Του Μάνου Χατζηγιάννη
“Η δυστυχία μου είναι πως μοιάζω άκόμη πολύ με άνθρωπο. Θα ήθελα να ήμουν κανονικό ζώο σαν αυτήν εδώ την κατσίκα” λέει ο Βίκτωρ Ουγκώ δια στόματος Κουασιμόδου στο γνωστό λογοτεχνικό του αριστούργημα.
Ανθρώπινο χέρι έφτιαξε τον περίλαμπρο ναό. Ανθρώπινο χέρι τον κατέστρεψε; Πάντως οι αρμόδιοι εισαγγελείς αρκετά βιαστικά ομολογουμένως ανακοίνωσαν ότι έχουν αποκλείσει το σενάριο του εμπρησμού και της τρομοκρατικής ενέργειας.
Παρόλα αυτά αν βρεθεί τώρα κάποια ισλαμική φονταμενταλιστική οργάνωση και αναλάβει ευθύνη για την φωτιά στην Παναγία των Παρισίων;
Ακόμη και ψευδής να είναι-άλλωστε δεν έχουμε δει και λίγες ψευδείς αναλήψεις ευθυνών που βολεύουν τους ριζοσπάστες-μπορεί να ανοίξει το κουτί της Πανδώρας ρίχνοντας λάδι στην φωτιά της αντιπαράθεσης Δύσης-Ισλάμ και στρώνοντας το χαλί για νέα μέτρα, νέο τρόμο, νέες απειλές, νέα φαντάσματα, νέο παγκόσμιο όλεθρο....
Κάποιοι μουσουλμάνοι ήδη πανηγυρίζουν
Η φωτιά στην Παναγία των Παρισίων μπορεί να είναι τυχαία, μπορεί όμως και όχι.
Καταρχάς η πρώτη ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας των Ρωμαιοκαθολικών που συνέβη το περιστατικό δημιουργεί συνειρμούς.
Συνάμα, μια άλλη φωτιά στο τζαμί Αλ-Ακσά στα Ιεροσόλυμα βάζει ακόμη ένα λιθαράκι στα σενάρια συνωμοσιολογίας.
Στην προκειμένη περίπτωση όμως αυτό που πολλοί δεν ζυγίζουν όσο θα έπρεπε δεν είναι οι δύο παραπάνω συνειρμικές εμπνεύσεις, αλλά κάποια πολύ συγκεκριμένα δεδομένα.
Πριν από περίπου δύο μήνες την γαλλική επικαιρότητα είχε συγκλονίσει το μπαράζ επιθέσεων σε γαλλικές εκκλησίες. Η Γαλλία σε διάστημα μόνο μιας εβδομάδας είδε 10 καθολικές εκκλησίες να δέχονται κάποιου είδους επίθεση προκαλώντας φόβους για ένα νέο κύμα αντι-χριστιανικών συναισθημάτων στη χώρα.
Η γαλλική ΡωμαιοΚαθολική εφημερίδα La Croix International ανέφερε πως οι επιθέσεις σε εκκλησίες που πραγματοποιήθηκαν στη Γαλλία περιελάμβαναν τη βεβήλωση των βωμών, την αποκαθήλωση του Χριστού από το σταυρό και σε μια ακραία περίπτωση, ανθρώπινα περιττώματα που διασκορπίστηκαν στους τοίχους ναού.
Μια από τις πρώτες επιθέσεις ήταν στις 4 Φεβρουαρίου στην Καθολική Εκκλησία του Αγίου Νικολάου στο Houilles, Yvelines, όπου βρέθηκαν ένα κατεστραμμένο άγαλμα της Παναγίας και ένας Σταυρός στο έδαφος.
Στις 5 Φεβρουαρίου είχαμε νέο περιστατικό στον πρόσφατα ανακαινισμένο καθεδρικό ναό Saint-Alain στο Lavaur, στη νοτιο-κεντρική Γαλλία. Η πυρκαγιά εντοπίστηκε νωρίς από έναν γραμματέα της ενορίας και δεν εξαπλώθηκε αλλά ο βωμός και τα παρακείμενα τοιχώματα υπέστησαν φθορές από τον καπνό.
Οι δηλώσεις τότε ήταν επιθετικές...
