Κόσμος
Ενημερώθηκε στις:

H Kίνα θέλει να κυριεύσει στην Ανταρκτική

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Κίνα εξαπατά το διεθνές κοινό σχετικά με τις προθέσεις της στην Ανταρκτική. "Η Κίνα υιοθετεί ένα μήνυμα για θέματα της Ανταρκτικής για το ξένο κοινό και ένα άλλο για το εγχώριο κοινό". - Anne Marie Brady, έκθεση για το Αυστραλιανό Ινστιτούτο Στρατηγικής Πολιτικής, 2017.

"Σε 30 χρόνια, η Συνθήκη για την Ανταρκτική, καθίσταται τροποποιήσιμη και η τύχη μιας ηπείρου θα μπορούσε να παραμείνει ισορροπημένη." - Καθηγητής Klaus Dodds, Πανεπιστήμιο Royal Holloway του Λονδίνου, 12 Ιουλίου 2018.

Τόσο η Ρωσία όσο και η Κίνα αγωνίζονται να χαλαρώσουν οι απαγορεύσεις για την εξόρυξη πόρων στην Ανταρκτική. "Ένας σημαντικός αριθμός Κινέζων εμπειρογνωμόνων πιστεύουν, σε αντίθεση με το διεθνές δίκαιο, ότι το Πρωτόκολλο της Μαδρίτης λήγει το 2048, μαζί με τη συνοδευτική απαγόρευση εξόρυξης στην Ανταρκτική". - Alexander B. Gray, Εθνικό ενδιαφέρον, 20 Μαρτίου 2021.

Πιθανότατα δεν είναι υπερβολικό να υποθέσουμε ότι αυτό που κρύβεται πίσω από την ανησυχία του Κ.Κ.Κ. για «προστασία του περιβάλλοντος στην Ανταρκτική» θα αποδειχθεί επιθυμία για περιβαλλοντική εκμετάλλευση.

Οι εμπορικοί και στρατιωτικοί στόχοι της Κίνας στην Ανταρκτική έχουν λάβει ελάχιστά την διεθνή προσοχή. Πιθανότατα δεν είναι υπερβολικό να υποθέσουμε ότι αυτό που κρύβεται πίσω από την ανησυχία του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος για την «προστασία του περιβάλλοντος στην Ανταρκτική» θα αποδειχθεί επιθυμία για περιβαλλοντική εκμετάλλευση.  Σχεδόν δεν παραμένει ένα σημείο στον πλανήτη - και εκτός - που η Κίνα δεν λαμβάνει υπόψη της, και αυτό περιλαμβάνει τους πόλους του Βορρά και του Νότου.
 
Το 2018, η Κίνα εξέδωσε το πρώτο έγγραφο ''πολιτικής της Αρκτικής''. Στην πραγματικότητα, η Κίνα απέχει περίπου 3.000 χιλιόμετρα από τον Αρκτικό Κύκλο. Ο "Polar Silk Road" θα δημιουργούσε νέες διαδρομές μεταφοράς που συνδέουν την Ασία και την Ευρώπη μέσω της Αρκτικής, ως μέρος της πρωτοβουλίας Belt and Road, μια γιγαντιαία πρωτοβουλία ανάπτυξης, υποδομών και επενδύσεων που επιδιώκει δραματικά την ενίσχυση της παγκόσμιας επιρροής της Κίνας καθιστώντας τις χώρες παγκοσμίως όλο και περισσότερο εξαρτημένες στην Κίνα.

Ο Polar Silk Road, φαίνεται επίσης να καθοδηγείται από την επιθυμία της Κίνας για περισσότερη πρόσβαση στο πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και άλλους φυσικούς πόρους στην περιοχή της Αρκτικής. Η Γροιλανδία, για παράδειγμα, διαδραματίζει βασικό ρόλο στα σχέδια της Κίνας για την Polar Silk Road, επειδή το αυτόνομο έδαφος, μέρος της Δανίας, εκτιμάται ότι έχει τα μεγαλύτερα αποθέματα υλικών σπάνιων γαιών στον κόσμο. Τα υλικά σπάνιων γαιών είναι απαραίτητα συστατικά για την κατασκευή διαφόρων εξοπλισμών όπως αεροσκάφη μάχης, οπλικά συστήματα, ανεμογεννήτριες και ηλεκτρικά οχήματα, μεταξύ άλλων. Διατίθενται σε διαφορετικές γεωγραφικές τοποθεσίες, αλλά είναι δύσκολο να υποβληθούν σε επεξεργασία. Πέρυσι, η Κίνα παρήγαγε το 90% των σπάνιων γαιών στον κόσμο.

