Η μεγάλη διαφοροποίηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει να κάνει με το βιοτικό επίπεδο μιας χώρας, σύμφωνα με νέα έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Τα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν το 10,5% όλων των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην ΕΕ κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους. Ωστόσο, 10 κράτη μέλη είχαν μερίδιο αγοράς χαμηλότερο από 3%.
Η ανάλυση δείχνει ότι η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τους καταναλωτές συνδέεται άμεσα με το κατά κεφαλήν εισόδημα μιας χώρας.
Μερίδιο αγοράς άνω του 15% για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν οι πλουσιότερες χώρες της Βόρειας Ευρώπης με κατά κεφαλήν μέσο όρο εισόδημα άνω των €46.000. Σχεδόν τα τρία τέταρτα όλων των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ συγκεντρώνονται σε τέσσερις χώρες της Δυτικής Ευρώπης με εύρωστη οικονομία και υψηλούς μισθούς όπως οι Σουηδία, Ολλανδία, Φινλανδία και Δανία.
Το υπόλοιπο τρίμηνο των πωλήσεων κατανέμεται σε 23 κράτη μέλη. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Σουηδία με 32,2% και €45.610 κατά κεφαλήν εισόδημα, η Ολλανδία με 25% και €45.790, η Φιλανδία με 18,1% και €42.940, η Δανία με 16,4% και €53.470 και η Γερμανία με 13,5% και €40.070.
Στον αντίποδα, οι χώρες με συνολικό μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάτω του 3% έχουν κατά κεφαλήν εισόδημα κάτω των €17.000. Αυτό ισχύει για παράδειγμα σε χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Επιπλέον, οι πέντε χώρες με τη χαμηλότερη διείσδυση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά έχουν επίσης πολύ λίγα σημεία φόρτισης -κάτω από το 1% του συνόλου της ΕΕ.
Οι χώρες που έχουν χαμηλά ποσοστά πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η Κύπρος (0,5%) με €23.580 κατά κεφαλήν μέσο όρο εισόδημα, η Λιθουανία (1,1%) με €17.460, η Εσθονία (1,8%) με €20.440, η Κροατία (1,9%) με €12.130 και η Πολωνία (1,9%) με €13.600.
Όπως δείχνουν πρόσφατα στοιχεία από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, οι μεγάλες επενδύσεις που κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε οχήματα χαμηλών εκπομπών αρχίζουν να αποδίδουν, καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων τριπλασιάστηκαν μεταξύ του 2019 και του 2020, ενώ οι μέσες εκπομπές CO2 μειώθηκαν κατά 12% πέρυσι.
Τα κίνητρα των κυβερνήσεων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να συνεχιστούν, προκειμένου να ενισχυθεί η στροφή των καταναλωτών προς την ηλεκτροκίνηση.