Ισραήλ σε Κύπρο
Κόσμος
Ενημερώθηκε στις:

Η άσκηση στη Κύπρο ανέδειξε την ανάγκη νέων ελικοπτέρων για το Ισραήλ (Εικόνες)

Μαχητικά jet της ισραηλινής ΠΑ εκτέλεσαν ασκήσεις πάνω από την Μεσόγειο αυτήν την εβδομάδα. Τους ανατέθηκε να εκτελέσουν πτήσεις μεγάλου βεληνεκούς και τον βομβαρδισμό απομακρυσμένων στόχων, ανέφεραν οι ισραηλινές αμυντικές δυνάμεις (IDF). 

"Δεκάδες αεροσκάφη της ισραηλινής ΠΑ προσομοίωσαν μία πτήση μεγάλου βεληνεκούς, εναέριο ανεφοδιασμό και βομβαρδισμό απομακρυσμένων στόχων."

Η άσκηση είναι μέρος της μεγαλύτερης άσκησης Chariots of Fire (Άρματα της Φωτιάς), η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες των τελευταίων δεκαετιών. Τα "Άρματα της Φωτιάς" "προετοιμάζουν την ισραηλινή ΠΑ για σενάρια μάχης σε διαφορετικές τοποθεσίες, μικρού και μεγάλου βεληνεκούς."

Μία πρόκληση που μπορεί να συναντήσει το Ισραήλ σε μία πιθανή σύρραξη με το Ιράν ή τους συμμάχους του είναι πως η σύγκρουση μπορεί να εξελιχθεί σε πόλεμο πολλαπλών μετώπων. Οι μεγάλες ασκήσεις του τελευταίου μήνα φαίνεται να αποτελούν μία αναφορά σε αυτό το νέο δίλημμα. Επίσημοι της κεντρικής αμερικανικής διοίκησης βρέθηκαν στο Ισραήλ και παρατήρησαν κάποια στοιχεία των ασκήσεων. Ο Ισραηλινός υπουργός άμυνας με την σειρά του επισκέφτηκε τις ΗΠΑ. Παράλληλα, αυτήν την εβδομάδα το Ισραήλ έστειλε δυνάμεις και στην Κύπρο για να εκτελέσει ασκήσεις προσομοίωσης για πιθανή σύγκρουση με δυνάμεις της Χεζμπολάχ ή παρόμοιες στρατιωτικές ομάδες. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Χεζμπολάχ ή Χεζμπολά αποτελεί σιιτική στρατιωτική και πολιτική οργάνωση με βάση το Λίβανο. 

Βέβαια, λέγεται πως το Ισραήλ αργεί να αποκτήσει τα οπλικά συστήματα που χρειάζεται για να εμπλακεί σε έναν πόλεμο πολλαπλών μετώπων. Ενώ ηγείται στην αεράμυνα, (συμπεριλαμβανομένων νέων laser που ανακοίνωσε ο Ισραηλινός πρωθυπουργός αυτήν την εβδομάδα), το εβραϊκό κράτος χρειάζεται περισσότερες πλατφόρμες ανεφοδιασμού και ελικόπτερα για να αντικαταστήσει παλαιότερο εξοπλισμό. 

Στην Κύπρο, το Ισραήλ εκτέλεσε προσομοιώσεις εκκένωσης τραυματισμένων στρατευμάτων μέσω ελικοπτέρου και αποστολής εξοπλισμού μέσω μεταγωγικών μοιρών. Οπότε καταλαβαίνετε πως τα ελικόπτερα είναι μέρος των ασκήσεων. Και όμως, κάποια από τα ισραηλινά είναι παλιά, ενώ τα νέα θα αργήσουν να έρθουν.

Από την άλλη, το Ισραήλ φαίνεται να δυσκολεύτηκε το 2015, όταν και ήρθε κοντά στην απόκτηση ελικοπτέρων V-22 Osprey από τις ΗΠΑ. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη ταιριάζουν καλά στις απαιτήσεις μεταφοράς κομάντο σε επιδρομές μακριά από την πατρίδα. Η Wall Street Journal ανέφερε τότε πως το ελικόπτερο κλειδί, το οποίο χρησιμοποιεί tiltrotor, ήταν ιδανικό για τις ισραηλινές απαιτήσεις. 

Η τωρινή κατάσταση των ισραηλινών ελικοπτέρων θα έπρεπε να έχει υποστηριχθεί εδώ και χρόνια μέσω αγορών εξελιγμένων ελικοπτέρων από τις ΗΠΑ. Το Ισραήλ διαθέτει έναν παλιό στόλο από CH-53 Sikorsky, τα οποία αποκαλούνται Yasur στην χώρα. Κάποια από αυτά επιχειρούν από την δεκαετία του '60, αν και έχουν αναβαθμιστεί έκτοτε. Ο στόλος από Yasur απαγορεύτηκε να πετάξει για περιορισμένο χρονικό διάστημα μετά από ένα ατύχημα το 2019. 

Η Ιερουσαλήμ θέλει να αγοράσει νέους αντικαταστάτες για τον στόλο εδώ και χρόνια. Επέλεξε το Boeing CH-47 Chinook, αλλά το 2021 τελικά αποφάσισε να πάει με τα μεταγωγικά μεγάλης μεταφορικής ικανότητας Sikorsky CH-53K. Το κόστος των 12 νέων ελικοπτέρων κυμαίνεται στο εύρος των 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. 

Το γενικό πλαίσιο της αγοράς είναι πως η Sikorsky συνεργάζεται με την ισραηλινή ΠΑ όσον αφορά τα 23 CH-53D ελικόπτερα, ενώ υποστηρίζει επίσης τα CH-53E των Αμερικανών πεζοναυτών. Θα χρειαστούν χρόνια για να λάβει το Ισραήλ τα νέα αεροσκάφη. Όσο η χώρα έπαιρνε την απόφαση τον περασμένο χρόνο, ζύγιζε παράλληλα την αγορά των V-22 Osprey, των οποίων παράγει η Bell Helicopter και η Boeing. 

Εκτός από το γεγονός του απαιτούμενο χρόνου των CH-53K, υπάρχει επίσης μία καμπύλη εκμάθησης σχετικά με το εξελιγμένο ελικόπτερο. Οι Αμερικανοί Πεζοναύτες ανέφεραν τον Απρίλιο πως απέκτησαν αρχική επιχειρησιακή δυνατότητα στο CH-53K, ένα πολύ βασικό βήμα για την χρήση της πλατφόρμας. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Οι Marine Times αναφέρουν, "με μέγιστη εξωτερική μεταφορική ικανότητα 16 τόνων και την ικανότητα να μεταφέρει 12 τόνους για 200 χιλιόμετρα, είναι μία σπουδαία βελτίωση σε σχέση με το CH-53E Super Stallion, το οποίο χρησιμοποιούν τώρα οι πεζοναύτες."

Παράλληλα, η έκδοση V-22 του αμερικανικού ΠΝ, η οποία ονομάζεται CMV-22, έχει 50% περισσότερο καύσιμο από την έκδοση των πεζοναυτών και μπορεί να "μεταφέρει μέχρι 2,7 τόνους φορτίου και προσωπικό για 2.000 χιλιόμετρα. Το ΠΝ σχεδίασε ξανά τα μπροστινά ντεπόζιτα (στα sponson) και πρόσθεσε δύο φτερά ντεπόζιτων για να αυξηθεί η χωρητικότητα και να επεκταθεί το βεληνεκές πτήσης." Αυτό αξίζει να σημειωθεί επειδή σημαίνει πως το V-22 έχει βελτιωθεί από τότε που το Ισραήλ ξεκίνησε να το προσέχει. 

Περίεργη Οδύσσεια;

Η ισραηλινή παράξενη οδύσσεια με τα V-22 ξεκίνησε μία δεκαετία πριν. Το 2011, πιλότοι της ΠΑ της χώρας πήγα στην Βόρεια Καρολίνα για να δοκιμάσουν το ελικόπτερο.

Ένα άρθρο ισραηλινού περιοδικού της ΠΑ έγραψε τότε "η tilt-rotor είναι μία πλατφόρμα από μόνη της. Στο τέλος της ημέρας, θα εκτελεί καθήκοντα μόνο του και θα χρειαστεί να ενσωματωθεί με τα υπάρχοντα αεροσκάφη στην αεροπορία χωρίς να τα αντικαταστήσει."

Σύμφωνα με ένα άρθρο στην ιστοσελίδα της ισραηλινής ΠΑ το 2013, ο τότε υπουργός άμυνας Moshe Yaalon πέταξε ο ιδίως το αεροσκάφος. 

Αλλά η απόφαση υπογραφής συμβολαίου, η οποία ήταν αρκετά κοντά, ακυρώθηκε το 2014 λόγων προϋπολογιστικών περικοπών. Το κόστος τότε υπολογίζονταν στα 800 εκατομμύρια. Το Ισραήλ φαίνεται να ήθελε πάντα να υπογράψει το συμβόλαιο, αλλά απομακρύνονταν πάντα τελευταία στιγμή. 

Όσον αφορά την απειλή του Ιράν, με αυτές τις γιγαντιαίες ασκήσεις αυτής της εβδομάδας είναι ξεκάθαρο πως απλές σκέψεις που αφορούν τον προϋπολογισμό δεν πρέπει να σταθούν εμπόδιο στην αναβάθμιση του ισραηλινού στόλου ελικοπτέρων. Ο σκοπός της αναβάθμισης αυτής είναι να καλυφθούν οι ανάγκες επιχειρήσεων μεγάλου βεληνεκούς στην περιοχή. Αυτό περιλαμβάνει την εύρεση ενός τρόπου που το εβραϊκό κράτος θα τα χρησιμοποιεί για να εκτελέσει επιθέσεις σε μεγάλη απόσταση και τον τρόπο με τον οποίο θα επιχειρεί μεικτά, ελικόπτερα και αεροσκάφη, σε περίπλοκες συρράξεις πολλών μετώπων που μπορεί να εμπλέκουν απειλές από Ιράν, Ιράκ, Συρία και Λίβανο.

Η μεγάλη τοπική απειλή είναι ξεκάθαρη μιας και το Ιράν θέλει να μεταφέρει drone στην Υεμένη, έχει πετάξει drone από το Ιράν με σκοπό να επιτεθούν στο Ισραήλ και έχει σταθμεύσει drone σε Ιράκ και Συρία για να απειλήσει το Ισραήλ. Επιπλέον, η Τεχεράνη μεταφέρει πυραύλους στο Ιράκ, στη Συρία και στο Λίβανο. Μία σύρραξη πολλαπλών μετώπων θα μπορούσε να περιλαμβάνει απειλές από προ-ιρανικές ομάδες σε όλα αυτά τα μέρη. Το να είσαι ικανός να τις αντιμετωπίσεις όλες απαιτεί ελικόπτερα και μεταγωγικά αεροσκάφη, όπως και επιχειρήσεις σαν αυτή που προσημείωσε το Ισραήλ στην Κύπρο. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μοίρες

Το Ισραήλ έχει μεταγωγικές μοίρες, την 131η και την 103η, οι οποίες επιχειρούν Karnaf (Hercules C-130) και Shimshon (Super Hercules C-130J). Έχει επίσης τη νέα 7η πτέρυγα Ειδικών Επιχειρήσεων της ισραηλινής ΠΑ. Επειδή το V-22 μπορεί να απογειωθεί όπως ένα ελικόπτερο και έπειτα να κλείσει τους ρότορές του για να πετάξει σαν αεροπλάνο, προσφέρει πολλές επιλογές για το Ισραήλ. Η ευελιξία του έχει επιδειχθεί αφού οι ΗΠΑ το χρησιμοποίησαν για σημαντικές αποστολές στο Ιράκ και στο Λίβανο, για να βοηθήσουν την εκκένωση Αμερικανών. Είναι ιδιαίτερα κατάλληλο για επιχειρήσεις ειδικών δυνάμεων, αεροπορικές επιθέσεις και μεταφορά στρατευμάτων σε περιοχή σύρραξης.

Το V-22 είναι επίσης κατάλληλο για τις ισραηλινές ανάγκες επειδή συνεχίζει να αναβαθμίζεται μέσω των Momentum μεταρρυθμίσεων. Αυτές περιλαμβάνουν την προσθήκη μίας νέας, πολλαπλών διαστάσεων μονάδας "φάντασμα", όπως και ψηφιοποίηση και περαιτέρω χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Η εκτέλεση επιχειρήσεων συνδυασμένων ομάδων του στρατού και η γρήγορη μεταφορά στρατευμάτων στην πρώτη γραμμή με την νεότερη τεχνολογία είναι μέρος της ισραηλινής στρατηγικής. 

Είναι επίσης σχετικό εξαιτίας της συγκέντρωσης της Ιερουσαλήμ σε απειλές "τρίτου κύκλο", δηλαδή των απειλών που έρχονται από το Ιράν. Ενώ το Ισραήλ μέχρι στιγμής έχει διαχειριστεί καλά την καμπάνια μεταξύ των πολέμων, χτυπώντας ιρανικές αποστολές στην Συρία χρησιμοποιώντας αεροσκάφη, είναι ξεκάθαρο πως χρειάζεται περισσότερες δυνατότητες για να αντιμετωπίσει την επέκταση του Ιράν στην περιοχή σε περίπτωση σύρραξης.

Το γενικό πλαίσιο είναι επίσης πως τα νέα ελικόπτερα θα αποκτηθούν από τις ΗΠΑ στο μέλλον. Ο αμερικανικός στρατός, ως μέρος του προγράμματος Future Vertical Lift (Μελλοντική Κάθετη Μεταφορική Ικανότητα), αναζητά ένα Future Long-Range Assault Aircraft (Μελλοντικό Αεροσκάφος Επιθέσεων Μεγάλου Βεληνεκούς), το Sikorsky-Boeing Defiant ελικόπτερο και το Bell V-280. Αυτές είναι πολύ σημαντικές μηχανές. Οι αλλαγές των Αμερικανών στον σχεδιασμό ελικοπτέρων μπορεί να επηρεάσουν τις ισραηλινές επιλογές, επειδή οι αμερικανικές και ισραηλινές αμυντικές στρατηγικές και βιομηχανίες συνεχίζουν να αναπτύσσονται στενότερα. 

Στο τέλος της ημέρας, αν και το Ισραήλ ήδη επέλεξε το 53K, χρειάζεται ακόμη περισσότερα ελικόπτερα. Η τοποθέτηση του V-22 στο ράφι για χρόνια δείχνει περιορισμένη προνοητικότητα, διότι το Osprey φαίνεται πως θα ταίριαζε καλά με τις απαιτήσεις του Ισραήλ για γρήγορη μεταφορά στρατευμάτων και εκτέλεση διαφόρων αποστολών. Προηγούμενα σχέδια περιλάμβαναν την αγορά μέχρι 20 V-22, αλλά με το 53K ήδη υπό παραγγελία, η μελλοντική ισραηλινή δύναμη μπορεί να χρειάζεται λιγότερα. Όσον αφορά το οικονομικό κομμάτι, το Ισραήλ θα χρειαστεί να κοιτάξει καινοτόμες μεθόδους για να πληρώσει το πρόγραμμα, ενώ πρέπει να προγραμματίσει την ημερομηνία παράδοσης όσο νωρίτερα γίνεται.

Η τωρινή συνεργασία Ιερουσαλήμ με το αμερικανικό ΠΝ και το τμήμα πεζοναυτών δίνει στο Ισραήλ μία ιδιαίτερη εικόνα για τις δυνατότητες που μπορεί να χρειαστεί η χώρα στην περιοχή, ειδικά σχετικά με την μείξη ελικοπτέρων που οι αμερικανικές δυνάμεις χρησιμοποιούν ήδη. Αφού το Ισραήλ αγοράζει αμερικανικές πλατφόρμες, η εμπειρία που έχουν οι ΗΠΑ πιθανότατα καθοδήγησε τις ισραηλινές αποφάσεις. Πολιτικό χάος και προϋπολογιστά θέματα φαίνεται να έχουν παρεμποδίσει την ορθή επιλογή αποφάσεων στο παρελθόν του κράτους. Τα "Άρματα της Φωτιάς" μπορεί να δείξουν τον τρόπο με τον οποίο το Ισραήλ πρέπει να κάνει το σωστό βήμα αυτήν την φορά. 

GALLERY

Sikorsky CH-53K
V-22 Osprey
Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