Η ομάδα ανάλυσης της Vortexa ολοκλήρωσε μια αποκαλυπτική έκθεση με θέμα «Ο στόλος που δραστηριοποιείται σε αδιαφανείς αγορές: Ένας χρόνος από την απαγόρευση εισαγωγών στην ΕΕ».
Όπως αναφέρει το newsmone.gr, Η έρευνα επικεντρώνεται στα δεξαμενόπλοια που δραστηριοποιούνται στο εμπόριο του Ιράν, της Βενεζουέλας και της Ρωσίας (μετά τις αντίστοιχες απαγορεύσεις της ΕΕ για την εισαγωγή αργού και προϊόντων), περιγράφοντας λεπτομερώς τις αλλαγές στις τάσεις συμπεριφοράς αυτών των δεξαμενόπλοιων και το προφίλ αυτών των δεξαμενόπλοιων και των διαχειριστών τους.
Τα δεξαμενόπλοια που εμπλέκονται στο εμπόριο Ιράν, Ρωσίας και Βενεζουέλας ξεπερνούν τα 1.600, με τη ρωσική συμμετοχή να αντιπροσωπεύει το 75% του σκοτεινού στόλου.
Βασικά συμπεράσματα της έκθεσης:
-Οι εξαγωγές αργού στις αδιαφανείς αγορές έφτασαν σε υψηλό 4 ετών τον Μάιο, αντιπροσωπεύοντας ένα αυξανόμενο μερίδιο των παγκόσμιων εξαγωγών αργού
-Τα δεξαμενόπλοια που συμμετέχουν στο εμπόριο στις αδιαφανείς αγορές ξεπερνούν τα 1.600, με τη ρωσική συμμετοχή να αντιπροσωπεύει το 75% του αδιαφανούς στόλου
– Η άρση των αμερικανικών κυρώσεων στη Βενεζουέλα θα μπορούσε να φέρει απασχόληση για έως και 20 δεξαμενόπλοια Aframax ανά μήνα, εάν οι Κινέζοι αγοραστές απομακρυνθούν.
–Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις μειώνουν τις συναλλαγές στα ρωσικά Urals αφού οι τιμές ξεπέρασαν τα προβλεπόμενα ανώτατα όρια, ενώ το μερίδιο της Ρωσίας & των κρατικών φορέων με χαμηλή φορολογία αυξάνεται
-Τα δεξαμενόπλοια στον σκοτεινό στόλο είναι κατά μέσο όρο 16 ετών και οι πιο κοινές σημαίες είναι η Λιβερία, ο Παναμάς και οι Νήσοι Μάρσαλ
-Οι συνδυασμένες εξαγωγές αργού του Ιράν, της Ρωσίας και της Βενεζουέλας (αδιαφανής αγορά) έφθασαν τα 5,7 εκατ. δολάρια τον Μάιο, υψηλό 4 ετών και αύξηση 15% σε ετήσια βάση.
-Στις αδιαφανείς αγορές οι εξαγωγές αργού ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 5,2 εκατ. δολάρια ανά ημέρα το 2023, μια αύξηση 500 χιλ. δολάρια ανά ημέρα.
-Αυτό το υψηλό 4ετίας οφείλεται στο υψηλό ρεκόρ του ιρανικού αργού που εξήχθη και στη Ρωσία που αύξησε τις εξαγωγές αργού παρά τις κυρώσεις.
➔ Οι εξαγωγές αργού/συμπυκνώματος του Ιράν ξεπέρασαν το 1,5 εκατ. βαρέλια (mbd) τον Μάιο, λόγω της ισχυρής ζήτησης από την Κίνα και της αυξημένης παραγωγής
➔ Η Ρωσία αύξησε τις εξαγωγές αργού (εκτός από CPC Blend & KEBCO) σε 3,6 mbd τον Μάιο, παρά την απαγόρευση εισαγωγών της ΕΕ και τις περικοπές του ΟΠΕΚ+
➔ Η Ρωσία βρήκε εναλλακτικούς αγοραστές – η Ινδία αντιπροσωπεύει το 50% του
ρωσικές εισαγωγές αργού το 2023, σε σύγκριση με το 20% το 2022
➔ Η Κίνα αντιπροσωπεύει επίσης το 40% το 2023, μια αύξηση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
➔ Οι εξαγωγές της Βενεζουέλας αυξήθηκαν λόγω της υψηλότερης παραγωγής και τις αυξημένες αγορές αργού πετρελαίου της Βενεζουέλας από τις ΗΠΑ μέσω της Chevron.
