Οι εξαγωγές φυσικού αερίου της Αιγύπτου αναμένεται να αυξηθούν σε 7,5 εκατομμύρια τόνους μέχρι το τέλος αυτού του οικονομικού έτους, δήλωσε την Πέμπτη ο υπουργός Πετρελαίου, Τάρεκ Αλ Μάλα.
Το σχέδιο εξερεύνησης φυσικού αερίου της Αιγύπτου για το οικονομικό έτος 2022/2023 αναμένεται να προσθέσει 450 εκατομμύρια κυβικά πόδια στην παραγωγή φυσικού αερίου την ημέρα και 17.200 βαρέλια ημερησίως συμπυκνώματα αερίου, πρόσθεσε ο υπουργός.
Οι επενδύσεις της χώρας στην εξερεύνηση και παραγωγή φυσικού αερίου θα ξεπεράσουν τα 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια τόσο φέτος όσο και το επόμενο έτος, κατέληξε ο ίδιος.
Και τίθεται το ερώτημα. Σε μια περίοδο που η ενεργειακή κρίση έχει σφίξει τη θηλιά σε ολόκληρη την Ευρώπη, μπορεί η Αίγυπτος να δώσει τη λύση;
Επί του παρόντος, οι παγκόσμιες προμήθειες ντίζελ μειώνονται καθώς τα διυλιστήρια, αγωνίζονται για να συμβαδίσουν με την ταχεία ανάκαμψη της ζήτησης μετά την πανδημία, επιδεινώνοντας την οξεία παγκόσμια έλλειψη ενέργειας που έχει ήδη εκτοξεύσει τις τιμές του φυσικού αερίου, του άνθρακα και του αργού πετρελαίου στα ύψη.
Σε μια εποχή που οι παγκόσμιες κεντρικές τράπεζες ανησυχούν για τους ρυθμούς πληθωρισμού που ακουμπούν ρεκόρ δεκαετιών, οι ελλείψεις ντίζελ θα ανέβαζαν περαιτέρω το κόστος των καυσίμων και των μεταφορών και θα ασκούσαν μεγαλύτερη ανοδική πίεση στις τιμές λιανικής.
Οι εισαγωγές ντίζελ από τις ΗΠΑ και την Ασία στις οποίες βασίζεται η Ευρώπη, έχουν περιοριστεί τις τελευταίες εβδομάδες λόγω της υψηλότερης εγχώριας κατανάλωσης για σκοπούς μεταποίησης και καυσίμων για οδικούς σκοπούς.
Τα αποθέματα πετρελαίου, τα οποία περιλαμβάνουν ντίζελ και πετρέλαιο θέρμανσης, που φυλάσσονται σε ανεξάρτητες αποθήκες στην περιοχή διύλισης και αποθήκευσης Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσας (ARA) της Ευρώπης μειώθηκαν την περασμένη εβδομάδα κατά 2,5%, σύμφωνα με στοιχεία της ολλανδικής εταιρείας συμβούλων Insights Global, αναφέρει το διεθνές πρακτορείο ειδήσεων Reuters.
Τα περιφερειακά αποθέματα ήταν στο χαμηλότερο επίπεδο για αυτή την εποχή από το 2008, σύμφωνα με τα στοιχεία, ενώ τα χερσαία αποθέματα μεσαίων αποσταγμάτων της Σιγκαπούρης βυθίστηκαν επίσης σε χαμηλά πολυετών 8,21 εκατομμυρίων βαρελιών.
«Η ζήτηση ντίζελ φαίνεται να βελτιώνεται στη (βορειοδυτική Ευρώπη), αλλά η χαμηλότερη ικανότητα διύλισης σε σύγκριση με την προ-COVID εποχή και τα χαμηλά επίπεδα εισαγωγών κρατούν την αγορά υπό σοβαρή πίεση», δήλωσε ο Λαρς βαν Βαγκενίνγκεν της Insights Global.
Οι τιμές φορτίου ντίζελ στη βορειοδυτική Ευρώπη έφτασαν τα 114 δολάρια/βαρέλι τη Δευτέρα, τα υψηλότερα από τον Σεπτέμβριο του 2014, ενώ τα περιθώρια του αργού έφτασαν σε υψηλά δύο ετών την περασμένη εβδομάδα.
Οι αναλυτές της Morgan Stanley σημειώνουν ότι οι τιμές του ντίζελ έφτασαν περίπου τα 180 δολάρια το βαρέλι το 2008, λόγω της «υπερβολικά στενής» αγοράς μεσαίου αποστάγματος καθώς το αργό Brent αυξήθηκε κοντά στα 150 δολάρια/βαρέλι.
«Η επανάληψη αυτού δεν είναι η βασική μας περίπτωση, αλλά είναι αξιοσημείωτο ότι οι τιμές του ντίζελ ακολουθούν στενά την περίοδο 2007-08 τους τελευταίους μήνες», είπαν, προσθέτοντας ότι ανέμεναν οι τιμές του αργού να φτάσουν τα 100 δολάρια/βαρέλι το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Την περασμένη εβδομάδα, μια χιονοθύελλα δοκίμασε τη διαθεσιμότητα καυσίμων στις ΗΠΑ, με ορισμένες επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας να ετοιμάζονται να χρησιμοποιήσουν περισσότερο απόσταγμα μαζούτ για να καλύψουν τη ζήτηση, ενώ η Νότια Κορέα και η Ινδία δεν μπόρεσαν να καλύψουν το κενό προσφοράς που άφησε η πρόσφατη καταστολή της Κίνας στις εξαγωγές διυλισμένων προϊόντων λόγω των δικών της αναγκών.
Τα διυλιστήρια γενικά ανταποκρίνονται σε υψηλά περιθώρια και χαμηλά αποθέματα αυξάνοντας την παραγωγή. Ωστόσο, το παγκόσμιο συγκρότημα διύλισης πετρελαίου βρίσκεται υπό πίεση, με την παραγωγική ικανότητα να μειώνεται για πρώτη φορά σε 30 χρόνια πέρυσι, καθώς τα κλεισίματα αντιστάθμισαν τις νέες προσθήκες, δήλωσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας τον περασμένο μήνα.
Η σύσφιξη των ευρωπαϊκών προμηθειών ώθησε το εξαμηνιαίο spread ντίζελ της περιοχής σε περισσότερα από 100 δολάρια/τόνο τη Δευτέρα, τη μεγαλύτερη οπισθοδρόμησή του στην ιστορία.
Η οπισθοδρόμηση σημαίνει ότι οι άμεσες τιμές είναι υψηλότερες από τις μελλοντικές τιμές συμβολαίου, αντανακλώντας τη βραχυπρόθεσμη ζήτηση που ενθαρρύνει τους εμπόρους να απελευθερώσουν πετρέλαιο από την αποθήκευση για να το πουλήσουν.
Ωστόσο, οι προκαταρκτικές ροές ντίζελ και πετρελαίου στην Ευρώπη από το ανατολικό Σουέζ, τη Ρωσία, τη Βαλτική και τις ΗΠΑ αυτό το μήνα είναι επί του παρόντος στους 1,66 εκατ. τόνους, αναθεωρημένοι από τις προηγούμενες προσδοκίες 1,83 εκατ. τόνων, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv, και σε σύγκριση με 4,6 εκατ. τόνους τον Ιανουάριο.