Κόσμος

Γιατί η Τουρκία προχωρά τώρα τη διαδικασία κατασκευής του "καναλιού της Κων/πολης"

Η Τουρκία ενέκρινε αναπτυξιακά σχέδια για ένα τεράστιο στην άκρη της Κωνσταντινούπολης, δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος Μουράτ Κουρούμ στις 27 Μαρτίου.

Το βήμα ήρθε ένα χρόνο αφότου η Τουρκία πραγματοποίησε τον πρώτο διαγωνισμό για την ανοικοδόμηση δύο ιστορικών γεφυρών στη μεγαλύτερη πόλη της, όπου πρόκειται να σκαφτεί το Kanal Istanbul 45 χιλιομέτρων, του οποίου υπερασπιστής είναι ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

«Έχουμε εγκρίνει τα σχέδια ανάπτυξης του έργου Kanal Istanbul και τα θέσαμε για δημόσια διαβούλευση. Θα κάνουμε γρήγορα βήματα για να εμπλουτίσουμε τη χώρα μας και την ιερή μας πόλη με το Kanal Istanbul», έγραψε ο Kurum στο Twitter.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το κανάλι θα συνδέσει τη Μαύρη Θάλασσα βόρεια της Κωνσταντινούπολης με τη Θάλασσα του Μαρμαρά στα νότια και εκτιμάται ότι κοστίζει 75 δισεκατομμύρια λίρες (9,2 δισεκατομμύρια δολάρια).

Η κυβέρνηση αναφέρει ότι θα διευκολύνει τη ναυτιλιακή κίνηση στα Στενά του Βοσπόρου, ένα από τα πιο πολυσύχναστα θαλάσσια περάσματα στον κόσμο, και θα αποτρέψει ατυχήματα παρόμοια με αυτήν της εβδομάδας στο κανάλι του Σουέζ, όπου συνεχίζονται οι εργασίες για την αποκόλληση ενός γιγαντιαίου πλοίου εμπορευματοκιβωτίων που έκλεισε το κανάλι.

Το κανάλι προκάλεσε κριτική από εκείνους που λένε ότι θα προκαλέσει περιβαλλοντική καταστροφή και θα μολύνει πόρους γλυκού νερού γύρω από την πόλη των 15 εκατομμυρίων ανθρώπων.

Βέβαια κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι το γεγονός ότι μόλις χθες ο Τούρκος  Πρόεδρος  Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν Τ έκανε δεκτό τον υπουργό Εξωτερικών του Κατάρ, Μοχάμεντ Μπιν Αμπντουραχμάν Αλ Θανί.

Η συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Βαχντετίν στην Κωνσταντινούπολη διήρκησε 1 ώρα και 45 λεπτά.

Επί τάπητος τέθηκαν η αύξηση του όγκου εμπορικών συναλλαγών μεταξύ Τουρκίας και Κατάρ, οι νέες ευκαιρίες συνεργασίας, η αντιμετώπιση του κορονοϊού και οι περιφερειακές και διεθνείς εξελίξεις.

Εκτίμηση

Είναι γνωστό ότι το Κατάρ μέσω εταιρειών του έχει αγοράσει γη εκατέρωθεν της όδευσης του "Καναλιού της Κων/πολης" που προαναφέραμε, οπότε και μελλοντικά θα έχει μεγάλο οικονομικό όφελος από τη διάνοιξή του, όπως άλλωστε και η Τουρκία.

Ωστόσο για να προχωρήσει το πολυδάπανο έργο απαιτούνται χρήματα που η Τουρκία λόγω κάκιστης οικονομικής κατάστασής της δεν διαθέτει. 

Θεωρώ πολύ πιθανό το Κατάρ για μια ακόμη φορά  να δηλώσει παρόν και να βοηθήσει οικονομικά την Τουρκία χρηματοδοτώντας την κατασκευή του Καναλιού,  και ενδεχομένως παρέχοντας στο άμεσο μέλλον γενναία οικονομική βοήθεια πρός τη σύμμαχό του Τουρκία.

Ωστόσο το θέμα της "διάνοιξης του καναλιού" έχει πολύ σοβαρές γεωπολιτικές προεκτάσεις τις οποίες θα ψηλαφήσουμε παρακάτω.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Όπως εκτενώς με άρθρα-αναλύσεις έχει αναφερθεί από το site μας, η Τουρκία μέσω ΜΜΕ της και αξιωματούχων της, προϊδεάζει την Διεθνή κοινότητα ότι  επιθυμεί να μην τηρεί μελλοντικά την Συνθήκη του Μοντρέ, καταργώντας την.

Αυτό εάν επιχειρήσει να το κάνει είναι δεδομένο ότι θα βρεθεί αντιμέτωπη με πολύ σοβαρές αντιδράσεις από τη Ρωσία πρωτίστως, ενώ παράλληλα θα ζητούσε σίγουρα ανταλλάγματα από ΗΠΑ-ΝΑΤΟ τα οποία ενδεχομένως να "μας ακουμπούσαν δυσμενώς  ως χώρα". 

Έτσι όμως θα βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα η Τουρκία.

Ωστόσο η διάνοιξη του νέου καναλιού της Κων/πολης δίνει τη δυνατότητα στην Τουρκία να τηρεί τη Συνθήκη του Μοντρέ στην υπάρχουσα θαλάσσια οδό όπου και υπάρχει η πρόβλεψή της. Όχι όμως και για το νέο θαλάσσιο κανάλι.

Έτσι ενώ φαινομενικά η Τουρκία θα τηρεί τις προβλέψεις της Συνθήκης του Μοντρέ στην υπάρχουσα θαλάσσια οδό, στην πράξη θα μπορεί να την καταργεί επιτρέποντας λόγου χάρη τη διέλευση πχ. αεροπλανοφόρων  των ΗΠΑ-Μ. Βρετανίας, μέσω του νέου θαλάσσιου καναλιού της, στην Μαύρη θάλασσα.

Η Τουρκία σκοπεύει να εκμεταλλευθεί  το "κανάλι της Κων/πολης" όχι μόνο οικονομικά, αλλά πρωτίστως γεωπολιτικά.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