Ολοκληρώθηκε λίγο μετά τις 21:00 το βράδυ της Κυριακής 5 Μαρτίου η απολογία του σταθμάρχη Λάρισας για την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη, που οδήγησε στον θάνατο 57 ανθρώπους.
Ο 59χρονος κρίθηκε προφυλακιστέος με σύμφωνη γνώμη ανακρίτριας και εισαγγελέα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο 59χρονος δεν εμφανίστηκε με απολογητικό υπόμνημα, αλλά ξεκίνησε αμέσως να απαντάει στις ερωτήσεις.
Ο σταθμάρχης είχε μεταφερθεί νωρίτερα από τις 11 το πρωί στο Δικαστικό Μέγαρο, όμως η διαδικασία διεκόπη πριν ξεκινήσει, λόγω τεχνικού προβλήματος. Κατά τις 14:00 κλήθηκε να μπει στο γραφείο της ανακρίτριας για να ξεκινήσει η απολογία του η οποία και συνεχίστηκε για περίπου επτά ώρες.
Η κατηγορία που αντιμετωπίζει είναι διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο πολλών ανθρώπων και είναι κακουργηματικού χαρακτήρα.
Σύμφωνα με τους συνήγορους του δήλωνε συντετριμμένος από την πρώτη στιγμή και ανέλαβε το μερίδιο της ευθύνης στον βαθμό που του αναλογεί. Φέρεται να είπε στον συνήγορό του ότι «έχω στις πλάτες μου τον θάνατο 35 ανθρώπων» όταν αντιλήφθηκε το λάθος του, αλλά παράλληλα επιδιώκεται να αποδοθούν ευθύνες για παραλείψεις ή λάθη σε όποιον ακόμη αναλογούν.
Επίσημα ο απολογισμός των επιβεβαιωμένων θυμάτων της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη παραμένει 57, δεν αποκλείεται όμως να ανέλθει σε 58. Οι ταυτοποιήσεις είναι 55. Αγνοούμενος παραμένει αλλοδαπός που ακόμη δεν έχει δηλωθεί στην αστυνομία. Ένας νεκρός παραμένει ακόμα άγνωστος, καθώς δεν τον έχει αναζητήσει κανείς και δεν υπάρχει συγκριτικό δείγμα για την ταυτοποίηση μέσω DNA, ενώ μια γυναίκα αναζητεί ακόμα την κόρη της που επέβαινε στο τρένο, αλλά δεν έχει βρεθεί κανένα ίχνος της.
Όπως έγινε γνωστό από την Αστυνομία, από την πρώτη στιγμή μέχρι και χτες, στα εγκληματολογικά εργαστήρια έφτασαν συνολικά 107 δείγματα από νεκρούς και ανθρώπινα μέλη.
Επτά τραυματίες είναι σε σοβαρή κατάσταση σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, ενώ πιο ελαφρά νοσηλεύονται άλλοι 15. Δραματικές είναι οι στιγμές για τους συγγενείς που παραλαμβάνουν τις σορούς και τα προσωπικά αντικείμενα των ανθρώπων τους. Σήμερα – Κυριακή της Ορθοδοξίας – μετά από απόφαση της Ιεράς Συνόδου θα τελεστεί μνημόσυνο για τα θύματα της τραγωδίας σε όλους τους ναούς της χώρας.
Βίντεο ντοκουμέντο από το λάθος του σταθμάρχη - Το μοιραίο τρένο περνά από τη λάθος ράγα
Το διπλό, μοιραίο, λάθος του σταθμάρχη της Λάρισας έχει αποτυπωθεί και σε βίντεο από κάμερα ασφαλείας της περιοχής, με την αμαξοστοιχία Intercity 62 να περνάει από τη λάθος κατεύθυνση και να οδηγείται στην ολέθρια σύγκρουση στα Τέμπη. Τα σφάλματα του 59χρονου είναι εμφανή, ενώ επιβεβαιώνεται ο ισχυρισμός ότι νωρίτερα είχε κάνει το ίδιο λάθος και με τον προαστιακό, ωστόσο, αποφεύχθηκε νέα τραγωδία καθώς γύρισε το κλειδί. Πιθανότατα από παρέμβαση άλλου σταθμάρχη που ήταν μαζί του στη βάρδια, ο οποίος όμως στη συνέχεια φέρεται να αποχώρησε.
Ο προαστιακός Βόλου – Λάρισας έχει καταγραφεί σε βίντεο ντοκουμέντο, να κινείται στο ίδιο ρεύμα που κινήθηκε στη συνέχεια η μοιραία αμαξοστοιχία Intercity 62 καθώς ο σταθμάρχης δεν γύρισε το κλειδί στη διάβαση επί της οδού Καραγάτση για να αποκαταστήσει την κανονική ροή. Σύμφωνα με όσα μεταδόθηκαν στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ, ο σταθμάρχης είχε περίπου μία ώρα στη διάθεσή του για να γυρίσει το κλειδί, πράγμα που δεν έκανε.
Τα πρώτα λόγια του σταθμάρχη μετά την τραγωδία
Σε πολύ άσχημη ψυχολογική κατάσταση φέρεται να ήταν ο σταθμάρχης Λάρισας αμέσως μετά τη σύλληψή του. Σύμφωνα με πληροφορίες, φέρεται να ψέλλισε σε όσους τον είδαν: «Κουβαλάω 35 φέρετρα στην πλάτη μου…».
