Νέο ηχηρό πλήγμα για την Τουρκία εκ των Ηνωμένων Πολιτειών, αφού μετέφεραν την παραγωγή των F-35 στη Γερμανία, εν μέσω της εκτεταμένης συζήτησης για την προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών και τον "πόλεμο" δημοσιευμάτων για τη συνεχή αναβάθμιση των δυνατοτήτων της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, που περιλαμβάνει την αναβάθμιση των F-16 στην έκδοση Viper, την προμήθεια γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Rafale, αλλά και την απόκτηση του μαχητικού πέμπτης γενιάς F-35 από τις ΗΠΑ.
Αφού οι Ηνωμένες Πολιτείες απέκλεισαν την Τουρκία από το πρόγραμμα μαχητικών F-35 λόγω της αγοράς ρωσικών συστημάτων αεράμυνας S-400, έγινε γνωστό ότι και η Τουρκία έμεινε χωρίς την παραγωγή στοιχείων αυτού του μαχητικού αεροσκάφους πέμπτης γενιάς. Σύμφωνα με ρωσικά ΜΜΕ, τα στοιχεία για το αμερικανικό μαχητικό παράγονται αντί της Τουρκίας στη Γερμανία.
Σήμερα η Γερμανία συμμετέχει για πρώτη φορά στο πρόγραμμα παραγωγής στοιχείων για το μαχητικό F-35 και στο μέλλον ενδέχεται να επεκτείνει τη βάση παραγωγής. Οι γερμανικές εταιρείες αναμένουν να λάβουν μεγάλο εισόδημα από αυτή την παραγωγή, την οποία η Τουρκία «απελευθέρωσε». Τα έσοδα της Τουρκίας από την παραγωγή εξαρτημάτων για το F-35 ήταν περίπου 12 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ στη Γερμανία θα μπορούσε να οργανωθεί η παραγωγή πρόσθετων στοιχείων αυτού του αεροσκάφους.
Η Τουρκία δεν έχει σχολιάσει ακόμη τη μεταφορά της παραγωγής του μαχητικού F-35 στη Γερμανία, ωστόσο, μια τέτοια κίνηση των ΗΠΑ θα επιδεινώσει σαφώς σοβαρά τις σχέσεις μεταξύ Άγκυρας και Ουάσιγκτον, ενώ η Τουρκία θα μείνει σχεδόν σίγουρα χωρίς μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς αυτού του τύπου.
Προηγουμένως, η Τουρκία θεωρούνταν ένας από τους σημαντικότερους κατασκευαστές του κεντρικού τμήματος των πολεμικών αεροσκαφών F-35 και ήταν πολύ προβληματική η αντικατάστασή της από αυτή την άποψη.
Ο προβληματισμός της Άγκυρας ωστόσο, δεν περιορίζεται στην απώλεια των εσόδων και στη μη παράδοση των εν λόγω μαχητικών στην Πολεμική Αεροπορία της Τουρκίας, αλλά και στην προμήθεια των F-35 στην Ελλάδα, που αναμένεται να οδηγήσει στην αεροπορική κυριαρχία στο Αιγαίο και στη νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Όπως έχουμε ήδη αναφέρει στο Πενταπόσταγμα, σύμφωνα με τον Γκρέγκορι Ούλμερ, εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της Lockheed Martin Aeronautics, “η Ελλάδα θα αποκτήσει την πλέον προηγμένη έκδοση F-35A Block 4 Technology Refresh 3 (TR3)”.
Το πρώτο αεροσκάφος F-35A εξοπλισμένο στην έκδοση Tech Refresh 3 πέταξε στις 6 Ιανουαρίου από την αεροπορική βάση Edwards της Καλιφόρνια. Η έκδοση TR-3, διαθέτει ισχυρότερους επεξεργαστές και μνήμη στην οποία βασίζονται οι περισσότερες από τις προγραμματισμένες βελτιώσεις του F-35 Block 4. Η έκδοση Block 4 του F-35 θα έχει νέες δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου, νέους αισθητήρες και δυνατότητες για νέα όπλα, καθώς και βελτιωμένη διαλειτουργικότητα με μαχητικά τέταρτης γενιάς, όπως το F-22.
Η αντιπρόεδρος και γενική διευθύντρια της Lockheed Martin aeronautics F-35 Bridget Lauderdale δήλωσε ότι «η πτήση «είναι ένα σημαντικό βήμα για να διασφαλιστεί ότι το F-35 θα παραμείνει ασυναγώνιστο σε όλο τον κόσμο. Ανυπομονούμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία με το JPO και τους εταίρους του κλάδου για την παράδοση του TR-3», τόνισε η ίδια.
Πρόκειται λοιπόν για μια ακόμη πιο βελτιωμένη έκδοση ενός αεροσκάφους, που παρά το πολλά προβλήματα, θα αποτελέσει το κορμό των Πολεμικών Αεροποριών στην Ευρώπη και στην Δύση γενικά τα επόμενα 30-40 χρόνια, και μέσα σε αυτές θα είναι και η ελληνική Πολεμική Αεροπορία.
H μεταφορά της παραγωγής από την Τουρκία στη Γερμανία καθιστά σαφές πως η Άγκυρα δεν πρόκειται να παραλάβει αυτού του τύπου τα αεροσκάφη, ενώ αποτελεί μια ακόμα ένδειξη της έντονης απομάκρυνσής της από το δυτικό στρατόπεδο και τη σφαίρα του ΝΑΤΟ.