Το Junkers Ju 87, γνωστό και ως Stuka (που σημαίνει dive bomber, δηλαδή "βομβαρδιστικό κάθετης εφόρμησης") ήταν ένα γερμανικό βομβαρδιστικό κάθετης εφόρμησης και αεροσκάφος επιθέσεων ξηράς. Το αεροπλάνο σχεδιάστηκε από τον Hermann Pohlmann, ενώ πέταξε για πρώτη φορά το 1935.
Σχεδιασμός
Το Ju 87 ξεχωρίζει εύκολα από τα ανεστραμμένα φτερά gull (τύπου "γλάρου") που διαθέτει, όπως επίσης και από το μοναδικό σύστημα προγσείωσής του. Στις άκρες των ροδών προσγείωσής του, τοποθετήθηκαν σειρήνες γνωστές ως οι "τρομπέτες της Ιεριχώ". Οι σειρήνες αυτές έγιναν σύμβολα προπαγάνδας της γερμανικής εναέριας δύναμης και των νικών του αποκαλουμένου Κεραυνοβόλου Πολέμου (Blitzkrieg) μεταξύ του 1939 και 1942. Επίσης, οι σειρήνες αυτές παρείχαν στους πιλότους του Stuka ακουστική βοήθεια για την ταχύτητα του αεροπλάνου.
Ο όρος Κεραυνοβόλος Πόλεμος χρησιμοποιούνταν από τους Γερμανούς για να περιγράψει αιφνίδιες επιθέσεις μέσω ταχειών συγκεντρωμένων δυνάμεων που περιλάμβαναν τεθωρακισμένους και μηχανοποιημένους ή μηχανοκίνητους σχηματισμούς πεζικού.
Ο σχεδιασμός του Stuka περιλάμβανε διάφορες καινοτομίες, συμπεριλαμβανομένων φρένων κάθετης εφόρμησης (dive brake) κάτω από τα δύο φτερά, έτσι ώστε να διαβεβαιώνεται πως το αεροσκάφος μπορούσε να ανακτήσει υψόμετρο μετά την επίθεση κάθετης εφόρμησης που εκτελούσε, ακόμη και αν ο πιλότος του έχανε τις αισθήσεις του λόγω των υψηλών δυνάμεων G που δέχονταν.
Επιχείρηση
Το Ju 87 επιχείρησε με μεγάλη επιτυχία στον ρόλο της κοντινής εναέριας υποστήριξης και στον ρόλο των αντιπλοϊκών επιθέσεων, κατά την διάρκεια του ξεσπάσματος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Το αεροσκάφος ηγήθηκε εναέριες επιθέσεις κατά την εισβολή της Πολωνίας τον Σεπτέμβριο του 1939. Τα Stuka αποδείχθηκαν πολύ κρίσιμα στην ταχεία κατάκτηση της Νορβηγίας, της Ολλανδίας, του Βελγίου και της Γαλλίας το 1940.
Αν και ήταν στιβαρό, ακριβή και πολύ αποτελεσματικό εναντίον στόχων ξηράς, το Stuka ήταν ευάλωτο εναντίον μαχητικών. Αυτό βέβαια συνέβαινε με τα περισσότερα βομβαρδιστικά κάθετης εφόρμησης της εποχής. Κατά την διάρκεια της Μάχης της Αγγλίας το 1940 - 1941, η έλλειψη ευκινησίας, ταχύτητας και αμυντικού οπλισμού σήμαινε πως το Ju 87 χρειάζονταν ένα βαρύ συνοδευτικό μαχητικό για να επιχειρεί με αποτελεσματικότητα.
Μετά την Μάχη της Αγγλίας, η ναζιστική αεροπορία παρέταξε μονάδες Stuka στην Βαλκανική Εκστρατεία, στην Αφρική και στην Μεσόγειο και στα αρχικά στάδια του πολέμου του Ανατολικού Μετώπου. Εκεί χρησιμοποιήθηκε για γενική υποστήριξη εδάφους, ως μία αποτελεσματική αντιαρματική λύση και ως αντιπλοϊκό αεροσκάφος.
Οι Γερμανοί αντικατέστησαν τις εκδόσεις επιθέσεων ξηράς του Ju 87 με το Focke-Wulf Fw 190, ενώ σταμάτησαν να παράγουν το Stuka το 1944. Μέχρι τότε είχαν παράξει σχεδόν 6.000 μονάδες. Ο Χανς Ούλριχ Ρούντελ υπήρξε ο πιο επιτυχημένος πιλότος Stuka και ο πιο παρασημοφορημένος Γερμανός στρατιώτης του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.