Οι κυρώσεις στις εξαγωγές πετρελαίου της Βενεζουέλας και του Ιράν, και τώρα της Ρωσίας, οδήγησαν σε ένα επικερδές εμπόριο πετρελαίου κάτω από το ραντάρ, στο οποίο λιγότερο σχολαστικοί ιδιοκτήτες πλοίων, ναυτιλιακές εταιρείες και έμποροι συνεχίζουν να πωλούν πετρέλαιο.
Το εμπάργκο της ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου και το ανώτατο όριο τιμής του ρωσικού αργού – που ισχύει από τις 5 Δεκεμβρίου – πρόκειται να αυξήσουν περαιτέρω τις παράνομες αποστολές πετρελαίου σε χώρες εκτός ΕΕ και G7 που δεν έχουν υιοθετήσει το λεγόμενο ανώτατο όριο τιμών.
Η Ρωσία θεωρείται ήδη ότι συγκεντρώνει έναν «σκοτεινό στόλο» δεξαμενόπλοιων για να μεταφέρει το πετρέλαιο της εκτός του καθεστώτος ανώτατου ορίου τιμών και έχει τα βιβλία του Ιράν και της Βενεζουέλας για να ξεφύγει και να συνεχίσει να εξάγει μεγάλους όγκους αργού και προϊόντων της. Η Ρωσία θα μπορούσε να χρησιμοποιεί δοκιμασμένες τακτικές σήμανσης του πετρελαίου ως προέλευσης από αλλού, απενεργοποιώντας τους αναμεταδότες δεξαμενόπλοιων και ακόμη και παραποιώντας τις θέσεις των δεξαμενόπλοιων μέσω των δεδομένων του Automatic Identification System (AIS) για να κρύψει δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα εκατοντάδες μίλια μακριά από τα ψευδή δεδομένα τοποθέτησης.
Χρησιμοποιώντας διάφορες τακτικές πλαστογράφησης, οι παραγωγοί και οι πωλητές πετρελαίου που υπόκεινται σε κυρώσεις, εξακολουθούν να μπορούν να τοποθετούν τα προϊόντα τους σε αγοραστές που χαίρονται να λάβουν αργό πετρέλαιο με μεγάλες εκπτώσεις.
Αλλά δεν μπαίνουν όλοι οι αγοραστές, ειδικά όσοι βρίσκονται σε δικαιοδοσίες με αυστηρούς ελέγχους όπως οι ΗΠΑ, να απορρίψουν τις ανησυχίες και τις κόκκινες σημαίες σχετικά με την προέλευση ενός φορτίου. Άλλοι αγοραστές, ειδικά τα ανεξάρτητα κινέζικα διυλιστήρια, δεν ανησυχούν καθώς προτεραιότητά τους είναι να αγοράσουν αργό αργό σε χαμηλή τιμή και να αποκομίσουν καλά κέρδη διύλισής του. Η Κίνα, ο κορυφαίος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο, συνεχίζει να αγοράζει αργό πετρέλαιο από το Ιράν και τη Βενεζουέλα, συχνά καλυμμένο ως αργό από τη Μαλαισία ή το Ομάν, σύμφωνα με διάφορες αναλύσεις και έρευνες τα τελευταία χρόνια.
Εκτός Κίνας, οι αγοραστές είναι επιφυλακτικοί για το ενδεχόμενο να υποστούν κυρώσεις και γενικά προσπαθούν να αποφύγουν τα μυστηριώδη φορτία ύποπτης προέλευσης.
Μια τέτοια πρόσφατη περίπτωση ήταν μια προσφορά σε αγοραστές στην περιοχή του Χιούστον, την καρδιά της βιομηχανίας διύλισης στην Ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ. Ο έμπορος Jonathan Plemel της Sidewalks Holdings πρόσφερε πρόσφατα βαρύ αργό πετρέλαιο που τεκμηριώνεται ότι προερχόταν από το Μεξικό, το οποίο, ωστόσο, προσφερόταν στη τεράστια έκπτωση των 30 δολαρίων ανά βαρέλι στο δείκτη αναφοράς των ΗΠΑ. Οι δυνητικοί αγοραστές πέρασαν την προσφορά επειδή, όσο φθηνή και δελεαστική κι αν φαινόταν, ανησυχούσαν για την προέλευση, αμφιβάλλοντας ότι ήταν όντως από το Μεξικό, ανέφερε αυτή την εβδομάδα το Bloomberg, επικαλούμενο τον Plemel και άλλους εμπόρους στην περιοχή του Χιούστον που έχουν προσεγγιστεί με εξίσου ελκυστικές προσφορές το προηγούμενο έτος.