Μετά το περιστατικό, ο ντόπιος περιφερειάρχης Jean Terlier δήλωσε: "Καταδικάζω έντονα τον βανδαλισμό του καθεδρικού ναού Lavaur και μοιράζομαι την αγανάκτηση που προκαλεί αυτή η ανυπόφορη πράξη". Και ο δήμαρχος της πόλης Lavaur Bernard Canyon είπε: "Ο Θεός θα συγχωρήσει. Οχι εγώ."
Το μίσος εξαπλώνεται σαν τις φλόγες...
Στις 6 Φεβρουαρίου, είχαμε ένα ακόμη περιστατικό βανδαλισμού στην εκκλησία της Notre-Dame des Enfants στην Νιμ με φθορές, ενώ οι δράστες χρησιμοποίησαν και ανθρώπινα περιττώματα για να μολύνουν την εκκλησία!
Αυτά είναι μερικά μονάχα παραδείγματα...
Την ίδια στιγμή που η Γαλλία αντιμετώπιζε αυτά τα φαινόμενα, το Βατικανό προχωρούσε τις διαδικασίες για την αγιοποίηση του ιερέα που είχε προ ετών σφαγιαστεί από τζιχαντιστές στην Νορμανδία στην εκκλησία Σεντ-Ετιέν-ντι-Ρουβρέ στη Ρουέν.
Στις 10 Απριλίου, συγκεκριμένα, ο Αρχιεπίσκοπος της Ρουέν Dominique Lebrun παρέδωσε υλικό στο Βατικανό για τον κληρικό της επισκοπής του, Jacques Amel, ο οποίος δολοφονήθηκε από ισλαμιστές στις 27 Ιουλίου 2016. Με σκοπό την αγιοποίηση του ιερέα, ο Lebrun έφτασε στη Ρώμη και παρέδωσε το πλήθος εγγράφων που δείχνουν τις αρετές του αδικοχαμένου Jacques Amel.
Η συλλογή του υλικού χρειάστηκε πάνω από 10.000 ώρες: ερωτήθηκαν 60 άτομα και μελετήθηκαν 600 κηρύγματα του Νορμανδού ιερέα.
Το Συνέδριο για αγιοποιήσεις εργάζεται πάνω σε 1.500 περιπτώσεις, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες από το Βατικανό το υλικό για την περίπτωση του Jacques Amel θα εξεταστεί κατά προτεραιότητα.
Αυτή είναι και η βούληση του Πάπα Φραγκίσκου, ο οποίος αντιπαρήλθε το γεγονός πως σύμφωνα με τους κανόνες πρέπει να περάσουν 5 χρόνια από το χρόνο του θανάτου του εκάστοτε ασκητή-μάρτυρα, πριν να ξεκινήσει η διαδικασία αγιοποίησής του.
Όλα αυτά που συμβαίνουν στην Γαλλία λοιπόν είναι κομμάτια του ιδίου παζλ. Βάσει ερευνών στη Γαλλία, δύο εκκλησίες βεβηλώνονται καθημερινά κατά μέσο όρο. Σύμφωνα με το PI-News, ένα γερμανικό περιοδικό ειδήσεων, 1.063 επιθέσεις σε χριστιανικές εκκλησίες ή σύμβολα (σταυροί, εικόνες, αγάλματα) καταγράφηκαν στη Γαλλία το 2018. Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση 17% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (2017), πράγμα που σημαίνει ότι τα πράγματα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο.
Αλλά και αμέτρητες είναι οι εκκλησίες σε ολόκληρη τη Δυτική Ευρώπη που δέχονται επιθέσεις.
Τέσσερις εκκλησίες βανδαλίστηκαν ή πυρπολήθηκαν μόνο τον Μάρτιο στην Γερμανία. "Σε αυτή τη χώρα”, εξηγεί το PI-News, “υπάρχει ένας πόλεμος ενάντια σε όλα όσα συμβολίζουν τον Χριστιανισμό: επιθέσεις σε ιερά αγάλματα, σε εκκλησίες και πρόσφατα επίσης στα νεκροταφεία”.
Ποιος είναι κατά κύριο λόγο πίσω από αυτές τις συνεχιζόμενες και αυξανόμενες επιθέσεις σε εκκλησίες στην Ευρώπη; Το ίδιο γερμανικό ρεπορτάζ κάνει έναν υπαινιγμό: "Οι σταυροί είναι σπασμένοι, θραυσμένοι οι βωμοί, ιερά βιβλία καίγονται, και οι πόρτες σε εκκλησίες γεμίζουν με ισλαμικές εκφράσεις όπως«Allahu Akbar»”.
