Αυτεπάγγελτη έρευνα από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων προκάλεσε η «κατάρρευση» των δρομολογίων την Πέμπτη, μετά από αλλεπάλληλες ακινητοποιήσεις τραίνων, βλαβών και προβλημάτων στο δίκτυο, που είχαν ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των επιβατών.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων: «Μετά τη μεγάλη ταλαιπωρία των επιβατών εξαιτίας της ακινητοποίησης δύο αμαξοστοιχιών της Hellenic Τrain A.E και συνακόλουθα τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ανακοινώνει την άμεση έναρξη διεξαγωγής αυτεπάγγελτης έρευνας, κατά την οποία θα διερευνηθούν ενδελεχώς όλες οι καταγγελίες των επιβατών για τα δύο συμβάντα.
»Η διεξαγωγή της αυτεπάγγελτης έρευνας θα κινηθεί σε δύο επίπεδα.
»Πρώτον: Στη διερεύνηση πιθανολογούμενων παραβάσεων της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης και του Διαχειριστή Υποδομής σε ζητήματα ασφάλειας.
»Δεύτερον: Στα θέματα που άπτονται της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών.»
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων υπενθυμίζει ακόμη τα δικαιώματα των επιβατών:
«Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1371/07 οι Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις οφείλουν να εφαρμόζουν τα παρακάτω.
»Άρθρο 8 Ταξιδιωτικές πληροφορίες: Η εταιρεία οφείλει να παράσχει έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, για οποιαδήποτε δραστηριότητα ή έκτακτο συμβάν το οποίο είναι δυνατόν να διακόψει ή να καθυστερήσει την υπηρεσία μεταφοράς στην οποία είναι υπόχρεη έναντι του εκάστοτε επιβάτη.
»Άρθρο 16 Επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση: Εφόσον η καθυστέρηση άφιξης στον τελικό προορισμό υπερβεί τα 60 λεπτά, οι επιβάτες έχουν δικαίωμα :
- Επιστροφής του κομίστρου στο ακέραιο για το μέρος ή τα μέρη του ταξιδιού που δεν πραγματοποιήθηκαν
- Συνέχισης του ταξιδιού ή επαναδρομολόγησης, υπό συγκρίσιμες συνθήκες μεταφοράς, προς τον τελικό προορισμό και με την πρώτη ευκαιρία ή σε ύστερη ημερομηνία κατά την προαίρεση του επιβάτη
»Άρθρο 17 Αποζημίωση κομίστρου: ο επιβάτης μπορεί να αιτηθεί αποζημίωσης για καθυστερήσεις.
Ειδικότερα:
- 25 % του κομίστρου για καθυστέρηση 60 έως 119 λεπτών
- 50 % του κομίστρου για καθυστέρηση 120 λεπτών και άνω
»Άρθρο 18 Συνδρομή: Σε περίπτωση καθυστέρησης στην άφιξη ή στην αναχώρηση, οι επιβάτες πρέπει να είναι ενήμεροι σχετικά με την κατάσταση, όπως επίσης να γνωστοποιείται από τη Σιδηροδρομική επιχείρηση, τόσο η εκτιμώμενη ώρα αναχώρησης όσο και η εκτιμώμενη ώρα άφιξης.
»Επίσης, στην περίπτωση καθυστέρησης που υπερβαίνει τα 60 λεπτά, η εκάστοτε Εταιρεία οφείλει να προσφέρει δωρεάν:
- Γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα με το χρόνο αναμονής
- Ξενοδοχείο ή άλλο κατάλυμα και μεταφορά μεταξύ του σιδηροδρομικού σταθμού και του τόπου καταλύματος
- Εφόσον η αμαξοστοιχία είναι ακινητοποιημένη εκτός σταθμού, η σιδηροδρομική επιχείρηση, φροντίζει για την έγκαιρη και ασφαλή μεταφορά των επιβατών από την αμαξοστοιχία στο σιδηροδρομικό σταθμό
- Οφείλει να λάβει μέριμνα και να αντιμετωπίσει τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα όπως και τα πρόσωπα που τους συνοδεύουν.»
