Έντονη κινητικότητα παρατηρείται τον τελευταίο καιρό στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τα Ελληνικά Ναυπηγεία μετά την πρόθεση της κυβέρνησης να υλοποιήσει την επόμενη πενταετία εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, συνολικής αξίας περίπου 6,5 δις ευρώ, τα οποία θα συνδέονται με την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά που βρίσκονται σε ουσιαστικά από το 2014 σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης.
Στο επίκεντρο των αμερικανικών και γερμανικών εταιριών, όπως γράφει ο Κώστας Αλατζάς για το onalert.gr, βρίσκονται τρία εξοπλιστικά προγράμματα: Ο Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των φρεγατών ΜΕΚΟ, συνολικού προϋπολογισμού 400 εκατομμυρίων ευρώ, η ναυπήγηση τεσσάρων νέων φρεγατών πολλαπλών ρόλων, εκτιμώμενου κόστους 4 δις ευρώ και σε δεύτερο χρόνο η ναυπήγηση τεσσάρων κορβετών, εκτιμώμενου κόστους 2 δις ευρώ. Απαραίτητη προϋπόθεση για να εξασφαλίσουν οι ενδιαφερόμενες αμυντικές βιομηχανίες μέρος της προίκας του Πολεμικού Ναυτικού είναι η συμμετοχή τους σε ένα εταιρικό σχήμα το οποίο θα περιλαμβάνει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ή τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η αμερικανική πρόταση αφορά τις φρεγάτες MMCS ενώ η γερμανική αφορά τη νέα έκδοση των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ Α 200.
Επίσης, ως γνωστόν, ο αμερικανικών συμφερόντων όμιλος ONEX Shipyards προχωρά στην απόκτηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Η ONEX ήδη έχει εξαγοράσει την εταιρία των ναυπηγείων στο Νεώριο της Σύρου, ιδιοκτησίας Ταβουλάρη και μητρική των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Το ενδιαφέρον της ONEX για τους εξοπλισμούς του ΠΝ φάνηκε από την πρόσφατη ανακοίνωση για συμπαραγωγή κορβέτας «Θεμιστοκλής» με τα ισραηλινά ναυπηγεία της Israel Shipyards Ltd. Το ίδιο ενδιαφέρον φαίνεται να υπάρχει και για το πρόγραμμα ναυπήγησης φρεγατών πολλαπλών ρόλων.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OnAlert άμεση προτεραιότητα για το Πολεμικό Ναυτικό θεωρείται ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ο οποίος επιδιώκεται να συνδεθεί με το πρόγραμμα ναυπήγησης τεσσάρων νέων φρεγατών πολλαπλών ρόλων προκειμένου να υπάρξει το μέγιστο οικονομικό όφελος. Εκείνο που παραμένει άγνωστο είναι ποια από τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας θα συμμετέχουν στον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ και στη συμπαραγωγή των νέων φρεγατών.
Μετά την Ελευσίνα και στον Σκαραμαγκά η DFC
Το γεγονός ότι οι τρεις από τις φρεγάτες ΜΕΚΟ έχουν χτιστεί στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά δίνει ένα τυπικό πλεονέκτημα στα ΕΝΑΕ χωρίς ωστόσο αυτό να αποκλείει τα ναυπηγεία Ελευσίνας. Γι αυτό το λόγο το περασμένο Σάββατο εκπρόσωποι της αμερικανικής κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC επισκέφτηκαν τις εγκαταστάσεις του Σκαραμαγκά σε μια προσπάθεια να διερευνήσουν το ενδεχόμενο επένδυσης στα ΕΝΑΕ. Σημειώνεται ότι η DFC προτίθεται να χρηματοδοτήσει την αμερικανική επένδυση στην Ελευσίνα.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους εργαζόμενους του Σκαραμαγκά, οι οποίοι επικαλούνται την πληροφόρηση που είχαν από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το εταιρικό σχήμα που ενδιαφέρεται για τα ναυπηγεία δε σχετίζεται με εκείνο της επένδυσης στα ναυπηγεία Ελευσίνας. Όπως πληροφορείται το OnAlert, οι εκπρόσωποι του αμερικανικού Fund συναντήθηκαν με τον διοικητή το κλιμακίου του Πολεμικού Ναυτικού και τον τεχνικό διευθυντή των υποβρυχίων.
Οι Γερμανοί ξανάρχονται
Μία εβδομάδα νωρίτερα στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βρέθηκαν εκπρόσωποι γερμανικών εταιριών που ενδιαφέρονται για τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού. Οι Γερμανοί, μετά το «πάγωμα» της αγοράς των δύο γαλλικών φρεγατών Belh@rra εκδήλωσαν έντονο ενδιαφέρον τόσο για τον εκσυγχρονισμό όσο και για το πρόγραμμα ναυπήγησης τεσσάρων νέων φρεγατών πολλαπλού ρόλου.
Στον Σκαραμαγκά ακούγεται ότι οι Γερμανοί μπορεί να έχουν προβάδισμα έναντι άλλων προσφορών, όχι μόνο εξαιτίας της «διανομής» που επιθυμεί η κυβέρνηση στο πλαίσιο της λεγόμενης διπλωματίας των όπλων, αλλά και λόγω της εμπλοκής της ThyssenKrupp με τα ΕΝΑΕ.
Ανεξαρτήτως πάντως από το πρόγραμμα φρεγατών και τις τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης, η γερμανική Atlas Electronic φαίνεται ότι εξασφαλίζει το συμβόλαιο προμήθειας τορπιλών. Όπως αναφέρουν πηγές του Πολεμικού Ναυτικού πρόκειται για ένα πρόγραμμα που αφορά στην απόκτηση 36 νέων τορπίλων και στην αναβάθμιση 18 και 25 σωρευτών, συνολικού ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ.