Μια έφηβη χήρα κάηκε στη νεκρική πυρά του συζύγου της κατ' επιταγή της ινδουιστικής πρακτικής του sati πριν από 37 χρόνια.
Τώρα η ιστορία της Roop Kanwar επέστρεψε στα πρωτοσέλιδα στην Ινδία, αφού ένα δικαστήριο αθώωσε οκτώ άνδρες που κατηγορούνταν ότι εξύμνησαν τον θάνατό της.
Το Sati απαγορεύτηκε για πρώτη φορά το 1829 από τους Βρετανούς αποικιοκράτες, αλλά η πρακτική συνεχίστηκε ακόμη και μετά την ανεξαρτησία της Ινδίας το 1947. Η Kanwar αναγνωρίζεται ως το τελευταίο σάτι της Ινδίας.
Η οργή για το θάνατό της ανάγκασε την ινδική κυβέρνηση να εισαγάγει έναν σκληρό νέο νόμο απαγορεύοντας την πρακτική και, για πρώτη φορά, επίσης την εξύμνησή της. Επέβαλλε θάνατο ή ισόβια κάθειρξη για όσους το διέπρατταν ή το συνεργούσαν. Αλλά με τα χρόνια, όλοι όσοι κατηγορήθηκαν για συμμετοχή στο θάνατο της 18χρονης και την εξύμνηση που ακολούθησε έχουν απαλλαγεί από τα δικαστήρια.
Η εντολή της περασμένης εβδομάδας έχει επίσης οδηγήσει σε οργή, με γυναικείες οργανώσεις και ακτιβιστές να εκφράζουν ανησυχία ότι κανείς δεν έχει λογοδοτήσει για το θάνατό της.
Οι χήρες καίγονταν στην πυρά με τον νεκρό σύζυγό τους
Ο θάνατος της 18χρονης στο χωριό Deorala στις 4 Σεπτεμβρίου 1987 ήταν ένα τεράστιο δημόσιο θέαμα. Παρακολουθήθηκε από εκατοντάδες χωρικούς, αλλά στιγμάτισε το Ρατζαστάν και την Ινδία.
Η οικογένεια του συζύγου της και άλλοι από την κοινότητα Rajput της ανώτερης κάστας δήλωσαν ότι η απόφαση της Kanwar ήταν σύμφωνη με την παράδοση του sati και ήταν εθελοντική.
Είπαν ότι είχε ντυθεί με τη νυφική της στολή και οδήγησε μια πομπή γύρω από τους δρόμους του χωριού, πριν ανέβει στην πυρά του Maal Singh, του επί 7 μηνών συζύγου της επτά μηνών. Στη συνέχεια έβαλε το κεφάλι του στην αγκαλιά του και απήγγειλε θρησκευτικά άσματα, ενώ σιγά-σιγά καιγόταν μέχρι θανάτου, πρόσθεσαν.
Ήταν ένας ισχυρισμός που αμφισβητήθηκε - και αρχικά, ακόμη και από τους γονείς της Kanwar. Ζούσαν στην πρωτεύουσα της πολιτείας, Τζαϊπούρ, μόλις δύο ώρες από το χωριό, αλλά έμαθαν για το θάνατο του γαμπρού τους και την αυτοπυρπόληση της κόρης τους από την εφημερίδα μία ημέρα αργότερα. Ωστόσο αργότερα υπαναχώρησαν, ως αποτέλεσμα όπως εκτιμάται υψηλών πιέσεων.
Παρά τη δικαστική απαγόρευση, 200.000 άνθρωποι παρακολούθησαν μια τελετή 13 ημέρες μετά το θάνατο της Kanwar, όπου πωλήθηκαν κορνιζαρισμένες φωτογραφίες και αφίσες της. Λίγο αργότερα, δύο ξεχωριστές αναφορές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η Kanwar «κυνηγήθηκε από χωρικούς για να διαπράξει sati» και η αυτοπυρπόλησή της ήταν «κάθε άλλο παρά εθελοντική».
«Οι προετοιμασίες για το σάτι ξεκίνησαν αμέσως μετά τη μεταφορά του σώματος του Μάαλ Σινγκ στο χωριό το πρωί. Η Roop, ο οποίος πήρε μια ιδέα για αυτό, δραπέτευσε από το σπίτι και κρύφτηκε στα κοντινά χωράφια», αναφέρεται.
«Βρέθηκε σε έναν αχυρώνα και την έσυραν στο σπίτι και την έβαλαν στην πυρά. Στο δρόμο της, αναφέρεται ότι περπάτησε ασταθώς περιτριγυρισμένη από νεαρούς Rajput. Εθεάθη επίσης να αφρίζει στο στόμα» - υπονοώντας ότι είχε ναρκωθεί.
«Πάλευε να βγει όταν άναψε η πυρά, αλλά τη βάραιναν κούτσουρα και καρύδες και νεαροί με σπαθιά που την έσπρωχναν πίσω στην πυρά. Αυτόπτες μάρτυρες ανέφεραν στην αστυνομία ότι την άκουσαν να φωνάζει για βοήθεια», πρόσθεσε η έκθεση.
Στη Deorala, το σημείο στην άκρη του χωριού όπου πέθανε η Kanwar, εξακολουθεί να προσελκύει μερικούς επισκέπτες όλα αυτά τα χρόνια αργότερα.
Μια φωτογραφία που τραβήχτηκε πριν από ένα χρόνο δείχνει μια οικογένεια να ανάβει μια λάμπα μπροστά από μια κορνιζαρισμένη εικόνα της Kanwar και του συζύγου της, τοποθετημένη κάτω από μια μικρή δομή από τούβλα ντυμένη με ένα κόκκινο και χρυσό μαντήλι.
Αλλά παρά τη θεοποίηση του Kanwar, οι πιθανότητες δικαιοσύνης για το τελευταίο sati της Ινδίας παραμένουν αμυδρές.