Η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων Ιωάννα Τσιαπαρίκου δήλωσε για το ζήτημα: «Οποιαδήποτε ενέργεια ή συμβάν που θίγει το δικαίωμα των επιβατών στην απρόσκοπτη μετακίνησή του, θα αντιμετωπιστεί έγκαιρα, αποτελεσματικά και χωρίς καμία ανοχή. Οι επιβάτες δεν έχουν μόνο υποχρεώσεις, έχουν σαφή και ξεκάθαρα δικαιώματα, η καταπάτηση των οποίων επισείει κυρώσεις και πρόστιμα, τα οποία ανάλογα με τη φύση, τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της παράβασης, μπορούν να ανέλθουν στο 1 εκατομμύριο ευρώ, για κάθε παράβαση που διαπιστώνεται.
»Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καταγράφει στη σημερινή ανακοίνωση τις υποχρεώσεις της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης έναντι των επιβατών στις περιπτώσεις συμβάντων όπως το χθεσινό και θα προχωρήσει άμεσα στη διευρεύνηση τους, μέσω της αυτεπάγγελτης έρευνας, προκειμένου να διαπιστώσει αν όλες οι προαναφερθείσες υποχρεώσεις, εφαρμόστηκαν ορθώς από τη σιδηροδρομική επιχείρηση, καθώς αποτελούν θεσμοθετημένα δικαιώματα των επιβατών Στην περίπτωση αποδεδειγμένης μη συμμόρφωσης προς αυτά, η Αρχή οφείλει να προχωρήσει στις κυρώσεις που προαναφέρθηκαν».
Συγγνώμη από την Hellenic Train
Συγγνώμη από τους επιβάτες του «Λευκού Βέλους» για την απίστευτη ταλαιπωρία που υπέστησαν την Πέμπτη, ζήτησε η εταιρεία Hellenic Train, τονίζοντας ωστόσο, πως δεν ευθύνεται η ίδια για την ταλαιπωρία των επιβατών, αφού η βλάβη αφορούσε τις υποδομές.
Με ανακοίνωση που εξέδωσε τα μεσάνυχτα η εταιρεία, ανακοίνωσε παράλληλα πως το σύνολο των επιβατών αποζημιώθηκε μετά την ταλαιπωρία τους.
Σημειώνεται πως η αμαξοστοιχία 60, δηλαδή το «Λευκό Βέλος», που αναχώρησε στις 17:22 το απόγευμα της Πέμπτης από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, ακινητοποιήθηκε κοντά στο σταθμό Δεκελείας.
Η ανακοίνωση της εταιρείας:
«Σήμερα το απόγευμα (χθες) μια διακοπή ρεύματος στις υποδομές είχε ως αποτέλεσμα σοβαρά προβλήματα στην κυκλοφορία των τρένων που κινούνταν από τον Σταθμό Λαρίσης προς Θεσσαλονίκη και Χαλκίδα.
Τα τρένα ακινητοποιήθηκαν στη γραμμή και πραγματοποιήθηκε μεγάλη επιχείρηση για την επαναφορά των επιβατών στους Σταθμούς.
Οι περισσότεροι επιβάτες έχουν μεταφερθεί στον τελικό προορισμό τους με λεωφορεία, ενώ μέσα στην επομένη ώρα θα έχει ολοκληρωθεί η μεταφορά του συνόλου των επιβατών στους προορισμούς τους.
Όλοι έχουν αποζημιωθεί για τα χρήματα του εισιτηρίου που είχαν αγοράσει.
Η κυκλοφορία σταδιακά θα ομαλοποιηθεί καθώς η ηλεκτροδότηση στο δίκτυο δεν έχει ακόμη αποκατασταθεί.
Η Hellenic Train ζητά μία ειλικρινής συγνώμη από τους επιβάτες για αυτό το ατυχές γεγονός, αν και η εταιρεία δεν ευθύνεται για την αξιοπιστία των υποδομών».
Υπενθυμίζεται ότι μετά το πρόβλημα με το «Λευκό Βέλος» την Πέμπτη σημειώθηκαν και άλλες βλάβες ή προβλήματα στο δίκτυο, με αποτέλεσμα να σημειωθούν εκτεταμένες καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων.
Τα προβλήματα που ξεκίνησαν το απόγευμα είχαν ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των επιβατών, ενώ η κίνηση στο σιδηροδρομικό δίκτυο αποκαταστάθηκε αργά το βράδυ της Πέμπτης.