– Οι εξαγωγές της αδιαφανούς αγοράς το 2023 αντιπροσωπεύουν το 20% των 10 μεγαλύτερων εξαγωγέων αργού/συμπυκνώματος παγκοσμίως – το υψηλότερο μερίδιο από το 2019.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa, 1.649 μοναδικά δεξαμενόπλοια δραστηριοποιήθηκαν στο αδιαφανή αγορά από τον Ιαν-2021 έως τον Νοε-2023 (ημέρες 1-15)
➔ Στη Ρωσία λειτούργησαν 1.089 δεξαμενόπλοια στην αγορά αργού πετρελαίου (εκτός του CPC Blend &). KEBCO) και πετρελαϊκών προιόντων. .
➔ Τα δεξαμενόπλοια στο ρωσικό εμπόριο αντιπροσωπεύουν το 75% του σκοτεινού στόλου- αυτό περιλαμβάνει τα δεξαμενόπλοια που έχουν δραστηριοποιηθεί στο περισσότερες από μία αγορές
➔ Δεξαμενόπλοια αποκλειστικά στο ρωσικό εμπόριο (όχι στο Ιράν και στη Βενεζουέλα) αντιπροσωπεύουν το 66% του σκοτεινού στόλου.
➔ Το Ιράν και η Βενεζουέλα έχουν 201 και 125 δεξαμενόπλοια που δραστηριοποιούνται μόνο σε τις αντίστοιχες συναλλαγές τους από τον Ιαν-2021 έως τον Νοε-2023.
➔ Το Ιράν και η Βενεζουέλα αντιπροσωπεύουν το 20% του αδιαφανούς στόλου.
➔ Υπάρχουν 188 δεξαμενόπλοια που δραστηριοποιήθηκαν σε δύο από αυτές τις τρεις χώρες, αντιπροσωπεύοντας το 11% του αδιαφανούς στόλου.
➔ Τα δεξαμενόπλοια έχουν στραφεί από το Ιράν και τη Βενεζουέλα στη Ρωσία.
➔ Υπάρχουν επίσης 46 δεξαμενόπλοια που έχουν δραστηριοποιηθεί και στις τρεις χώρες και αντιπροσωπεύουν μόλις το 3% του αδιαφανούς στόλου.
Η δραστηριότητα των δεξαμενόπλοιων στην αδιαφανή αγορά κορυφώθηκε το β’ τρίμηνο, υποστηρίζοντας 4ετή υψηλά επίπεδα εξαγωγών, αλλά έκτοτε μειώθηκε σηματοδοτώντας επιβράδυνση.
Τα δεξαμενόπλοια που δραστηριοποιούνται σε αδιαφανείς αγορές σημείωσαν ρεκόρ το β’ τρίμηνο, υποστηρίζοντας τις αδιαφανείς αγορές Υψηλό 4ετίας στις εξαγωγές αργού
Παρακολουθούμε 1070 δεξαμενόπλοια που μετέφεραν ιρανικό, ρωσικό και βενεζουελάνικο αργό πετρέλαιο, DPP & CPP το 2ο τρίμηνο, αύξηση 500% σε σχέση με πέρυσι.
➔ Τα ρωσικά πλοία μεταφοράς αργού και προϊόντων αντιπροσώπευαν το 80% του συνόλου των δραστηριότητα των δεξαμενόπλοιων της αδιαφανούς αγοράς το 2ο τρίμηνο του 2023.
➔ Η εισροή ρωσικών πλοίων μεταφοράς αργού και προϊόντων από τις 5 Δεκεμβρίου είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των μικρότερων δεξαμενόπλοιων σε αυτόν τον στόλο.
➔ Τα Aframaxes και οι μικρότερες κατηγορίες αντιπροσώπευαν το 75% του στόλου το 2023, μια αύξηση κατά 30 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
➔ Η δραστηριότητα των δεξαμενόπλοιων στην αδιαφανή αγορά μειώθηκε κατά 10% το γ΄ τρίμηνο αντανακλώντας τη μείωση των εξαγωγών αργού του Ιράν και των εξαγωγών αργού και CPP της Ρωσίας κατά την περίοδο αυτή.
➔ Η δραστηριότητα των αδιαφανών δεξαμενόπλοιων στην αγορά το 4ο τρίμηνο υποδηλώνει μια πιθανή περαιτέρω επιβράδυνση – παρά την αύξηση κατά 100% σε ετήσια βάση.
