Ο Τζούλιους Ρόμπερτ Οπενχάιμερ (Julius Robert Oppenheimer), κορυφαίος Αμερικανός θεωρητικός φυσικός και “πατέρας” της ατομικής βόμβας. Ο οποίος 48 χρόνια αφότου πέθανε από καρκίνο του λαιμού γιατί έπινε και κάπνιζε πάρα πολύ παρόλο που τον είχαν προειδοποιήσει οι γιατροί— αποτελεί το σημείο αναφοράς εδώ για μήνες.
Ο Κρίστοφερ Νόλαν, σκηνοθέτης και σεναριογράφος της ταινίας Oppenheimer , η οποία κέρδισε επτά Όσκαρ, δήλωσε σε συνέντευξή του ότι ο Αμερικανός φυσικός ήταν ο σημαντικότερος άνθρωπος του 20ου αιώνα γιατί μέσω αυτού η ανθρωπότητα απέκτησε την ικανότητα να ανατινάξει ολόκληρο τον πλανήτη.
Το «Οπενχάιμερ» είναι μία γυρισμένη σε ΙΜΑΧ επική βιογραφική ταινία, η οποία εξιστορεί μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο, καθώς παρασύρει το κοινό με την αγωνιώδη και παράδοξη ιστορία ενός αινιγματικού άντρα που καλείται να ρισκάρει να καταστρέψει τον κόσμο προκειμένου να τον σώσει, όπως αναφέρει το elpais.com
Ένα από τα κλειδιά της επιτυχίας της είναι ότι συνδέεται μοιραία με το σήμερα, όταν ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή και οι εντάσεις μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας για την Ταϊβάν επαναφέρουν στις σκέψεις όλων στον Ψυχρό Πόλεμο. Ο Βλαντιμίρ Πούτιν απειλεί εδώ και αρκετό καιρό να εξαπολύσει πυρηνική σύγκρουση και μόλις αυτόν τον μήνα ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Αντόνιο Γκουτέρες προειδοποίησε για αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις, λέγοντας ότι η ανθρωπότητα δεν θα μπορεί να επιβιώσει «μια συνέχεια του Οπενχάιμερ».
Πρόκειται για σκιές του παρελθόντος που ανανεώνονται στο παρόν. «Ναι, όντας πολύ διαφορετικές εποχές, θα έλεγα όμως ότι υπάρχει μια αναβίωση του Ψυχρού Πολέμου. Η ιδέα του επανεξοπλισμού και η ένταση της ισορροπίας, ο φόβος να μπεις σε μια άμεση αντιπαράθεση, για να φτάσεις σε ένα επίπεδο βάναυσης καταστροφής», αναφέρει ο Mariano Aguirre, συγγραφέας του Guerra Fría 2.0 (Ψυχρός Πόλεμος 2.0).
Υπάρχουν διαδικασίες κλιμάκωσης και επανεξοπλισμού , έμμεση αντιπαράθεση μεταξύ υπερδυνάμεων με ατομική ικανότητα, πόλεμοι αντιπροσώπων (όπως στην περίπτωση της Ουκρανίας), βάναυση καταστολή των πολιτικών ελευθεριών στη Ρωσία και ένας ορισμένος αέρας πολιτιστικής ακύρωσης στη Δύση, για παράδειγμα, η επέκταση της περιοχής επιρροής του ΝΑΤΟ.
Ήταν ο Τζορτζ Όργουελ που μίλησε για πρώτη φορά για την έννοια του Ψυχρού Πολέμου ως μια ριζική γεωπολιτική μετατόπιση, λόγω της πιθανότητας αμοιβαίας αυτοκαταστροφής που προκάλεσε η ανάπτυξη της ατομικής βόμβας. Έγραψε για το θέμα σε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στις 19 Οκτωβρίου 1945, στο περιοδικό Tribune Στο άρθρο του, You and the Atom Bomb , ο Όργουελ προειδοποιεί ότι το να ζεις στη σκιά της πυρηνικής απειλής «είναι μια ειρήνη που δεν είναι ειρήνη», αλλά ένα νέο πολεμικό τοπίο που το ονόμασε Ψυχρός Πόλεμος, και που τώρα φαίνεται να αναβιώνει ξανά.
Αυτή η ατμόσφαιρα απεικονίζεται με εκθέσεις, βιβλία μη μυθοπλασίας και μυθιστορήματα. Το 2023, η δεξαμενή σκέψης των Βρυξελλών Bruegel προειδοποίησε ότι οδεύουμε προς έναν νέο Ψυχρό Πόλεμο μεταξύ των δύο μεγάλων μπλοκ με επικεφαλής, αντίστοιχα, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την ηγεμονική δύναμη και την Κίνα, την αναδυόμενη. Από την πλευρά τους, ερευνητές στο Royal United Services Institutes εντοπίζουν ότι η Ρωσία αναζωπυρώνει ορισμένες από τις μεθόδους της δεκαετίας του 1970 και του 1980, εμπλέκοντας πράκτορες σε μακροχρόνιες αποστολές κατασκοπείας όπως συνέβαινε με η κλοπή ατομικών μυστικών από τον Klaus Fuchs , μέλος του Manhattan Project.
Και από το Βασιλικό Ινστιτούτο Elcano της Ισπανίας, ο αναλυτής Jesús A. Núñez Villaverde προειδοποιεί ότι οι τελευταίες κινήσεις που σχεδιάζει το ΝΑΤΟ «μας γυρνούν πίσω σε εποχές που εσφαλμένα νομίζαμε ότι είχαμε ξεπεράσει, με τη μόνη εξαίρεση ότι, αν προηγουμένως μιλούσαμε για Ευρωπαϊκή Ένωση, τώρα μιλάμε για τη Ρωσία».
