Το σχέδιο της Πολωνίας να χτίσει έναν φράχτη στα σύνορά της με τη Λευκορωσία για να αποτρέψει τους μετανάστες θα κλείσει ένα από τα τελευταία μεγάλα κενά στα σύνορα της Ανατολικής Ευρώπης, όπως αναφέραμε διεξοδικά σε άρθρο μας στο Πενταπόσταγμα. Η Katharina Buchholz της Statista σημειώνει ότι, με βάση τα στοιχεία που συνέλεξε η Deutsche Welle, τα κράτη της Βαλτικής καθώς και η Νορβηγία και η Ουκρανία βρίσκονται ήδη στη διαδικασία ή έχουν ολοκληρώσει το κλείσιμο κρίσιμων τμημάτων των συνόρων τους με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία.
Δεν υπάρχουν ακόμη φράχτες στα σύνορα Λευκορωσίας-Ουκρανίας, στα σύνορα Ουκρανίας-Πολωνίας ή στα πολύ μικρότερα σύνορα Ουκρανίας-Σλοβακίας και Ουκρανίας-Ουγγαρίας.
Η ανακοίνωση της Πολωνίας έρχεται αφότου ο Λευκορώσος ηγέτης Αλεξάντερ Λουκασένκο κατηγορήθηκε ότι χρησιμοποίησε μετανάστες για να αποσταθεροποιήσει την Πολωνία, επιτρέποντάς τους να πετάνε στη χώρα του με τουριστική βίζα και αφήνοντάς τους να διασχίσουν τα πολωνικά σύνορα.
Από το καλοκαίρι, χιλιάδες μετανάστες από χώρες όπως το Ιράκ, η Συρία και η Σομαλία έχουν πετάξει στην πρωτεύουσα της Λευκορωσίας, προτού μεταφερθούν στα δυτικά σύνορά της με την ΕΕ. Από εκεί, προσπαθούν να εισέλθουν στην Πολωνία, τη Λιθουανία και τη Λετονία.
Πρόκειται για αυτό που έχει χαρακτηριστεί από την ΕΕ ως «υβριδικός πόλεμος», η εργαλειοποίηση δηλαδή του μεταναστευτικού από την κυβέρνηση του Αλεξάντρ Λουκασένκο που θεωρείται ως η απάντησή της για τις κυρώσεις που της έχουν επιβληθεί από τις Βρυξέλλες στη Λευκορωσία.
Έναν παρόμοιο «υβριδικό πόλεμο» πραγματοποιεί και η Άγκυρα εναντίον της χώρας μας και στο Αιγαίο και στον Έβρο. Πρόσφατα, Τούρκος μέσω βίντεο έδινε οδηγίες και συμβουλές για εύκολο πέρασμα λαθρομεταναστών στην Ελλάδα, περνώντας ελεύθερα μέσα από τον Έβρο, ενω στο Αιγαίο οι Τούρκοι ''αμόλησαν'' στα ανοιχτά πλοίο με 400 λαθρομετανάστες, αρνούμενοι να το δεχθούν πίσω έπειτα από απαίτηση των ελληνικών αρχών. Το υπό τουρκική σημαία πλοίο είχε αποπλεύσει από τη Σμύρνη, αν και οι ελληνικές αρχές θεωρούν ως πιθανότερο λιμάνι απόπλου το Κας. Οι επιβαίνοντες ήταν κυρίως Αφγανοί και Πακιστανοί.
Η Ευρώπη «φρούριο»
Σύμφωνα με τον Economist, οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν κατασκευάσει φράχτες μήκους περίπου 1.000 χιλιομέτρων (600 μίλια) στα σύνορα τα τελευταία 30 χρόνια, το μεγαλύτερο μέρος από το 2015. Περισσότερα από τα μισά κράτη της ΕΕ έχουν πλέον «εμπόδια» στα σύνορά τους, συμπεριλαμβανομένης της Δανίας και της Σουηδίας – που έχουν φράχτη μεταξύ διεθνών και εγχώριων σιδηροδρομικών γραμμών στον τελευταίο σταθμό πριν από τη γέφυρα Oresund στη δανέζικη πλευρά – καθώς και η Γαλλία, η οποία περιφράσσει την πρόσβαση στη σήραγγα της Μάγχης στο Καλαί. Υπάρχουν περισσότεροι φράχτες στα σύνορα μεταξύ Τουρκίας, Ελλάδας και Βουλγαρίας, καθώς και μεταξύ Αυστρίας, Σλοβενίας, Κροατίας και Ουγγαρίας.
Δεδομένου ότι τα σύνορα έχουν συχνά φυσικά εμπόδια, όπως ποτάμια, και κατά τα άλλα απρόσιτα τμήματα, οι περισσότεροι φράκτες δεν εκτείνονται κατά μήκος του συνόλου των εθνικών συνόρων των χωρών που αναφέρονται εδώ.