Η δραστηριότητα του αδιαφανούς στόλου VLCC κορυφώθηκε το β’ τρίμηνο, με το 95% των εν λόγω VLCCs
Τα δεξαμενόπλοια που δραστηριοποιούνται στο εμπόριο του Ιράν και της Βενεζουέλας αλλάζουν σε ρωσικό εμπόριο, αλλά το 35% αυτών των δεξαμενόπλοιων επιστρέφουν.
Παρακολουθούμε 146 μοναδικά δεξαμενόπλοια που έχουν φορτώσει ρωσικό αργό και DPP από τις 22 Μαρτίου και προηγουμένως μετέφεραν ιρανικό και βενεζουελάνικο αργό.
Από τα 146 δεξαμενόπλοια, 73 είναι Aframaxes, 52 είναι Suezmaxes, 11 είναι VLCCs και 10 είναι άλλες μικρότερες κατηγορίες.
Εν τω μεταξύ, 53 (35%) από αυτά τα δεξαμενόπλοια μετέφεραν επίσης ιρανικό ή/και αργό από τη Βενεζουέλα μετά τη μετάβαση στο ρωσικό εμπόριο.
➔ Πάνω από το 50% αυτών των δεξαμενόπλοιων είναι Aframaxes και το 80% των VLCCs
που μεταπήδησαν στο ρωσικό εμπόριο έχουν επιστρέψει
➔ Αυτό βοήθησε εν μέρει το Ιράν στην προσπάθειά του να αυξήσει τις εξαγωγές του, αντανακλώντας την ευκολία με την οποία οι φορείς εκμετάλλευσης μπορούν να μετακινήσουν αυτά τα δεξαμενόπλοια
Η άρση των αμερικανικών κυρώσεων στη Βενεζουέλα μπορεί να φέρει απασχόληση για έως 20 δεξαμενόπλοια Aframax ανά μήνα, εάν οι Κινέζοι αγοραστές αποφύγουν
Αυτή η ανάλυση σεναρίου αξιολογεί την πρόσθετη χρήση δεξαμενόπλοιων που θα δημιουργείται στο κύριο εμπόριο.
Οι εξαγωγές αργού της Βενεζουέλας παραμένουν αμετάβλητες από τα πρόσφατα επίπεδα μεσοπρόθεσμα.
➔ Σενάριο 1: οι εξαγωγές κατευθύνονται προς την Κίνα, την Ευρώπη, την Ινδία και τις ΗΠΑ
(το πιο πιθανό σενάριο με βάση την παραγωγή της Βενεζουέλας ιδιοκτησίας)
➔ Σενάριο 2: παραλείπει την Κίνα επειδή τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της
(οι μεγαλύτεροι αγοραστές αργού της Βενεζουέλας) θα μπορούσαν να βρουν εναλλακτικές
φθηνότερα βαρέλια από χώρες όπως το Ιράν ή η Ρωσία.
➔ Σενάριο 3: όπως το Σενάριο 2, αλλά μεγαλύτερη έκθεση σε αγοραστές στην
εγγύτητα (Ευρώπη και ΗΠΑ), διευκολύνοντας την υψηλότερη ζήτηση Aframax
Εν τω μεταξύ, 61 VLCC, 25 Aframax και 19 Suezmax μετέφεραν αργό από τη Βενεζουέλα στην Κίνα από τις 22 Οκτωβρίου έως τις 23 Οκτωβρίου
Εάν υλοποιηθεί το σενάριο 2 ή 3, αυτά τα δεξαμενόπλοια που δραστηριοποιούνται στο εμπόριο της Βενεζουέλας θα πρέπει να μεταναστεύσουν στο ιρανικό ή το ρωσικό εμπόριο.
Η εύρεση εργασίας στο κύριο εμπόριο θα είναι δύσκολη
-Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις μειώνουν τη συμμετοχή τους στο ρωσικό αργό & CPP εμπόριο, πιθανότατα από το φόβο της αυστηρότερης επιβολής του ανώτατου ορίου τιμών
-Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις μειώνουν τη διαπραγμάτευση των ρωσικών Urals μετά την “παραβίαση του ανώτατου ορίου τιμών”, το μερίδιο της Ρωσίας και των κυρίαρχων επιχειρήσεων με χαμηλή φορολογία αυξάνεται
-Κινέζοι και κυρίαρχοι φορείς χαμηλής φορολόγησης κυριαρχούν στο Ιράν & Βενεζουέλας, με μέση ηλικία 20 ετών και στις δύο αγορές.