Το σχέδιο ναυπήγησης ελληνικής φρεγάτας που βρίσκεται ως λύση τις τελευταίες ημέρες στο ελληνικό «πεντάγωνο», οι μνηστήρες και η αντίστροφη μέτρηση για τις αρχές Μαρτίου, οπότε θα ληφθούν οι αποφάσεις υπό τον Πρωθυπουργό. Ξαφνικά, μες στις προτάσεις για την επιλογή της νέας φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού προέκυψε ακόμη μία λύση, η οποία μεγαλώνει τον (ευχάριστο λόγω επιλογών) πονοκέφαλο στην ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία ΟΝΕΧ, που σε συνεργασία με το Ισραήλ παρουσίασε την ελληνική κορβέτα «Θεμιστοκλής», σύμφωνα με το enikos.gr – φέρεται να έχει κι άλλο έτοιμο πρόγραμμα, αυτή τη φορά για ναυπήγηση ελληνικής φρεγάτας με το όνομα «Κωνσταντινούπολη». Το όνομα σίγουρα θα προκαλέσει εκνευρισμό στην τουρκική πλευρά, δεδομένου ότι πρόσφατα ο Ερντογάν εγκαινίασε την ναυπήγηση της φρεγάτας «Istanbul».
Πρόκειται για ολοκληρωμένη πρόταση που βασίζεται στην ισπανικής σχεδίασης φρεγάτα F-110, της οποίας όμως έχει αγοράσει τα δικαιώματα και τους Ισπανούς να μην έχουν καμία ανάμειξη. Το πλοίο μήκους 145 μέτρων κι εκτοπίσματος 6.100 τόνων, φέρει αμερικανικής προέλευσης ηλεκτρονικά και οπλικά συστήματα με 16 κάθετους εκτοξευτήρες Mk41, διαθέτοντας από 64 έως 92 κελιά. Κι αν από το Πολεμικό Ναυτικό δηλώνουν ενθουσιασμένοι με αυτή την προοπτική, η αμερικανική πλευρά αλλά και η ΟΝΕΧ κρατούν – επίσημα - κλειστά τα χαρτιά τους, αφού η επίσημη πρόταση που προωθείται είναι η λύση της φρεγάτας MMSC. Ωστόσο, όπως αποκάλυψαν στο enikos.gr γνώστες του προγράμματος από την «Μεσογείων», υπάρχει η πρόβλεψη ναυπήγησης όλων των πλοίων στην Ελλάδα με την δυνατότητα αύξησης των παραγγελιών σε χαμηλότερη μέση τιμή απ’ ότι κάθε άλλη πρόταση, μέσω δημιουργίας οικονομιών κλίμακος, κάτι που θα οδηγούσε ακόμη και σε πλήρη ανανέωση του Στόλου.
Οι «MMSC»
Το πρωί της Παρασκευής αναχώρησαν από την Αθήνα οι Αμερικανοί – εκπρόσωποι της Lockheed Martin, που τις προηγούμενες ημέρες είχαν μπαράζ συναντήσεων σε ΓΕΕΘΑ, Πολεμικό Ναυτικό και υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Επικεφαλής ήταν ο ναύαρχος ε.α. του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού, Thomas Rowden, αντιπρόεδρος για τα Διεθνή Προγράμματα, με τον οποίο είχαμε την ευκαιρία κατ’ ιδίαν συνάντησης την Πέμπτη, λαμβάνοντας πληροφορίες για τις συζητήσεις με την ελληνική πλευρά. Τρία είναι τα θέματα που δίδεται μεγαλύτερη προσοχή στην αμερικανική πρόταση: η αξιοπιστία του πλοίου, τα οπλικά του συστήματα και η ναυπήγηση.
