Είναι πολλοί αυτοί που πιστεύουν πως επειδή το F-22 και το F-35 αναλαμβάνουν διαφορετικές αποστολές, η σύγκρισή τους είναι ανούσια. Και φυσικά κάτι τέτοιο είναι αρκετά λογικό, αφού δεν μπορεί κανείς να απαντήσει ποιο από τα δύο μαχητικά είναι ανώτερο. Πάραυτα, θέσαμε το ερώτημα ούτως ή άλλως: θα προτιμούσατε να οδηγείται μία Porsche ή μία Ferrari; Φυσικά, και τα δύο είναι υπερπολυτελή σπορ αυτοκίνητα που ξεπερνούν κατά πολύ τον προϋπολογισμό των περισσότερων. Βέβαια, οι ειδικοί στον χώρο των αμαξιών θα μπορούσαν ταχύτατα να τονίσουν τις σημαντικές διαφορές μεταξύ των γερμανικών Porsche και των ιταλικών Ferrari. Το ένα εστιάζει στην απόδοση και στην αξιοπιστία, ενώ το άλλο θέτει την πολυτέλεια και την ταχύτητα ως κύριες προτεραιότητες. Εκτός από σπάνιους συλλέκτες, λίγοι άνθρωποι επιλέγουν και τα δύο αυτοκίνητα. Τα δύο αμάξια είναι αδιαμφισβήτητα διαφορετικά.
Ακόμη και εάν οι περισσότεροι δεν θα έχουν ποτέ την ευκαιρία να οδηγήσουν κανένα από τα δύο οχήματα, υπάρχει μία μεγάλη διαφωνία για το ποιο σπορ αυτοκίνητο υπερτερεί του άλλου. Τουλάχιστον οι πραγματικοί ιδιοκτήτες τους μπορούν να ζυγίσουν τα θετικά και τα αρνητικά, έτσι όπως στον στρατιωτικό κόσμο μπορούν οι πιλότοι να κάνουν με τα μαχητικά που έχουν πετάξει. Βέβαια, είναι ελάχιστοι αυτοί που έχουν βρεθεί στο πιλοτήριο ενός F-22 Raptor και σε αυτό ενός F-35 Lightning II, έτσι ώστε να έχουν άποψη για το ποιο είναι καλύτερο.
Ωστόσο, υπάρχει διαμάχη και σε αυτήν την σύγκριση.
Οι περισσότεροι που εκφέρουν άποψη έχουν λίγα επιχειρήματα για την στηρίξουν. Ωστόσο, μία από τις πιο σημαντικές απόψεις είναι αυτή του πρώτη πιλότου F-16 της αμερικανικής ΠΑ, Rick Scheff, ο οποίος απάντησε "αδιαμφισβήτητα F-35."
Η επιχειρηματολογία του ήταν πως το πέμπτης γενιάς μαχητικό αεροσκάφος F-22 Raptor σχεδιάστηκε ως μαχητικό εναέριας υπεροχής, αλλά διαθέτει παράλληλα δυνατότητες επιθέσεων ξηράς, ηλεκτρονικού πολέμου και παρακολούθησης. Το F-22 μπορεί να είναι το καλύτερο σε αυτά που κάνει, αλλά σύμφωνα με τον Scheff δεν είναι αρκετά πολυχρηστικό για να καλύψει τις απαιτήσεις μίας μελλοντικής σύρραξης.
Ο Scheff εξήγησε, "Το Raptor είναι όσο πιο τέλειο γίνεται και είναι το καλύτερο μαχητικό εναέριας υπεροχής που έχει δει ο κόσμος, αλλά όπως και το F-15C - το οποίο αρχικά σχεδιάστηκε να αντικαταστήσει - είναι ένα αεροπλάνο χωρίς συγκεκριμένη αποστολή στον σύγχρονο πόλεμο. Ποια είναι η τελευταία φορά που ένα αμερικανικό μαχητικό κατέρριψε άλλο μαχητικό σε συμπλοκή αέρος-αέρος;"
Εδώ είναι που το F-35 της Lockheed Martin ξεπερνάει το αδελφάκι του. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος σχεδιάστηκε ως ένα πραγματικά stealth μαχητικό αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων, που σκοπεύονταν να αποδίδει σε αποστολές εναέριας υπεροχής και βομβαρδισμού.
"Το Raptor έχει περιορισμένη ικανότητα σε αυτό, αλλά το 35 σχεδιάστηκε για να λειτουργεί ακριβώς με αυτόν τον τρόπο. Με τον ίδιο τρόπο που το Viper είναι ουσιαστικά ανώτερο του F-15C, είναι και το 35 ουσιαστικά ανώτερο του 22. Τα αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων είναι σχεδιασμένα με τις απαιτήσεις των αποστολών κατά νου. Τα αεροπλάνα αέρος-αέρος είναι σχεδιασμένα να μάχονται σε έναν πόλεμο που δεν μαχόμαστε, και κυρίως να επιχειρούν σε υψηλές ταχύτητες," συνέχισε ο Scheff. "Σε κάποιο σημείο το ερώτημα για το ποιο αεροσκάφος προτιμάς να πετάς καταλήγει στη εξής ερώτηση: θα ήθελες να είσαι ο πιο γρήγορος πιλότος του κόσμου ή θα προτιμούσες να κάνεις την δουλειά σου; Το 35 βγάζει την δουλειά."
Αν και οι περισσότεροι πιλότοι δεν έχουν την ευκαιρία να πετάξουν το F-22 ή το F-35, όσοι έχουν επιχειρήσει να πιλοτάρουν μαχητικά πέμπτης γενιάς συναντούν αρκετές προκλήσεις. Κάποιοι πιλότοι του ΝΑΤΟ που έχουν εκπαιδευτεί να πετούν τα σοβιετικού σχεδιασμού MiG ανακάλυψαν σχεδόν αμέσως πως η εκμάθηση του F-35 "απέχει πολύ από το εύκολο." Η σελίδα Insider αναφέρει πως οι Πολωνοί πιλότοι MiG-29 δυσκολεύονται στην μετάβασή τους στο F-35. Αυτοί οι βετεράνοι πιλότοι δεν μπορούν να διαχειριστούν το πιο εξελιγμένο αεροσκάφος.
Πιθανότατα ένα άλλο εύστοχο ερώτημα είναι πόσο δύσκολη είναι η μετάβαση από ένα αεροσκάφος τέταρτης σε ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς.