Είναι μια κίνηση που υποστηρίζεται από τον Akinwumi Adesina, τον επικεφαλής της Αφρικανικής Τράπεζας Ανάπτυξης, ο οποίος δήλωσε τον Μάρτιο: "Η Ευρώπη αναζητά εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού με φυσικό αέριο. Αυτή μπορεί να είναι στην Αφρική".
Τώρα, η Ιταλία διεξάγει διπλωματική εκστρατεία για να συζητήσει την πιθανή διαφοροποίηση των ενεργειακών εισαγωγών της, έχοντας πραγματοποιήσει επισκέψεις στην Αλγερία και την Αίγυπτο πριν από το Πάσχα, ενώ ακολούθησαν το Κονγκό και η Αγκόλα αυτόν τον μήνα.
Όπως αναφέρει λεπτομερώς η Anna Fleck της Statista στο παραπάνω infographic, οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς φυσικού αερίου της ηπείρου είναι μακράν η Αλγερία και η Νιγηρία, με 35.000 έως 40.000 εκατομμύρια κυβικά μέτρα η καθεμία να αποστέλλονται στο εξωτερικό το 2020 (7η και 8η θέση παγκοσμίως). Πέρυσι, οι χώρες αυτές ήταν οι δύο μοναδικοί αφρικανικοί προμηθευτές φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιπροσωπεύοντας το 17% και το 4% των εισαγωγών φυσικού αερίου της ΕΕ, αντίστοιχα.
Οι άλλοι σημαντικοί παίκτες στην περιοχή είναι η Αίγυπτος, η Λιβύη, η Ισημερινή Γουινέα και η Αγκόλα.
Ενώ οι χώρες της υποσαχάριας Αφρικής διαθέτουν αποθέματα φυσικού αερίου, δεν είχαν το ενδιαφέρον από το εξωτερικό και τις επενδύσεις που απαιτούνται για να ανοίξει η βιομηχανία πρόσβαση στην Ευρώπη, σύμφωνα με το Al Jazeera.
Τρεις αγωγοί μεταφέρουν σήμερα φυσικό αέριο από την Αφρική στην Ευρώπη:
Ο Transmed, ο οποίος επιτρέπει την εξαγωγή από την Αλγερία στην Ιταλία (μέσω Τυνησίας),
ο Medgaz, ο οποίος συνδέει την Αλγερία με την Ισπανία κάτω από τη θάλασσα,
καθώς και ο Greenstream, πιο μέτριος σε χωρητικότητα, που συνδέει τη Λιβύη με τη Σικελία.
Λόγω διπλωματικών εντάσεων με το Μαρόκο, η Αλγερία έκλεισε τον περασμένο Οκτώβριο τον αγωγό Μαγκρέμπ-Ευρώπη (GME), ο οποίος διέρχεται από το έδαφος της γείτονος.
Από το 2027, ο αγωγός NIGAL αναμένεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Νιγηρία (η οποία εξάγει κυρίως δια θαλάσσης), αλλά η κατασκευή του αγωγού αυτού δεν έχει ακόμη αρχίσει.