Στο ηχητικό ντοκουμέντο που αποτυπώνει την επικοινωνία του σταθμάρχη με τον μηχανοδηγό του μοιραίου τρένου και του κλειδούχου, δεν ακούγονται τρεις, αλλά τέσσερις φωνές. Ο δεύτερος μηχανοδηγός που ακούγεται στη συνομιλία δεν είναι ο μηχανοδηγός της υπερταχείας 62, αλλά τρένου από Λάρισα για Βόλο και μιλάει στον μηχανοδηγό που είναι από τον Βόλο.
Βρέθηκε το «μαύρο κουτί» του τρένου
Εν τω μεταξύ, το νέο στοιχείο που έρχεται στο φως και αναμένεται να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην υπόθεση είναι η εύρεση του καταγραφικού στο πρώτο βαγόνι, στη μηχανή της αμαξοστοιχίας, το λεγόμενο και «μαύρο κουτί». Σε αντίθεση με αυτό του αεροπλάνου, ωστόσο, καταγράφει μόνο την ταχύτητα της αμαξοστοιχίας και την κίνηση. Αν έγινε δηλαδή προσπάθεια επιβράδυνσης του τρένου. Σύμφωνα με πληροφορίες, η προσκόμιση αυτού του νέου στοιχείου ήταν και ένας από τους λόγους που ζήτησε νέα προθεσμία ο κατηγορούμενος σταθμάρχης.
Τα «μαύρα κουτιά» των τρένων, δηλαδή οι ταχογράφοι τους μαζί με τα καταγραφικά των σταθμών, αναμένεται να ρίξουν φως στις συνομιλίες, τις κινήσεις, την ταχύτητα, αλλά και τις συνθήκες που επικρατούσαν τα τελευταία λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση της επιβατικής με την εμπορική αμαξοστοιχία στα Τέμπη.
Μένει να φανεί βέβαια εάν μπορούν να δώσουν τις απαραίτητες απαντήσεις, διότι μπορεί να είναι κατασκευασμένοι από ανθεκτικό υλικό ώστε να μην καταστρέφονται, αλλά οι θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν μετά τη σύγκρουση και την έκρηξη ήταν τόσο υψηλές που δημιουργήθηκαν ακραίες συνθήκες και κανείς δε γνωρίζει ακόμα την κατάστασή τους.
Έως τώρα, πάντως, αυτό που επίσης δεν έχει γίνει γνωστό, είναι ποιος... φορέας θα παραλάβει τους ταχογράφους, οι οποίοι βρίσκονται πάνω στα τρένα της εταιρείας λειτουργίας Hellenic Train, τα οποία όμως είναι ιδιοκτησίας του Δημοσίου.
Σε κάθε περίπτωση οι μηχανοδηγοί με σαφήνεια ζητούν να μην παραδοθούν τα κουτιά στον ΟΣΕ, εφόσον είναι επίσης ελεγχόμενος, αλλά στις Αρχές και στους εμπειρογνώμονες
Ένταση έξω από το δικαστικό Μέγαρο Λάρισας
Το μεσημέρι της Κυριακής 5/3 κατά τη διάρκεια της απολογίας του σταθμάρχη, επικράτησε ένταση στο Δικαστικό Μέγαρο Λάρισας όπου απολογείται ο σταθμάρχης.
Δικηγόρος οικογενειών θυμάτων και τραυματιών διαπληκτίστικε έξω από τις δικαστικές αίθουσες και απείλησε με μηνύσεις κατά δημοσιογράφων, οι οποίοι και μεταφέρθηκαν από την αστυνομία στο τμήμα μεταγωγών.
Η ένταση ξεκίνησε όταν ο δικηγόρος είπε ενώπιον δημοσιογράφων ότι έδωσε στοιχεία στην ανακρίτρια και του ζητήθηκε παράβολο, ενώ στη συνέχεια άρχισε να απειλεί με μηνύσεις.
Συνολικά έγιναν τέσσερις προσαγωγές, τριών δημοσιογράφων κι ενός εικονολήπτη, όπως μεταδίδει η ΕΡΤ. Ο δικηγόρος κ. Θεοδωρόπουλος αρχικά τους προσέγγισε για να τους διαμαρτυρηθεί για θέμα που αντιμετώπισε και στη συνέχεια για να αντιπαρατεθεί μαζί τους φωνάζοντας ότι θα υποβάλει μήνυση για προσβολή νεκρών.
«Δεν ξέρω πού έβαλα το τρένο», είπε ο σταθμάρχης έπειτα από τη φονική σύγκρουση
Όλο και περισσότερες λεπτομέρειες για τις πρώτες στιγμές στο σταθμαρχείο της Λάρισας που εργαζόταν ο 59χρονος σταθμάρχης ο οποίος έχει συλληφθεί ως ένας από τους υπαίτιους για το δυστύχημα στα Τέμπη, έρχονται στο φως της δημοσιότητας.
Όπως αποκαλύπτει το STAR, ο σταθμάρχης μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων μίλησε με το σταθμάρχη των Παλαιοφαρσάλων και του είπε «έχω σύγκρουση». Εκείνος του αποκρίθηκε «τι έκανες;» με τον κατηγορούμενο σταθμάρχη να απάντά: «Δεν ξέρω πού έβαλα το τρένο, δεν θυμάμαι».
Ο σταθμάρχης των Παλαιοφαρσάλων, ο οποίος έχει 30 χρόνια εμπειρίας στο επάγγελμα, κοίταξε αμέσως τον πίνακα κι είδε ότι το κλειδί ήταν γυρισμένο κι αντιλήφθηκε ότι κάτι συνέβη.