Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ελευθερος Τύπος» ένα μπαράζ έργων υποδομής στην Αττική αλλάζει όλον χάρτη και συνεπικουρείται από το project του Ελληνικού που αποτελεί τον σηματωρό της Αθηναϊκής Ριβιέρας, τα νέα Αστέρια με το επιχειρηματικό σχέδιο της Grivallia, την παραλιακή περιοχή πέριξ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος έως το TAE KWON DO, καθώς και άλλες μικρότερης εμβέλειας παρεμβάσεις, βάζει ξεχωριστές πινελιές στο κάδρο της πρωτεύουσας.
«Προτεραιότητα»
Πρόκειται για έργα υποδομών που θα αλλάξουν την εικόνα της πρωτεύουσας, αλλά και έργα πνοής, όπως η μεταφορά των Φυλακών Κορυδαλλού στον Αυλώνα, έργο που καθυστερεί. Σχολιάζοντας τα δρομολογούμενα έργα ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, τονίζει ότι: «Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μαζί με τον υπουργό, Κώστα Καραμανλή, από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την ηγεσία, θέσαμε σε απόλυτη προτεραιότητα την αναβάθμιση των υποδομών της πρωτεύουσας.
Με αυτό το πλάνο, προχωρήσαμε σ’ ένα ολιστικό σχέδιο για τη συνολική βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών της Αττικής με έργα με φιλοπεριβαλλοντικό αποτύπωμα, που θα ενώσουν απομακρυσμένες περιοχές μειώνοντας τον χρόνο και τις αποστάσεις μετακίνησης. Ενα σχέδιο που ήδη ξεκίνησε και οι πολίτες της πρωτεύουσας βλέπουν τα έργα να υλοποιούνται, γιατί η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει και πρόγραμμα και χρονοδιάγραμμα.
Εργα, όπως η επέκταση του μετρό προς Πειραιά, η νέα γραμμή 4 του μετρό, η οδική σύνδεση της λεωφόρου Κύμης, αλλά και η σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών της Ραφήνας και του Λαυρίου, είναι μερικά από τα εμβληματικά έργα που θα συνθέσουν το παζλ των νέων έργων υποδομών του συγκοινωνιακού χάρτη της πρωτεύουσας».
Ειδικότερα, τα κύρια έργα που δρομολογεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι τα εξής:
1.ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΜΕΤΡΟ ΠΡΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
To καλοκαίρι του 2022 παραδίδονται οι 3 υπολειπόμενοι σταθμοί (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο). Σε συγκοινωνιακό κόμβο μετατρέπεται ο Πειραιάς (μετρό, τραμ, λεωφορεία και τρένο και παράλληλα η απευθείας σύνδεση του λιμανιού του Πειραιά, μέσω των νέων σταθμών του μετρό, με το αεροδρόμιο σε 50-55 λεπτά).
2.ΤΡΑΜ ΠΡΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
Στις αρχές Νοεμβρίου παραδίδεται στο κοινό προς χρήση η γραμμή μήκους διαδρομής: 3,1 χλμ. προς Πειραιά και 2,3 χλμ. από Πειραιά με 12 νέες στάσεις. Με τη λειτουργία της επέκτασης του τραμ στον Πειραιά, αναμένονται 35.000 επιπλέον μετακινήσεις ημερησίως. Μαζί με την επικείμενη λειτουργία του μετρό για την επέκταση προς Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μετατρέπεται σε έναν σύγχρονο συγκοινωνιακό κόμβο ΜΜΜ, όπου εκεί ενώνονται λειτουργικά δύο γραμμές μετρό (γραμμές 1 και 3), το λιμάνι (ΟΛΠ), ο προαστιακός και το τραμ, διευκολύνοντας ουσιαστικά τους χιλιάδες επιβάτες που επιθυμούν να ταξιδέψουν με πλοίο.