Σε ότι αφορά την αξιοπιστία του πλοίου, ο ναύαρχος Rowden θύμισε ότι πλοία όπως τα Arleigh Burke και τα Ticonderoga στην αρχή της καριέρας τους είχαν πλείστα προβλήματα που επιλύθηκαν και πλέον αποτελούν σημείο αναφοράς. «Η Ελλάδα θα παραλάβει το 21ο πλοίο από όσα χτίζονται» τόνισε, δίνοντας έμφαση ότι δεν θα έχει τις αποκαλούμενες «παιδικές ασθένειες». Σε ότι αφορά τα οπλικά μας αποκάλυψε ότι η ελληνική εκδοχή θα έχει 1 Mk41 με 32 κελιά και 3 μονούς με 4 κελιά έκαστος. Όμως, εκεί που θα περίμενε κάποιος η αμερικανική πρόταση να υπερέχει φαίνεται ότι υπάρχει εμπλοκή. Κι αυτό είναι το θέμα των ναυπηγείων, όπου επίσημα δεν έχει αναφερθεί ως επιλογή η αμερικανική ΟΝΕΧ, που έχει αναλάβει την εξυγίανση της Ελευσίνας. Όπως μας εξήγησε ο ναύαρχος, αυτό είναι επιλογή που δεν κάνει η εταιρεία αλλά θα είναι αποτέλεσμα διακρατικής συνεννόησης προτάσσοντάς μας την ανάγκη αποστολής της LOR (Letter of Request) από την Ελλάδα προς τις ΗΠΑ, ώστε το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό κι η κυβέρνηση να καταθέσουν ολοκληρωμένη πρόταση για τα οπλικά, τα ναυπηγεία αλλά και τα πλοία ενδιάμεσης λύσης. Σε αυτό, κύκλοι από το ελληνικό «πεντάγωνο» επιμένουν ότι ο μόνος τρόπος για να γίνει συμφέρουσα η πρόταση των ΗΠΑ είναι να προσφερθούν 2 αντιτορπιλικά Arleigh Burke ως ενδιάμεση λύση. Πάντως, εκτός από τις «δοκιμασμένες φρεγάτες MMSC», η αμερικανική πλευρά προσφέρει πακέτο και την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, προκρίνοντας την διαλειτουργικότητα που θα έχουν τόσο μεταξύ τους όσο και με τα εκσυγχρονισμένα F-16 Viper.
Οι «BELHARRA»
Η γαλλική πρόταση δεν φαίνεται να προκρίνει ως ενδιάμεση λύση δύο φρεγάτες La Fayette, οι οποίες θα έμπαιναν στα ναυπηγεία για να υποστούν ένα ελαφρύ πρόγραμμα εκσυγχρονισμού αλλά τα Αντιτορπιλικά κλάσης Cassard (Type F70 AA). Οι Γάλλοι άκουσαν τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για πλοία που θα παρέχουν αεράμυνα περιοχής κι αποφάσισαν να προχωρήσουν στην προσφορά δύο πλοίων που πληρούν αυτά τα χαρακτηριστικά.
Παρότι είχαν καλλιεργηθεί προσδοκίες από ορισμένους κύκλους ότι θα προχωρούσαν στην υπέρβαση καταθέτοντας πρόταση για παραχώρηση μίας FREMM – έστω και με την μέθοδο του leasing, η γαλλική πλευρά προχωρά στην προσφορά δύο πλοίων, που «λείπουν» από το ελληνικό οπλοστάσιο και δεν θα λείψουν από το πολεμικό τους ναυτικό. Έχουν εκτόπισμα 5.000 τόνους (έμφορτα), μήκος 139 μέτρα, αναπτύσσουν μέγιστη ταχύτητα 30 κόμβους, διαθέτουν συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και σε ότι αφορά τα οπλικά έχουν μεταξύ άλλων ένα ΜΚ13 εκτοξευτήρα 40 αντιαεροπορικών πυραύλων SM-1MR (εμβέλειας 74 ως 167 χλμ), 8 εκτοξευτήρες αντιπλοϊκών Exocet , τορπίλες και κανόνι των 100mm. Τα πλοία που προσφέρονται είναι το αποσυρθέν Cassard που καθελκύστηκε το 1985 και το Jean Bart που θα αποσυρθεί φέτος, κατασκευής 1988.
Οι 4 φρεγάτες Belharra αποτελούν την κορωνίδα της γαλλικής προσφοράς με τουλάχιστον τις 2 εξ αυτών ή τμήματα των τεσσάρων να ναυπηγούνται στην Ελλάδα. Πληροφορίες κάνουν λόγο και για συμφωνία με την εταιρεία του εφοπλιστή Πριόβολου, ο οποίος έχοντας «κλεισμένο συμβόλαιο» σε περίπτωση επιλογής των Γάλλων θα φορτσάρει για την απόκτηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αφήνοντας εκτός εξίσωσης τους αμερικάνους που ελέγχουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Το γαλλικό πακέτο ολοκληρώνεται με την αναβάθμιση των 4ων φρεγατών ΜΕΚΟ, ΥΔΡΑ, ΣΠΕΤΣΑΙ, ΨΑΡΑ, ΣΑΛΑΜΙΣ, με γαλλικά συστήματα συγκροτώντας έτσι μία ομοιογενή δύναμη 10 πλοίων με συνολικό κόστος 5 δισ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, όλες οι προτάσεις είναι υπό διαμόρφωση, τα δεδομένα μπορούν να μεταβληθούν όσο οι συζητήσεις είναι εν εξελίξει. Άλλωστε υπάρχουν επιπλέον τρεις χώρες, Γερμανία, Ολλανδία, Μ. Βρετανία, που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για το πρόγραμμα ανανέωσης του Στόλου.
Κι από αυτή την διαδικασία μόνος κερδισμένος βγαίνει το Πολεμικό Ναυτικό.