Η Ρωσία έχει περιορισμένη πρόσβαση σε ανταλλακτικά και λογισμικό που απαιτούνται για την εκτέλεση εργασιών συντήρησης σε εκατοντάδες επιβατικά αεροσκάφη, σύμφωνα με ανάλυση της Wall Street Journal, εγείροντας ανησυχίες για την ασφάλεια μεταξύ των στελεχών του κλάδου και των ρυθμιστικών αρχών.
Τις ημέρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, πολλές δυτικές χώρες έκλεισαν τον εναέριο χώρο για τα ρωσικά αεροπλάνα. Οι ΗΠΑ και η Ευρώπη επέβαλαν επίσης μια σειρά κυρώσεων και ελέγχων των εξαγωγών, που έχουν εμποδίσει την παροχή εξαρτημάτων, υπηρεσιών και άλλης τεχνολογίας στον στόλο των εταιρειών της Ρωσίας.
Τα αεροσκάφη της Boeing και της Airbus αποτελούν περίπου το 77% του ρωσικού στόλου των 696 εν λειτουργία αεροσκαφών σύμφωνα με τη WSJ.
Δυτικοί αξιωματούχοι δήλωσαν ότι στόχευσαν ειδικά τον συγκεκριμένο τομέα – έναν βασικό πυλώνα της ρωσικής οικονομίας που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη δυτική τεχνογνωσία. Ωστόσο, οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες συνέχισαν να πετούν, μεταφέροντας περίπου 95 εκατομμύρια επιβάτες πέρυσι, εν μέσω έντονης ζήτησης για εσωτερικές πτήσεις.
Για περισσότερο από ένα χρόνο, ωστόσο, οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές κυρώσεις έχουν αποκόψει τους ρωσικούς αερομεταφορείς από κάθε συναλλαγή με τους κατασκευαστές, τους συνεργάτες συντήρησης και πολλούς από τους προμηθευτές βασικών εξαρτημάτων.
Οι δυο απαραίτητοι έλεγχοι
Οι έλεγχοι πρέπει να διενεργούνται σε ορισμένους χρόνους ανάλογα με τις ώρες πτήσης ή τον αριθμό των απογειώσεων και προσγειώσεων.
Αυτοί οι σημαντικοί έλεγχοι συντήρησης διακρίνονται σε δύο τύπους. Ο έλεγχος C υποτίθεται ότι γίνεται περίπου κάθε δύο χρόνια. Η συντήρηση θέτει ένα αεροσκάφος εκτός λειτουργίας για περίπου τρεις έως τέσσερις εβδομάδες.
Ο έλεγχος D περιλαμβάνει την αποσυναρμολόγηση σχεδόν ολόκληρου του αεροσκάφους και την αξιολόγηση για ζημιές. Μπορεί να διαρκέσει μήνες και απαιτείται κάθε έξι έως δέκα χρόνια, ανάλογα με τις ώρες πτήσης και την ηλικία του.
Πέρυσι, περίπου 170 ρωσικά αεροσκάφη έπρεπε να υποβληθούν στον έλεγχο C, σύμφωνα με την ανάλυση της Journal, η οποία χρησιμοποίησε χρονοδιαγράμματα του προγράμματος σέρβις της Airbus και της Boeing. Παράλληλα, περίπου 55 αεροσκάφη έπρεπε να υποβληθούν σε ελέγχους D.
Σε συνέντευξή του τον Δεκέμβριο στη ρωσική οικονομική εφημερίδα RBK, ο διευθύνων σύμβουλος της Aeroflot-Russian Airlines PJSC, του κορυφαίου διεθνούς αερομεταφορέα της χώρας, δήλωσε ότι η εταιρεία διαθέτει αρκετά ανταλλακτικά για να αντέξει για τους επόμενους δύο έως έξι μήνες.
Έλλειψη δεδομένων και στοιχείων
Η Ρωσία δεν έχει δημοσιοποιήσει στατιστικά στοιχεία για την ασφάλεια των αερομεταφορών για το 2022. Ο Τύπος της χώρας δεν έχει αναφέρει κανένα θάνατο από δυστύχημα αεροσκάφους τους τελευταίους 12 μήνες.
Η έλλειψη πρόσβασης σε πόρους συντήρησης οδήγησε εν μέρει τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας, που υπάγεται στον ΟΗΕ, να υποβαθμίσει την αξιολόγηση της ασφάλειας της Ρωσίας. Όπως αναφέρει, ο τομέας των αερομεταφορών της χώρας «αποτυγχάνει να ανταποκριθεί στα διεθνή πρότυπα ασφάλειας και εποπτείας».