Για νέο υποβρύχιο έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού σύμφωνα με τα όσα αποκάλυψε σήμερα στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας λέγοντα χαρακτηριστικά: «Γίνεται η συζήτηση στο Γενικό Επιτελείο, θα σας το πω και στην Επιτροπή Εξοπλιστικών δεν είμαστε όμως ώριμοι για να το φέρουμε για το ζήτημα της νέας γενιάς υποβρυχίων του ελληνικού πολεμικού ναυτικού. Είδα σήμερα στον Τύπο ότι τον απασχολούν, απασχολείται ο Ελληνικός Τύπος από τις Τουρκικές επιλογές. Η Τουρκία πράγματι έχει μπει πράγματι σε ένα μεγάλο κύκλο ναυπηγήσεων και αποκτήσεως υλικού. Η Ελλάδα διεκδίκησε πάντοτε την υπεροχή στη θάλασσα, είμαστε από γενέσεως του ελληνικού κράτους η οποιαδήποτε μορφή ακόμα και των κρατών πόλεων της αρχαιότητος. Είναι προφανές λοιπόν ότι και το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται έναν εκσυγχρονισμό. Μείναμε πολύ πίσω στα χρόνια της κρίσης. Πάρα πολύ πίσω. Δεν είχαμε χρήματα να συντηρήσουμε τις πλατφόρμες και τα συστήματά μας. Πρέπει ο χρόνος αυτός να κερδηθεί».
Αυτή την αναφορά έκανε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας αφού πρώτα τόνισε πως η Τουρκία αποτελεί για την Ελλάδα «υπαρξιακή απειλή»: «Η χώρα αντιμετωπίζει υπαρξιακή απειλή. Όταν υπάρχει χώρα που αμφισβητεί το καθεστώς κυριαρχίας - και όχι απλώς των κυριαρχικών δικαιωμάτων - και αμφισβητεί Διεθνή Συνθήκη που αφορά την μειονότητα, αυτό χαρακτηρίζεται ως υπαρξιακή απειλή. Απειλούνται τα γεωγραφικά και νομικά όρια της πατρίδας μας».
Όπως είχαμε γράψει χθες στο Πενταπόσταγμα η Τουρκία έχοντας πάθει και έχοντας μάθει, έως ένα βαθμό, από την πρόσφατη ελληνοτουρκική κρίση τις δυνατότητες των υποβρυχίων κλάσης «Παπανικολής» γνωστότερα διεθνώς ως Type 214, έχει βάλει στα σκαριά 6 σχεδόν πανομοιότυπα με την συνδρομή της Γερμανίας. Ήδη έχει παραληφθεί από τον τουρκικό στόλο το πρώτο και φέρει το όνομα TCG PIRI REIS ενώ πρόσφατα καθελκύσθηκε το τρίτο της κλάσης. Η κλάση στον τουρκικό στόλο θα είναι γνωστή ως REIS.
Στόχος της Τουρκίας είναι μέχρι το 2027 να έχουν παραληφθεί και τα έξι, κάτι που σημαίνει πως ο τουρκικός υποβρύχιος στόλος θα αποτελείται από 14 υποβρύχια, καθώς παραλληλα με την παραλαβή αυτών η Άγκυρα θα αποσύρει τα 4 υποβρύχια της παλαιότερης κλάσης «AY».
Η Τουρκία όμως δεν σταματά εκεί, καθώς έχει αρχίσει ήδη και βάζει τις βάσεις για την επόμενη κίνηση που είναι η ναυπήγηση μιας εγχώριας κλάσης υποβρυχίων στο πλαίσιο του προγράμματος MILDEN.
Οι γνωρίζοντες τα των υποβρυχίων εκτιμούν βέβαια πως ακόμα η Τουρκία έχει πολύ δρόμο μπροστά της, ένα δρόμο που θα χρειαστεί να περάσουν ίσως ακόμα και δέκα χρόνια μέχρι να έχουν στα χέρια τους οι γείτονες ένα αξιόπιστο προς ναυπήγηση σχέδιο υποβρυχίου, το οποίο επί της ουσίας θα είναι πιθανότατα μια αναβαθμισμένη ala Turka έκδοση των υποβρυχίων της κλάσης Preveze. Πέραν δε των υποβρυχίων η Τούρκοι βάζουν σε μαζική παραγωγή την δική τους τορπίλη βαρέως τύπου με την ονομασία «AKYA» ενώ έχουν ήδη στη διάθεσή τους το σύστημα αντιμέτρων κατά επερχόμενων τορπιλών «Zargana», το οποίο μάλιστα έχουν εξάγει και στον Πακιστάν.
Στην Ελλάδα όλη η προσοχή και τα χρήματα έχει πέσει στο θέμα των φρεγατών και πιθανών κορβετών, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καν σκέψη για το μέλλον του υποβρύχιου στόλου της χώρας. Οι μόνες εξελίξεις σε αυτό το κομμάτι είναι η παραλαβή επιτέλους μέσα στο καλοκαίρι των τορπιλών βαρέως τύπου που θα εξοπλίσουν τα 4 υποβρύχια της κλάσης Παπανικολής και το Ωκεανός και τα αντίμετρα. Για την αντιμετώπιση των υποβρυχίων REIS η Αθήνα προς το παρόν φαίνεται να ποντάρει πολύ στα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα Romeo.