Τρεις πρώην υπάλληλοι ασφαλείας υψηλού επιπέδου της Amazon προειδοποιούν ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος τα προσωπικά δεδομένα που συλλέγει η εταιρεία από τους χρηστές της όπως κωδικοί, πληροφορίες πληρωμών, διευθύνσεις ακόμη και ιστορικό παραγγελιών να πέσουν στα χέρια επιτήδειων με απρόβλεπτες συνέπειες.
Η Amazon είναι ένας από τους πιο ισχυρούς παίκτες των Big Tech όσον αφορά στα προσωπικά δεδομένα καθώς μέσω της πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου, της διαδικτυακής διαφημιστικής καμπάνιας και του γιγαντιαίου βραχίονα υπολογιστικού cloud της, του Amazon Web Services, συλλέγει πολλές πληροφορίες για τους πελάτες της.
«Φανταστείτε εάν μια εταιρεία σαν την Amazon παραβιαστεί. Τι θα συμβεί τότε; Προσωπικά στοιχεία εκατομμυρίων πολιτών θα διατρέχουν τεράστιο κίνδυνο», δηλώνει χαρακτηριστικά ένας εκ των τριών υπαλλήλων.
Σύμφωνα με το Politico, oι τρεις πρώην υπάλληλοι ασφαλείας υψηλού επιπέδου της Amazon – ένας με έδρα την ΕΕ και δύο από τις ΗΠΑ – πιστεύουν ακράδαντα πως οι προσπάθειες από την πλευρά του τεχνολογικού κολοσσού για την προστασία των πληροφοριών που συλλέγει καθίστανται ανεπαρκείς και χαρακτηρίζονται από πολλές ελλείψεις με αποτέλεσμα να εκθέτουν κίνδυνο τις πληροφορίες των χρηστών σε περίπτωση παραβιάσεων ή κλοπών.
«Η Amazon έχει αναπτυχθεί τόσο γρήγορα που δεν ξέρει τι πραγματικά συμβαίνει… Επικρατεί ένα χάος. Δεν ξέρουν πού βρίσκονται τα δεδομένα τους, πώς λοιπόν θα είναι σε θέση να τα προστατεύσουν κιόλας;» διερωτάται ένας άλλος υπάλληλος.
Ακόμη, το γεγονός πως το εργατικό δυναμικό της υπολογίζεται σε πάνω από 1 εκατομμύριο υπαλλήλους, δεν διευκολύνει την κατάσταση. «Η εταιρεία διαθέτει εκατοντάδες ομάδες που συνδέονται με μεγάλα δεδομένα. Οφείλει να βρει έναν τρόπο να παρακολουθεί όλους τους διαφορετικούς τύπους δεδομένων. Από τεχνολογική άποψη, πρέπει να γνωρίζει πού πηγαίνουν τα δεδομένα και πώς προστατεύονται. Αυτό όμως σήμερα δεν συμβαίνει» καταγγέλλουν.
Και οι τρεις τους υποστηρίζουν πως είχαν επανειλημμένα προειδοποιήσει την ανώτερη ηγεσία στην έδρα της εταιρείας στο Σιάτλ προκειμένου να λάβει εκ νέου μέτρα για το εν λόγω ζήτημα χωρίς, ωστόσο, κανένα αποτέλεσμα. Μάλιστα, υποστηρίζουν πως οποιοσδήποτε εκφράζει τις ανησυχίες του και την αντίθεσή του με την πολιτική της Amazon παραγκωνίζεται, απολύεται ή εκδιώκεται από την εταιρεία.
Από την πλευρά της η τεχνολογική εταιρεία απαντά: «Αυτές οι ανακριβείς, μη τεκμηριωμένες και χρονολογημένες αξιώσεις δεν αντικατοπτρίζουν τη δέσμευσή μας να διατηρήσουμε τα προσωπικά σας στοιχεία ασφαλή. Η Amazon διαθέτει ολοκληρωμένες, μακροχρόνιες πολιτικές, διαδικασίες και τεχνολογίες απορρήτου και ασφάλειας. Ελέγχουμε τακτικά τις υπηρεσίες μας για να διασφαλίσουμε τη συμμόρφωση και μηδενική ανοχή για υπαλλήλους σε όλα τα επίπεδα που δεν ακολουθούν τις πολιτικές μας».
Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, η Amazon έχει αγωνιστεί για να διορθώσει τις παθογένειες στα συστήματά της. Σύμφωνα με εσωτερικές αναφορές ασφαλείας από το 2016 και το 2017, η εταιρεία δήλωσε ότι κατάφερε να διορθώσει μεταξύ 55% και 70% των συστημάτων της. Όσον αφορά στις καταγγελίες για «διωγμό» των υπαλλήλων της, εκπρόσωπος της Amazon αναφέρει πως οι εργαζόμενοι δεν παραμερίζονται, αλλά συνεχίζουν να εργάζονται εντός των συμφωνημένων αρμοδιοτήτων τους.
Πολλοί είναι εκείνοι που ελπίζουν ότι οι δύσκολες ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ θα αναγκάσουν την Amazon να προχωρήσει στην λήψη νέων μέτρων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών της. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, ο κύριος ρυθμιστής της Amazon στην Ευρώπη, η αρχή προστασίας δεδομένων του Λουξεμβούργου, δεν έχει εκδώσει ούτε ένα πρόστιμο – εναντίον κανενός.