Το πρόγραμμα Future Combat Air System (FCAS), δηλαδή Μελλοντικό Εναέριο Σύστημα Μάχης, είναι ένα φιλόδοξο σχέδιο της Ευρώπης να αποκτήσει δικά της μαχητικά και drones επόμενης γενιάς την δεκαετία του '2040.
Τώρα νέα δεδομένα αναφέρουν πως ίσως γίνει το πρώτο μεγάλο αμυντικό πρόγραμμα που θα πραγματοποιηθεί με την πλήρη υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης.
Πότε Έρχεται το Ευρωπαϊκό Μαχητικό 6ης Γενιάς;
Πιο συγκεκριμένα, μία κοινοπραξία της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας (το Βέλγιο θα αποτελεί παρατηρητής) υποσχέθηκε πως μέχρι το τέλος της δεκαετίας του διανύουμε θα έχει αναπτύξει πρωτότυπα του μαχητικού FCAS ικανά να πραγματοποιήσουν δοκιμαστικές πτήσεις.
Η κοινοπραξία αποκάλυψε επίσης πως η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο σχεδόν σε όλες τις πτυχές του προγράμματος FCAS, από την ανάπτυξη της πλατφόρμας μέχρι και την εκπαίδευση των πιλότων.
Ένα κρίσιμο στοιχείο του προγράμματος ανάπτυξης του επόμενου ευρωπαϊκού μαχητικού είναι τα πιστά drones (loyal wingmen), τα οποία θα επιχειρούν συνεργατικά με το μελλοντικό μαχητικό έκτης γενιάς της Γηραιάς Ηπείρου. Αυτά τα μη επανδρωμένα αεροχήματα θα ταξιδεύουν μαζί με τα επανδρωμένα FCAS και θα συμπληρώνουν τις δυνατότητές τους, συγκεντρώνοντας δεδομένα, αυξάνοντας την ισχύ πυρός τους κλπ. Κάποιες φορές θα λειτουργούν και ως δολώματα έναντι εχθρικών συστημάτων αεράμυνας.
«Επειδή θα είναι δύσκολο να τα ελέγχει ο πιλότος μέσα από το πιλοτήριο, αυτά τα drones θα πρέπει να διαθέτουν κάποιο επίπεδο αυτοματοποίησης ή ακόμη και αυτονομίας» δήλωσε ο κορυφαίος μηχανικός του προγράμματος FCAS.
Και όπως έχετε ήδη καταλάβει, και εδώ οι Ευρωπαίοι ειδικοί αναμένεται να εκμεταλλευτούν την χρησιμότητα της τεχνητής νοημοσύνης, έτσι ώστε να μπορέσουν να κάνουν τα drones του προγράμματος FCAS όσο αυτόνομα χρειάζεται για να μην αυξάνεται υπερβολικά πολύ ο φόρτος εργασίας των πιλότων.
Παράλληλα, ο ρόλος του πιλότου αναμένεται να αλλάξει δραματικά στο μαχητικό FCAS. Σύμφωνα με τους σχεδιαστές του προγράμματος, όποιος κάθεται στο πιλοτήριο του ευρωπαϊκού μαχητικού έκτης γενιάς δεν θα είναι μόνο πιλότος, αλλά και ένας «χειριστής αποστολών». Θα αποκτήσει πρόσβαση σε πολλές νέες λειτουργίες, θα συνεργάζεται με επανδρωμένες και μη επανδρωμένες πλατφόρμες και πολλά άλλα.
Ουσιαστικά αυτό που θέλουν να κάνουν οι Ευρωπαίοι σχεδιαστές είναι να αποφορτώσουν τον πιλότο από τις σημερινές ανησυχίες ενός αεροπόρου.
«Θα κάνουμε το μαχητικό να πετάει ουσιαστικά μόνο του, έτσι ώστε ο πιλότος να μπορεί να συγκεντρώνεται σε σημαντικότερες πτυχές της αποστολής» δήλωσε ένας μηχανικός της ευρωπαϊκής Airbus.