Πραγματικότητα και μυθοπλασία
Αυτός ο παλιός παγωμένος αέρας αναβιώνει επίσης σε βιντεοπαιχνίδια, τηλεοπτικές σειρές και ταινίες. Το Black Ops Cold War , που διαδραματίζεται το 1981, όπου δύο από τους χαρακτήρες του παιχνιδιού είναι ο Ronald Reagan και ο Mikhail Gorbachev, και ο πρωταγωνιστής είναι ένας υποτιθέμενος Σοβιετικός κατάσκοπος που προσπαθεί να κλέψει τα πυρηνικά μυστικά των ΗΠΑ. Επίσης η σειρά ντοκιμαντέρ Turning Point: The Bomb and the Cold War (Netflix, 2024), η οποία σε εννέα επεισόδια αφηγείται πόσο κοντά έφτασε ο κόσμος σε μια πυρηνική αποκάλυψη τη δεκαετία του 1960. Όσον αφορά πιθανές φανταστικές αποκαλύψεις, η κυκλοφορία του Oppenheimer το 2023 προστέθηκε από το Asteroid City του Wes Anderson , το οποίο κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες και διαδραματίζεται στη δεκαετία του 1950 στο πλαίσιο πυρηνικών δοκιμών στην έρημο των ΗΠΑ κοντά στα σύνορα με το Μεξικό.
«Στις 6 Αυγούστου 1945, εν ριπή οφθαλμού, ο κόσμος άλλαξε εντελώς. Αυτό είχε πλήρη αντίκτυπο στη λαϊκή κουλτούρα και στα κόμικς», όπως ο πολιτιστικός αναλυτής Τζιοβάνι Πάσκο, ο οποίος ειδικεύεται στην κοινωνικοπολιτική ανάγνωση των κόμικς.
Τονίζει ότι μετά το 1945 στις Ηνωμένες Πολιτείες, εμφανίστηκαν εξαιρετικά πολιτικοποιημένες φιγούρες υπερήρωων, πλήρως εμπλεκόμενες στον σημερινό πόλεμο της ατομικής βόμβας και τις συνέπειές του στον πλανήτη: Οι Fantastic Four ήταν μια οικογένεια εκτεθειμένη σε κοσμικές ακτίνες σε έναν πύραυλο που αγωνίζονταν να νικήσει τους κομμουνιστές στη διαστημική κούρσα.
Ο Incredible Hulk ήταν ένας επιστήμονας που εκτέθηκε κατά λάθος σε ακτίνες γάμμα κατά τη διάρκεια μιας δοκιμής. Ο Spiderman ήταν ένα αγόρι που δάγκωσε μια ραδιενεργή αράχνη και το The Watchmen αποτελεί παράδειγμα μιας δυστοπικής μυθοπλασίας που παραπέμπει στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου, όπου ο κόσμος βρίσκεται συνεχώς στο χείλος της πυρηνικής καταστροφής. Και δεν αφορά μόνο το παρελθόν ή το μέλλον, αλλά το παρόν: όλοι αυτοί είναι υπερήρωες που μέχρι σήμερα μεταμορφώνονται σε ταινίες ή σειρές.
Ίσως ο Ψυχρός Πόλεμος να μην έσβησε ποτέ. Μετά τις 246.000 αμάχους που σκοτώθηκαν από τις βόμβες Little Boy και Fat Man που έπεσαν στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι τον Αύγουστο του 1945, μετά από δεκαετίες η ψυχολογική σύγκρουση μεταξύ Σοβιετικής Ένωσης και Ηνωμένων Πολιτειών οδήγησε την Υπηρεσία Πολιτικής Άμυνας των ΗΠΑ να μεταδώσει ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά σποτ στο πώς να συμπεριφερθείς σε περίπτωση σοβιετικής επίθεσης (με τις φωνές και τα πρόσωπα των Johnny Cash, Groucho Marx και Boris Karloff), ο φόβος της βόμβας και των γεωπολιτικών συνεπειών της έχει επανέλθει στην επιφάνεια.
Πριν, στις ταινίες, «ίσως υπήρχε φόβος για ραδιενέργεια, μεταλλάξεις και πυρηνική καταστροφή», ενώ τώρα οι άνθρωποι φαίνεται να «ανησυχούν περισσότερο για την ανθρώπινη αδυναμία, την προδοσία και τις πολιτικές συνέπειες».
Όσον αφορά τους σημερινούς πολιτικούς ηγέτες του κόσμου, συμβαίνει ότι οι δεσμοί τους με την εποχή του Ψυχρού Πολέμου είναι πολύ στενοί. «Καλώς ή κακώς, ο Τζο Μπάιντεν είχε εκπαιδευτεί εκείνες τις εποχές και γνωρίζει πολύ καλά τους πιθανούς κινδύνους αντιπαράθεσης μεταξύ των πυρηνικών δυνάμεων, και ο Πούτιν εκπαιδεύτηκε ως κατάσκοπος τα τελευταία χρόνια του Ψυχρού Πολέμου, στους καιρούς της παρακμής και της εξαφάνισης της ΕΣΣΔ».
Ενάντια σε όλες τις πιθανότητες, οι ίντριγκες μεταξύ κατασκόπων και η πυρηνική απειλή είναι για άλλη μια φορά επίκαιρη.