3.ΜΕΤΡΟ – ΓΡΑΜΜΗ 4
Το α’ τμήμα της γραμμής 4 «Αλσος Βεΐκου – Γουδή» έχει σχεδιαστεί με σκοπό να εξυπηρετήσει πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, «Ευαγγελισμός»), να αποσυμφορήσει υφιστάμενους κεντρικούς σταθμούς μετρό από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, να εξυπηρετήσει πολλά σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις, όπως τα νοσοκομεία, τα δικαστήρια, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το υπουργείο Πολιτισμού, τη Νομική Σχολή του ΕΚΠΑ, το Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Κουμπάρη), το Βρετανικό Συμβούλιο, την Πανεπιστημιούπολη, καθώς και να αυξήσει τη δικτύωση των υφιστάμενων γραμμών μετρό με 2 σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, «Ευαγγελισμός»).
Εχει μήκος περίπου 13 χλμ., εκτείνεται από την περιοχή του Αλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι έως το Γουδή στο Φρέαρ TBM Κατεχάκη, υπάγεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου και περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς, με τα φρέατα αερισμού τους, που είναι οι εξής: Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, «Ευαγγελισμός», Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.
Με το έργο της γραμμής 4 (Α’ Φάση) θα εξυπηρετηθούν οι Δήμοι Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου, πέραν φυσικά της πρόσθετης εξυπηρέτησης που θα παρέχεται σε πυκνοδομημένες περιοχές του Δήμου της Αθήνας.
Σήμερα το δίκτυο του μετρό καλύπτει (σε κοντινή απόσταση από τους σταθμούς) περίπου 850.000 κατοίκους, ενώ με το έργο της γραμμής 4 (Α’ Φάση) αναμένεται να εξυπηρετούνται περίπου 300.000 κάτοικοι επιπλέον.
Υπολογίζεται ότι με τα μέχρι σήμερα έργα των γραμμών 2 και 3 του μετρό μειώθηκαν οι μετακινήσεις των Ι.Χ. αυτοκινήτων κατά περίπου 180.000 ημερησίως, προσφέροντας σημαντική ανακούφιση στις κυκλοφοριακές συνθήκες των αστικών περιοχών του Λεκανοπεδίου. Περαιτέρω μείωση αναμένεται και με το έργο της γραμμής 4 (κατά περίπου 50.000 Ι.Χ. ημερησίως).
Διευκολύνει την πρόσβαση σε σημαντικά κτίρια, όπως δικαστήρια, νοσοκομεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα, ενώ αναμένεται να αποσυμφορήσει κεντρικούς σταθμούς, όπως το Σύνταγμα, από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού.
Θα υπάρχει μια υπερσύγχρονη, ασφαλής γραμμή, με υπεραυτόματα συστήματα.
Ενα έργο νέας γενιάς, σύγχρονο και φιλοπεριβαλλοντικό.
Το έργο συμβασιοποιήθηκε το καλοκαίρι, έχει διάρκεια κατασκευής τα 8 χρόνια και προϋπολογισμό 1,2 δισ. (+ΦΠΑ) και έχουν ξεκινήσει πρόδρομες εργασίες.
4.ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ
Το έργο συνολικού μήκους 36 χλμ. αφορά στην κατασκευή νέου προαστιακού σιδηροδρόμου από τα Ανω Λιόσια έως τα Μέγαρα, εξυπηρετώντας τους οικισμούς Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Βαμβακιάς, Λουτρόπυργου, καθώς και το Νεράκι, τη Νέα Πέραμο και τα Μέγαρα. Σημειώνεται ότι η γραμμή αυτή θα εξυπηρετεί εμπορικά τις εγκαταστάσεις των ΕΛ.ΠΕ. Ασπροπύργου και Ελευσίνας, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη μετεπιβίβασης στις γραμμές του υφιστάμενου δικτύου προαστιακού. Ουσιαστικά, θα εξασφαλίσει τη διασύνδεση των οικισμών της Δυτικής Αττικής μεταξύ τους. Ταυτόχρονα, όμως, η νέα γραμμή θα συνδέσει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο. Εχει ενταχθεί χρηματοδοτικά στο Ταμείο Ανάκαμψης, με προβλεπόμενη ημερομηνία συμβασιοποίησης το 2022 και εκτιμώμενο χρόνο υλοποίησης 3 έτη.
5.ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΛΑΥΡΙΟΥ
Το συνολικό έργο αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης και του λιμένα Λαυρίου με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή από τον σιδηροδρομικό σταθμό Κορωπίου συνολικού μήκους 31,7 χλμ. Στη χάραξη του νέου προαστιακού σιδηροδρόμου από το Κορωπί έως τον λιμένα Λαυρίου προβλέπονται δύο σιδηροδρομικοί σταθμοί, ένας στο Μαρκόπουλο και ο τερματικός στο Λαύριο, καθώς και 7 σιδηροδρομικές στάσεις στις θέσεις/οικισμούς ΒΙΟ.ΠΑ. Καλυβίων, Καλυβίων, Κουβαρά, Κερατέας, Δασκαλειού, Καλοπήγαδου, Θορικού και Λαυρίου.
Υπογραμμίζεται ότι η σχεδιαζόμενη επέκταση του προαστιακού προς το Λαύριο θα εξυπηρετήσει άμεσα τους οικισμούς Μαρκοπούλου, Καλυβίων, Κουβαρά, Πέτα, Κερατέας και Λαυρίου και με μετεπιβίβαση τις αναπτυγμένες οικιστικά παραλιακές περιοχές της Νοτιοανατολικής Αττικής και θα στηρίξει περαιτέρω την ανάπτυξη και την αναβάθμιση της περιοχής και της ποιότητας ζωής. Επιπλέον, η ολοκλήρωση της επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο θα προσφέρει στον λιμένα του Λαυρίου πρόσβαση υψηλού επιπέδου με Μέσο Μαζικής Μεταφοράς σταθερής τροχιάς και σύνδεση με το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος».
6.ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΡΑΦΗΝΑΣ
Το συνολικό έργο αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης και του λιμένα Ραφήνας με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή συνολικού μήκους 17 χλμ. περίπου. Στο έργο προβλέπονται σταθμοί στην Παλλήνη, στην Αρτέμιδα και τη Ραφήνα. Σε όλους τους σιδηροδρομικούς σταθμούς προβλέπεται χώρος στάθμευσης, ώστε να εξυπηρετούνται ευρύτερες ζώνες οικιστικής ανάπτυξης με δυνατότητα πρόσβασης με αυτοκίνητο ή με άλλο τοπικό Μέσο Μαζικής Μεταφοράς.
7.ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΚΥΜΗΣ
Ο εν λόγω οδικός άξονας, 3,8 χλμ., που θα προκηρυχθεί εντός του 2022 είναι σημαντικής σπουδαιότητας, επειδή θα εξυπηρετεί μέση ημερήσια κυκλοφορία 30.000 οχημάτων την ημέρα, τα οποία θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας βόρεια της Κηφισιάς, ενώ έχουν προβλεφθεί και έργα ανάπλασης και πρασίνου περίπου 30 στρεμμάτων, σε συνδυασμό με τα αντιπλημμυρικά έργα. Ο οδικός άξονας εκτείνεται από το νότιο άκρο του, που βρίσκεται στη διασταύρωση της Αττικής Οδού με το υφιστάμενο τμήμα της λεωφόρου Κύμης, μέχρι το βόρειο άκρο του, που βρίσκεται στον υφιστάμενο ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη. Επισημαίνεται ότι το έργο θα έχει τη μεγαλύτερη υπόγεια αστική σήραγγα, που θα «πέσει» στην Αττική Οδό, ώστε να αποσυμφορηθούν ο κόμβος της Μεταμόρφωσης και η έξοδος προς τη Λαμία και τον Πειραιά.