Ένα άλλο γερμανικό ρεπορτάζ από τις 11 Νοεμβρίου 2017 ανέφερε ότι μόνο στις Άλπεις και τη Βαυαρία, περίπου 200 εκκλησίες δέχτηκαν επιθέσεις.
"Η αστυνομία αντιμετωπίζει επανειλημμένα τέτοια φαινόμενα. Οι δράστες είναι συχνά νεαροί επαναστάτες με μεταναστευτικό υπόβαθρο", αναφέρθηκε.
Αλλού ονομάζονται "νέοι ισλαμιστές".
Μερικές φορές, δυστυχώς, στις ευρωπαϊκές περιφέρειες με μεγάλους μουσουλμανικούς πληθυσμούς, φαίνεται να υπάρχει ταυτόχρονη αύξηση των επιθέσεων σε εκκλησίες και χριστιανικά σύμβολα. Πριν από τα Χριστούγεννα του 2016, στην περιοχή της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας της Γερμανίας, όπου κατοικούν περισσότεροι από ένα εκατομμύριο μουσουλμάνοι, περίπου 50 δημόσια χριστιανικά αγάλματα (συμπεριλαμβανομένων αυτών του Ιησού) βρέθηκαν αποκεφαλισμένα και οι σταυροί σπασμένοι.
Το 2016, μετά την άφιξη στη Γερμανία ενός ακόμη εκατομμυρίου μουσουλμάνων μεταναστών, μια τοπική εφημερίδα ανέφερε ότι στην πόλη Dülmen «δεν περνάει μια μέρα» χωρίς επιθέσεις σε θρησκευτικά σύμβολα. Και μιλάμε για πόλη με λιγότερους από 50.000 κατοίκους.
Στη Γαλλία φαίνεται επίσης ότι ο αριθμός των μουσουλμάνων μεταναστών αυξάνεται, μαζί και οι επιθέσεις στις εκκλησίες. Μια μελέτη του Ιανουαρίου του 2017 αποκάλυψε ότι οι «ισλαμιστικές εξτρεμιστικές επιθέσεις σε χριστιανούς» στη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 38%, από 273 επιθέσεις το 2015 σε 376 το 2016. Η πλειονότητα συνέβη κατά την περίοδο των Χριστουγέννων και "πολλές από τις επιθέσεις πραγματοποιήθηκαν σε εκκλησίες και άλλους χώρους λατρείας".
Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις εκκλησιαστικών επιθέσεων, οι αρχές και τα μέσα ενημέρωσης αλλοιώνουν ή αποκρύπτουν την ταυτότητα των βανδάλων. Στις δε σπάνιες περιπτώσεις, όταν διαδίδεται η ταυτότητα μουσουλμάνων δραστών, αυτοί παρουσιάζονται ως πάσχοντες από θέματα ψυχικής υγείας.
Όπως αναφέρει το PI-News για τις αυξανόμενες επιθέσεις στα χριστιανικά σύμβολα “υπάρχει μια εύγλωττη σιωπή τόσο στη Γαλλία όσο και στη Γερμανία για το σκάνδαλο των αδικημάτων και την προέλευση των δραστών ... Δεν υπάρχει ούτε λέξη ούτε καν ο παραμικρός υπαινιγμός που θα μπορούσε ούτως ή άλλως να οδηγήσει στην υποψία των μεταναστών ... Δεν είναι οι δράστες που κινδυνεύουν να κυνηγηθούν, αλλά αυτοί που τολμούν να συσχετίσουν την βεβήλωση των χριστιανικών συμβόλων με εισαγωγές μεταναστών, και οι οποίο κατηγορούνται για μίσος και ρατσισμό”.
Το θέμα όμως έχει και άλλη διάσταση. Η Γαλλία δοκιμάζεται εδώ και μήνες από δυναμικές διαδηλώσεις. Μια καταστροφή σε ένα μνημείο σύμβολο όσο και αν προκαλεί σοκ και δέος, ενώνει ακόμη και τους διαφωνούντες. Συσπειρώνει το λαό και τα πάθη περνούν σε δεύτερη μοίρα... Ποιος μπορεί να βγει κερδισμένος από μια τέτοια εξέλιξη;