Ο Plemel είπε στο Bloomberg ότι δεν μπορούσε να είναι σίγουρος για την προέλευση του αργού και δεν μπορούσε να απαντήσει σε πολλές ερωτήσεις από υποψήφιους αγοραστές «Θα μπορούσε το πετρέλαιο να προέρχεται από εγκαταλελειμμένα πηγάδια στο Μεξικό; Από τη Βενεζουέλα; Ειλικρινά δεν μπορώ να πω».
Η Βενεζουέλα χρησιμοποιεί πλαστά έγγραφα και δεξαμενόπλοια που συνδέονται με το Ιράν και είναι γνωστό ότι μετέφεραν ιρανικό αργό πετρέλαιο στο παρελθόν, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Reuters. Η Βενεζουέλα πουλά πετρέλαιο σε κινεζικά διυλιστήρια, περνώντας το ως αργό της Μαλαισίας σε έγγραφα, έδειξε η έρευνα.
Τα ύδατα της Μαλαισίας είναι επίσης διαβόητα για τις μεταφορές από πλοίο σε πλοίο και την ανάμειξη αργού για να κρύψουν την πραγματική προέλευση του πετρελαίου του Ιράν και της Βενεζουέλας. Φέτος, τα κινεζικά τελωνειακά στοιχεία έδειξαν κατά καιρούς τόσες πολλές εισαγωγές από τη Μαλαισία που αναλυτές και παρατηρητές πιστεύουν ότι η Κίνα συνεχίζει να εισάγει πετρέλαιο που έχει επιβληθεί κυρώσεις, καθώς προέρχεται από το Ομάν ή τη Μαλαισία.
Τον περασμένο μήνα, τα ανεξάρτητα διυλιστήρια της Κίνας εισήγαγαν όγκους ρεκόρ ιρανικού αργού πετρελαίου μεταβιβάστηκαν ως προερχόμενοι από τη Μαλαισία, το Ομάν ή αλλού, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων Vortexa που επικαλείται το Reuters.
Η Ρωσία θα καταφεύγει επίσης όλο και περισσότερο σε πρακτικές αποφυγής κυρώσεων, όπως η κάλυψη του αργού πετρελαίου της ή η εξαπάτηση των δεδομένων τοποθέτησης, λένε οι αναλυτές. Η Ρωσία έχει ήδη συγκεντρώσει έναν «σκιώδη στόλο» δεξαμενόπλοιων για να μεταφέρει το αργό της εκτός του ανώτατου ορίου τιμών και αντιγράφει ορισμένες από τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται από το Ιράν και τη Βενεζουέλα, οι οποίες περιλαμβάνονται στον κατάλογο των «φιλικών» χωρών της Μόσχας.
Δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο της Βενεζουέλας βρέθηκε να παραποιούν τις θέσεις τους τον περασμένο χρόνο και αυτό το καλοκαίρι, ένα δεξαμενόπλοιο με σημαία Ρωσίας στη Μεσόγειο συνελήφθη να παραποιεί το AIS του, έδειξε έρευνα της Global Fishing Watch και της SkyTruth αυτή την εβδομάδα. Η έρευνα για τις κινήσεις του ρωσικού δεξαμενόπλοιου Kapitan Schemilkin έδειξε ότι το σκάφος άλλαξε το σήμα του για να δείξει –ψευδώς– ότι έκανε κύκλους ανοιχτά της Ελλάδας, ενώ στην πραγματικότητα, το πλοίο ταξίδεψε σε τοποθεσίες κοντά στη Μάλτα και την Κύπρο.
«Θα αποδεικνυόταν ότι ήταν η πρώτη ανίχνευση δεξαμενόπλοιου με ρωσική σημαία που εκπέμπει ψευδείς συντεταγμένες—και μπορεί να είναι η πρώτη από πολλές», είπε η SkyTruth.