Ο ναρκοπόλεμος σε ξηρά και θάλασσα, αποτελεί μια ιδιαίτερη έκφανση-τομέα των στρατιωτικών επιχειρήσεων αφού τα ναρκοπέδια αποτελούν σημαντικά τεχνητά κωλύματα, τα οποία ο επιτιθέμενος ή θα πρέπει να τα παρακάμψει ή να τα άρει προκειμένου να συνεχίσει την ενέργειά του, κατά του αμυνόμενου.
Η σημασία των ναρκοπεδίων ξηράς-θαλάσσης σε Έβρο-νησιά-Αιγαίο για την άμυνά μας
Η σημασία των χερσαίων ναρκοπεδίων σε Έβρο και νησιά είναι μεγάλη, ενισχύοντας σημαντικά την άμυνα της χώρας μας
Ειδικότερα στην περιοχή του Έβρου ποταμού, τα ναρκοπέδια έχουν ως σκοπό συνδυαστικά με το φυσικό κώλλυμα που αυτός συνιστά, είτε να καθυστερήσουν την προχώρηση των Μηχανοκίνητων και Τεθωρακισμένων Σχηματισμών του εχθρού, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις καταστροφής του με αμυντικά πυρά και αντεπιθέσεις, είτε να οδηγήσουν τις εχθρικές δυνάμεις σε προσχεδιασμένους χώρους καταστροφής του στο εσωτερικό της αμυντικής μας τοποθεσίας.
Ανάλογη είναι και η χρήση χερσαίων ναρκοπεδίων στα νησιά μας έναντι των τουρκικών αποβατικών και αεροκίνητων δυνάμεων που θα επιχειρήσουν να δημιουργήσουν προγεφύρωμα (Π/Γ) και αεροπρογεφυρώματα (ΑΠ/Γ ) , αντίστοιχασε αυτά.
Επίσης και τα θαλάσσια ναρκοπέδια μας στο Αιγαίο σε καιρό επιχειρήσεων θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην έκβαση των επιχειρήσεων, δημιουργώντας σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, συνθήκες Άρνησης πρόσβασης (anti-access) ή Area Denial (Α2/AD) σε περιοχές του Αρχιπελάγους για το τουρκικό πολεμικό ναυτικό και προστατεύοντας τους λιμένες των νησιών μας.
Τουρκική συσκευή εκκαθάρισης θαλάσσιων ναρκοπεδίων
Κατόπιν των ανωτέρω ήταν εύλογο ο Ερντογάν ο οποίος έχει επιθετικές βλέψεις σε βάρος της χώρας μας, να ωθήσει την αμυντική βιομηχανία της χώρας του, για την δημιουργία μέσων εξουδετέρωσης χερσαίων και θαλάσσιων ναρκών
Σε σχετικό με τα παραπάνω άρθρο του Διεθνές ΜΜΕ αναφέρει ότι "Αρκετές ξένες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Βουλγαρίας, έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για μια τουρκικής κατασκευής τηλεχειριζόμενη συσκευή εκκαθάρισης θαλάσσιων ναρκών, όπως μετέδωσε το Anatolian News Agency την Τετάρτη", επισημαίνοντας:
"Η ξένη ζήτηση ξεκίνησε μετά από μια διεθνή άσκηση στη Μαύρη Θάλασσα τον Ιούνιο στην οποία χρησιμοποιήθηκε η συσκευή.
Η τηλεκατευθυνόμενη συσκευή αναπτύχθηκε στην περιοχή Τεχνολογικής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Balikesir.
Ενώ υπό κανονικές συνθήκες η διαδικασία καταστροφής πραγματοποιείται περνώντας ένα καλώδιο στο σημείο όπου τοποθετούνται τα εκρηκτικά, η νέα συσκευή επιτρέπει τη χρήση της εξελιγμένης τηλεκατευθυνόμενης συσκευής ανατίναξης (USAS), με την οποία η νάρκη καταστρέφεται με την αποστολή κρυπτογραφημένου σήματος.
Ο μηχανισμός εκκαθάρισης ναρκοπεδίων, ο οποίος χρησιμοποιείται ήδη στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις, μπορεί να χρησιμοποιηθεί από απόσταση 20 χιλιομέτρων στην ξηρά και 8 χιλιομέτρων στη θάλασσα υπό κατάλληλες καιρικές συνθήκες.
Προσέλκυσε δε την προσοχή ορισμένων ξένων χωρών κατά τη διάρκεια της άσκησης MCM Dive-2023 της Ευρασιατικής Συνεργασίας (19-30 Ιουνίου) στη Δυτική Μαύρη Θάλασσα, που διοργανώθηκε από τη Ρουμανία, όπου η Τουρκία συμμετείχε στις ασκήσεις με ομάδα υποβρυχιακής άμυνας (SAS).
Η συσκευή, η οποία επιτρέπει στο προσωπικό να λειτουργεί με μεγαλύτερη ασφάλεια, παράγεται με κόστος μόλις το ένα δέκατο σε σύγκριση με τις εισαγόμενες αντίστοιχες.
"Μετά την άσκηση του ΝΑΤΟ, μια εταιρεία στη Ρουμανία επικοινώνησε μαζί μας και ζήτησε προσφορά για την προμήθεια του ρουμανικού ναυτικού", δήλωσε ο καθηγητής Osman Kalender, ιδρυτής της KZ Mekatronik, της εταιρείας που δημιούργησε τη συσκευή.
Εκτός από τη Ρουμανία, προτάσεις για τις USAS έχουν έρθει από το Αζερμπαϊτζάν, τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κιργιστάν και τη Βουλγαρία.
Το τουρκικό χερσαίο όχημα άρσης ναρκοπεδίων MEMATT
Σύμφωνα με λίαν έγκριτο Βρετανικό ΜΜΕ, το MEMATT είναι ένα μη επανδρωμένο επίγειο όχημα εκκαθάρισης ναρκοπεδίων που μπορεί να χειριστεί κάποιος εξ αποστάσεως έως και 5 km.
Η διάρκεια ζωής της μπαταρίας του είναι πάνω από οκτώ ώρες και έχει μέγιστη ταχύτητα 4 km/h κατά την ανάπτυξη, πέφτοντας στα 0,5–1 km/h κατά την εκκαθάριση ναρκοπεδίων.
Η πλατφόρμα είναι εξοπλισμένη με Armox 500T ενισχυμένη θωράκιση από χάλυβα και έχει κύτος σχήματος V που έχει σχεδιαστεί για να εκτρέπει εκρήξεις που ισοδυναμούν με 8 κιλά TNT.
Το MEMATT μπορεί να καθαρίσει 950–1.900 m 2 /h, ανάλογα με τη βλάστηση.
Το όχημα μπορεί να μεταφερθεί σε κοντέινερ με κύβους ύψους 40 ποδιών, σε ρυμουλκούμενο με επίπεδη επιφάνεια ή με μεταφορικό αεροσκάφος C-130.
Το MEMATT είναι ανθεκτικό στις εκρήξεις, κινείται γρήγορα, θεωρείται αξιόπιστο και έχει μικρότερο κίνδυνο απώλειας ζωής κατά τη λειτουργία σε σύγκριση με την προηγούμενη τεχνολογία, ενώ πέτυχε ποσοστό επιτυχίας πάνω από 95% σε δοκιμές άρσης ναρκοπεδίων που πραγματοποιήθηκαν στην Τουρκία και πέρασε όλα τα απαιτούμενα τεστ στο Αζερμπαϊτζάν.
Ο εξοπλισμός μπορεί να κινηθεί με ταχύτητα 4 km/h (1,1 m/s), να κατέβει σε βάθος 25 εκατοστών .
Διαθέτει ασύρματο σύστημα που επιτρέπει την προβολή καμερών και εγγραφών βίντεο, καθώς και την εμφάνιση πληροφοριών οχήματος και ποιότητας εικόνας HD σε πραγματικό χρόνο. Διαθέτει επίσης αισθητήρες προσάρτησης επί του σκάφους που ανιχνεύουν αυτόματα το βάθος εκσκαφής προκειμένου να αποφευχθεί η ζημιά στο εξάρτημα.
Το Αζερμπαϊτζάν χρησιμοποίησε τα οχήματα κυρίως στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ για να καθαρίσει ναρκοπέδια στις περιοχές Fuzuli, Jabrayil, Agdam, Kalbajar και Khojavend."
Συμπέρασμα
Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε την σημασία των ναρκοπεδίων ξηράς-θαλάσσης σε Έβρο-νησιά-Αιγαίο για την άμυνά μας, αλλά και τον προσανατολισμό και κατασκευή μέσων-συστημάτων της τουρκικής βιομηχανίας για άρση αυτών, γεγονός που θα πρέπει να μας προβληματίσει.