Στο νέο πενταετές πρόγραμμά της για το 2021-2025, η Κίνα επιβεβαίωσε ότι θα συνεχίσει να εργάζεται για τον «Πολικό δρόμο του Μεταξιού». Δήλωσε επίσης ότι «θα αυξήσει την ικανότητά της να συμμετέχει στην προστασία και τη χρήση του Νότιου Πόλου» (Ανταρκτική).

Ο Alexander B. Gray, ανώτερος συνεργάτης στα θέματα εθνικής ασφάλειας στο Αμερικανικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής, έγραψε τον Μάρτιο:

''Ενώ τα σχέδια της Κίνας πάνω από την Αρκτική έχουν προκαλέσει αυξανόμενο συναγερμό από τη διεθνή κοινότητα, οι μηχανισμοί της σε μια άλλη παγκόσμια περιοχή - Ανταρκτική - παραμένουν συγκριτικά ελάχιστα γνωστές. Αυτό είναι λάθος, επειδή οι φιλοδοξίες της Κίνας στην Ανταρκτική, είναι εξίσου επικίνδυνες με τις προσδοκίες της στον Βόρειο Πόλο. Επιπλέον, επιδεινώνονται από το γεγονός ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι στενότεροι σύμμαχοί τους κοντά στην Ανταρκτική, τη Νέα Ζηλανδία και την Αυστραλία, εξακολουθούν να έχουν λίγη ιδέα για το τι κάνει το Πεκίνο εκεί".

Η Συνθήκη της Ανταρκτικής του 1959 και το Πρωτόκολλο της Μαδρίτης του 1991 για την προστασία του περιβάλλοντος της Ανταρκτικής, διακηρύσσει ότι η ήπειρος πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ειρηνικούς σκοπούς και απαγορεύει τυχόν στρατιωτικά μέτρα.  

Η Κίνα, ωστόσο, δεν είναι γνωστή για την αυστηρή προσήλωσή της στο διεθνές δίκαιο. Έχει παραβεί επανειλημμένα όχι μόνο το διεθνές δίκαιο αλλά και τις δικές της δεσμεύσεις, στην κατάσχεση, την οικοδόμηση και στη συνέχεια στρατιωτικοποίηση τόσο τεχνητών όσο και πραγματικών νησιών, όπως στο αρχιπέλαγος Spratly, στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, και στην παράνομη καταστολή του στο Χονγκ Κονγκ.

Η Κίνα έχει ένα ευρύ φάσμα εμπορικών και στρατιωτικών συμφερόντων στην Ανταρκτική. "Η Ανταρκτική - πλούσια σε πόρους ... - είναι εξαιρετικά σημαντική για την κινεζική κυβέρνηση", έγραψε η καθηγήτρια Anne Marie Brady σε έκθεση του 2017 για το Αυστραλιανό Ινστιτούτο Στρατηγικής Πολιτικής (ASPI).
 
Ερευνητές από το Ινστιτούτο Πολικής Έρευνας της Κίνας (PRIC), εκτιμούν ότι υπάρχουν 500 δισεκατομμύρια τόνοι πετρελαίου και 300-500 δισεκατομμύρια τόνοι φυσικού αερίου στην ήπειρο της Ανταρκτικής, συν δυνητικά 135 δισεκατομμύρια τόνοι πετρελαίου στον Νότιο Ωκεανό. Το 2009 , Το προσωπικό της PRIC ... [δήλωσε] ότι «όταν εξαντληθούν όλοι οι πόροι του κόσμου, η Ανταρκτική θα είναι ένας παγκόσμιος θησαυρός πόρων».

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