F-35 εναντίον F4
Κόσμος

Γιατί τα σύγχρονα μαχητικά είναι πιο αργά από αυτά του 1960; (Εικόνες)

Ποιο μπορεί να πετάξει γρηγορότερα: ένα F4 Phantom της εποχής του Πολέμου του Βιετνάμ ή ένα υπερσύγχρονο F-15 Lightning II του 21ου αιώνα; Στην πραγματικότητα και προς έκπληξή σας η σωστή απάντηση είναι το παλαιότερο αεροσκάφος, το οποίο έχει μέγιστη ταχύτητα 2,2 μαχ συγκριτικά με την μέγιστη ταχύτητα 1,6 μαχ του F-35. Το Phantom στην ουσία μπορεί να πετάξει 725 χλμ/ώρα γρηγορότερα από ότι το νεότερο μαχητικό! 

Το παράδειγμα αυτό δεν αποτελεί εξαίρεση. Τα μαχητικά jets δεν έχουν γίνει γρηγορότερα τα τελευταία 50 χρόνια. Αντίθετα μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις έχουν γίνει ακόμη πιο αργά!

Μία Εντυπωσιακή Πληροφορία του Βιετνάμ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Πόλεμος του Βιετνάμ κράτησε περίπου δύο δεκαετίες. Κατά την περίοδο αυτήν έγιναν περισσότερες από 100 χιλιάδες πτήσεις από τα αμερικανικής παραγωγής Phantom, τα οποία όπως προαναφέραμε επιδεικνύουν μέγιστη ταχύτητα 2,2 μαχ. Οι στρατιωτικοί αναλυτές που ερεύνησαν τα δεδομένα από αυτές τις πτήσεις παρατήρησαν κάτι πολύ ενδιαφέρον: ούτε μία φορά δεν πέταξε κάποιο από αυτά τα αεροσκάφη με αυτήν την ταχύτητα! Όχι μόνο τα Phantom δεν έφτασαν την μέγιστη ταχύτητά τους, αλλά δεν πέταξαν ούτε μία φορά με ταχύτητα άνω των 1,5 μαχ. 

Οι αναλυτές παρατήρησαν πως μόνο λίγα λεπτά τα αεροσκάφη ταξίδεψαν με ταχύτητα 1,4 μαχ, ενώ μόνο λίγες ώρες πέταξαν με ταχύτητες άνω των 1,2 μαχ. Σκεφτείτε πως τα δεδομένα αυτά είναι αποτέλεσμα πάνω από 100.000 πτήσεων σε διάστημα 20 χρόνων. 

Γιατί η Ταχύτητα Δεν Είναι Πάντα Πλεονέκτημα;

Ένας από τους λόγους που οι πιλότοι των αεροσκαφών - και ειδικά των μαχητικών - δεν επιλέγουν να πετούν με πολύ υψηλές ταχύτητες είναι η ευκινησία. Όσο γρηγορότερα πετά ένα μαχητικό, τόσο πιο δύσκολη και χρονοβόρα είναι η εκτέλεση ελιγμών. Για αυτόν τον λόγο οι πιλότοι συνήθως πετούν με ταχύτητα που δίνει στο αεροσκάφος την καλύτερη δυνατή ικανότητα εκτέλεσης ελιγμών. Αυτή η ταχύτητα είναι συνήθως κάτω από τα 0,7 μαχ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ένας άλλο πολύ σημαντικός λόγος που δεν πετούν τα αεροσκάφη τόσο γρήγορα είναι η κατανάλωση καυσίμου. Ο αεροναυπηγικός αμερικανικός γίγαντας Northrop Grumman αναφέρει πως ταχύτητες άνω των 1,1 μαχ μειώνουν σε τεράστιο βαθμό την διαθέσιμη ποσότητα καυσίμου και ως αποτέλεσμα μειώνουν το βεληνεκές μάχης των αεροσκαφών. 

Επίσης, παλαιότερα τα μαχητικά σχεδιάζονταν γρηγορότερα γιατί αυτός ήταν ένας τρόπος να ξεφεύγουν από απειλές, όπως εισερχόμενους πυραύλους. Πλέον όμως, αντιαεροπορικά όπλα όπως πύραυλοι αέρος-αέρος, έχουν την ικανότητα να ταξιδεύουν προς τον στόχο με ταχύτητες πέρα των 4 μαχ! Άρα το να πετάξει το μαχητικό γρηγορότερα από το όπλο που το κυνηγά δεν είναι μία εφαρμόσιμη λύση.

Τέλος, να αναφέρουμε πως τα σύγχρονα αεροσκάφη επιδεικνύουν χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth). Για να διατηρήσουν ένα τέτοιο προφίλ μαχητικά όπως το αμερικανικό F-35, πρέπει να διαθέτουν και χαμηλό θερμικό αποτύπωμα. Όταν όμως οι κινητήρες τους δουλεύουν στο μέγιστο για να επιτευχθούν υψηλές ταχύτητες, παράγεται πολύ θερμότητα με αποτέλεσμα να χάνει το μαχητικό τα πλήρη stealth χαρακτηριστικά του. 

Για όλους αυτούς τους λόγους, οι αεροναυπηγικές εταιρείες έχουν επιλέξει να μειώσουν την μέγιστη ταχύτητα πτήσης των μαχητικών τους. Με αυτόν τον τρόπο απελευθερώνεται και χώρος, τον οποίο θα καταλάμβανε ένας μεγαλύτερος και πιο περίπλοκος κινητήρας. Έτσι υπάρχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών για την εγκατάσταση συστημάτων και όπλων. 

GALLERY

F-4 Phantom στο Βιεντάμ
F-22
F-22
F-35
F-35
F-35
F-35
F-4 Phantom
F-4 Phantom
F-4 Phantom
Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