφασίζουν πότε και πού θα κάνουν την εμφάνισή τους», συμπληρώνει ο Jersey.