Στην απεγνωσμένη αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων στη Ρωσία, η πιο συγκεκριμένη επιλογή μεσοπρόθεσμα είναι ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed, καθώς θα έδινε πρόσβαση στους πλούσιους πόρους της Ανατολικής Μεσογείου, αναγνωρίζεται ως κοινού ενδιαφέροντος για την Ένωση σύμφωνα με τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς κανονισμούς και είναι σχεδιασμένος να μεταφέρει υδρογόνο.
Ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας αλλάζει το παιχνίδι στο ενεργειακό ισοζύγιο της Ευρώπης και όχι μόνο. Επαναπροσδιορίζει τις προτεραιότητες, ξεκινώντας από την ασφάλεια και την ανταγωνιστικότητα των προμηθειών, και θέτει νέες προκλήσεις για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα.
Η ΕΕ προσβλέπει σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για να μειώσει τη ζήτηση φυσικού αερίου και σε βραχυπρόθεσμα μέτρα (όπως η ενίσχυση της αποθήκευσης ή οι μεγαλύτερες εισαγωγές LNG), αλλά χρειάζεται επίσης μια προορατική στρατηγική που προσανατολίζεται σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα «για να αποφευχθούν νέες αυξήσεις τιμών σε ένα πλαίσιο αυξανόμενου ανταγωνισμού με Ασιάτες αγοραστές και διασφάλιση βιώσιμου κόστους προμηθειών για πολίτες και επιχειρήσεις».
Στο ENERGY 2.22 οι Simone Nisi και Luca Franza παρουσιάζουν και πλαισιώνουν τη μοναδική ώριμη υποδομή σύμφωνα με τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς κανονισμούς που, σε λίγα χρόνια, θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν προμήθειες αφιερωμένες στην Ευρώπη και στη συνέχεια να μεταφέρουν μόρια απανθρακοποιημένα χάρη στην προδιάθεσή τους στο υδρογόνο: το EastMed-Poseidon.
«Οι τεράστιοι πόροι φυσικού αερίου της ανατολικής Μεσογείου, όχι μακριά από την Ιταλία, μπορούν να αντιπροσωπεύουν μόνο έναν από τους πυλώνες αυτής της στρατηγικής. Η επανεκκίνηση του κεντρικού άξονα του Νότιου Διαδρόμου θα αντιπροσώπευε ένα στρατηγικό πέρασμα για την Ιταλία στην Ευρώπη και στη λεκάνη της Μεσογείου».
Προωθούμενο από την εταιρεία IGI Poseidon (κοινοπραξία Edison και ΔΕΠΑ), «το έργο EastMed-Poseidon αποτελείται από δύο αλληλοεξαρτώμενα τμήματα τα οποία, σύμφωνα με την τρέχουσα κατάσταση ανάπτυξης, μπορούν να υλοποιηθούν εντός τεσσάρων ετών από τις τελικές επενδυτικές αποφάσεις».
Ο EastMed «αποτελείται από ένα υπεράκτιο τμήμα περίπου 1.350 km μεταξύ του Ισραήλ και της ηπειρωτικής Ελλάδας, που διέρχεται από την Κύπρο και την Κρήτη, και ένα χερσαίο τμήμα στην Ελλάδα μήκους 550 χιλιομέτρων, απευθείας συνδεδεμένο με τον αγωγό Poseidon», ο οποίος διασχίζει το Ιόνιο Πέλαγος μέχρι το Οτράντο.
Και τα δύο τμήματα έχουν επεκτάσιμη χωρητικότητα έως 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα και το έργο έχει αποκτήσει το καθεστώς του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αυτός ο αγωγός είναι μια βιώσιμη επιλογή για την ενίσχυση της ασφάλειας και της ανταγωνιστικότητας των προμηθειών, επειδή θα πρόσφερε «σημαντική ευελιξία στο σύστημα, αυξάνοντας την ικανότητα προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες ανάγκες προσφοράς και ζήτησης στη λεκάνη της Μεσογείου και στη Νότια Ευρώπη», ιδίως σε περίπτωση διακοπών στον εφοδιασμό από άλλα δρομολόγια· μπορεί να βασιστεί σε μια σημαντική παραγωγική ικανότητα, όπως αυτή της λεκάνης της Λεβαντίνης, που θα δημιουργούσε «μια ισορροπία μεταξύ των ροών προς την κατεύθυνση Νότου-Βορρά και Βορρά-Νότου που είναι απαραίτητη για να αποφευχθεί η διαρθρωτική έκθεση της Νότιας Ευρώπης σε υψηλότερες τιμές από τη Βόρεια Ευρώπη», όπως συμβαίνει στην πραγματικότητα σήμερα, δεδομένης της ισχυρής εξάρτησης από το φυσικό αέριο.
Επιπλέον, ξεπερνώντας την αντίσταση όσων πιστεύουν ότι οι αγωγοί φυσικού αερίου είναι ασυμβίβαστοι με τους ευρωπαϊκούς κλιματικούς στόχους, το νέο έργο, με τη μεταφορά φυσικού αερίου, μπορεί να συμβάλει σημαντικά «στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές μεσοπρόθεσμα, παράλληλα με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τη μείωση των εκπομπών σε τομείς που είναι δύσκολοι στην ηλεκτροδότηση (δύσκολη μείωση), ιδίως στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης», λειτουργώντας ως «εφεδρική υποστήριξη όσον αφορά τις μη προγραμματιζόμενες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» και ικανοποιώντας την κατανάλωση των τομέων στους οποίους «εμπορικά ώριμες τεχνολογίες με αποτύπωμα άνθρακα περιορίζονται λιγότερο από το αέριο».
Θα είναι αρκετά όλα αυτά τα στοιχεία για να ενσαρκωθεί το έργο; «Η ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων έρευνας και σχεδιασμού στο EastMed-Poseidon αναμένεται μέχρι το τέλος του 2022», καταλήγει η ιταλική έκθεση.
Ωστόσο, μένει να φανεί εάν στο μεταξύ τα κράτη μέλη και τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα θα λάβουν μέτρα για να επιταχύνουν το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής.