Στη μεγάλη αμυντική έκθεση Defea, η οποία αύριο ανοίγει τις πύλες της, μεταφέρεται τις επόμενες ημέρες η «ναυμαχία» για τις φρεγάτες. Όλοι οι «μνηστήρες» αναμένεται να δώσουν ηχηρό παρόν, να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους για να κερδίσουν «πόντους» την ώρα που το Πολεμικό Ναυτικό επιταχύνει τις διαδικασίες.
Εντός των ισχυρών υποψηφιοτήτων περιλαμβάνεται σύμφωνα με πληροφορίες από το Πολεμικό Ναυτικό, η Αμερικανική πρόταση για τις φρεγάτες HF2(Hellenic Frigate 2) όπως ονομάζει πλέον η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin την MMSC(Μulti Mission Surface Combatant). Το «ειδικό» βάρος της χώρας προέλευσης δηλαδή των ΗΠΑ, σε συνδυασμό με το συνολικό «πακέτο» το οποίο αναμένεται να προταθεί από τους Αμερικανούς όταν «ξεκλειδώσει» η απάντηση στην Ελληνική LOR αποτελούν στοιχεία τα οποία κατέχουν καθοριστικό ρόλο στην Αμερικανική πρόταση. Αν και προκύπτουν μια σειρά ερωτήματα για την προτεινόμενη φρεγάτα σε σχέση με τον πολύ υψηλό ανταγωνισμό, δηλαδή τις Ευρωπαϊκές προτάσεις οι κατασκευαστές δηλώνουν ότι έχουν απαντήσεις, σύμφωνα με το newpost.gr και τον Κώστα Σαρικά .
Στην παρουσίαση της HF2 προς τους εκπροσώπους του αμυντικού τύπου υψηλόβαθμα στελέχη και εκπρόσωποι της εταιρείας έκαναν λόγο για ένα νέο πλοίο το οποίο μεν θα στηρίζεται πάνω στις LCS και στις MMSC αλλά ιδιαίτερα αναβαθμισμένο. «Δύο γενιές μπροστά από την LCS» ανέφεραν χαρακτηριστικά ότι θα είναι η HF2 με δοκιμασμένα συστήματα τα οποία θα καλύπτουν απόλυτα τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Οι «παιδικές ασθένειες» ξεπεράστηκαν ήταν η χαρακτηριστική φράση. Σε ερώτηση πάντως για τα προβλήματα στο σύστημα πρόωσης του πλοίου τονίστηκε ότι οι δοκιμές πάνω στο καινούργιο σύστημα οι οποίες έγιναν στην ξηρά( ground testing) ολοκληρώθηκαν και το επόμενο διάστημα θα ακολουθήσουν δοκιμές στη θάλασσα για να διαπιστωθεί σε πραγματικές επιχειρησιακές συνθήκες αν το πρόβλημα αποτελεί παρελθόν.
Στο ζήτημα της κατασκευής των τεσσάρων πλοίων για πρώτη φορά αναφέρθηκε ότι η πρώτη Ελληνική HF2,αν οι Αμερικανοί κερδίσουν το πρόγραμμα, θα κατασκευαστεί σε Ιταλικά ναυπηγεία και οι υπόλοιπες τρεις σε Ελληνικά, ανάλογα φυσικά και με τις εξελίξεις στην εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία. Η εγγύτητα της Ιταλίας θα βοηθήσει τόσο στην μεταφορά τεχνογνωσίας όσο και στην πιο γρήγορη εκπαίδευση του προσωπικού των Ελληνικών ναυπηγείων όπως τονίστηκε από την LM.
Οι κατασκευαστές ποντάρουν στη διαλειτουργικότητα των συστημάτων της προτεινόμενης φρεγάτας και στην ομογένεια που θα διαθέτουν με τις ΜΕΚΟ όταν αναβαθμιστούν. Όσον αφορά τον οπλισμό η HF2 θα διαθέτει 11 κελιά για αντιαεροπορικά βλήματα τα οποία θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης έως και τεσσάρων πυραύλων έκαστο. Ο οπλισμός περιλαμβάνει RAM εγγύς προστασίας με 21 πυραύλους, 8 εκτοξευτές αντιπλοϊκών NSM και πυροβόλο Strales 76mm. Το ελικόπτερο MH-60 Romeo σε συνδυασμό με το συρόμενο Sonar θα καλύπτει απόλυτα τις ανθυποβρυχιακές αποστολές εκτιμούν οι κατασκευαστές. Πάντως όλες οι Ευρωπαϊκές προτάσεις περιλαμβάνουν στη βασική διαμόρφωση επιπλέον Sonar γάστρας αλλά και τορπίλες.
Όπως ήδη έχει αναφερθεί πλεονέκτημα έως τώρα από την εξονυχιστική αξιολόγηση των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού φαίνεται ότι έχουν εκτός της Αμερικανικής πρότασης, οι Ολλανδικές Sigma, oι Γαλλικές Belhara αλλά και οι Ιταλικές Fremm ενώ στην εξάδα περιλαμβάνονται τόσο οι Αγγλικές Arrowhead 140 όσο και οι Γερμανικές A200.