Πολεμική αεροπορία

Γιατί η Τουρκία έχασε την κυριαρχία στον αέρα από την ελληνική Πολεμική Αεροπορία και αυτό δεν θα αλλάξει τα επόμενα χρόνια

Η Τουρκία βρίσκεται στη σύντομη λίστα για να ενταχθεί στους BRICS, πιθανώς μόλις στη σύνοδο κορυφής στις 22-24 Οκτωβρίου στο Καζάν, και αναζητά απελπισμένα περισσότερες επενδύσεις από την Κίνα, τις οποίες λαμβάνει σιγά σιγά, αυτό αναφέρει ξένο ΜΜΕ και ειδική ανάλυση.

Το ίδιο αναφέρει ότι"υπάρχει επίσης καπνός σχετικά με την προσέγγιση της Τουρκίας προς τον Οργανισμό Συνεργασίας της Σαγκάης, ο οποίος εξελίσσεται σε εγγυητή ασφάλειας για την ευρασιατική ήπειρο ενάντια στις δυτικές προσπάθειες για διχασμό και αποσταθεροποίηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αυτά είναι στο στόχαστρο των ΗΠΑ, που έχοντας τα δικά τους σχέδια για την ΝΑ Ευρώπη, διαλύουν κομμάτι-κομμάτι την ισχυρή τουρκική αμυντική βιομηχανία, που ξεμένει ήδη από ανταλλακτικά και κινητήρες, καθώς και άλλο υλικό.   

Ο Δρ. Hasan Ünal, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων στο Πανεπιστήμιο Maltepe στην Κωνσταντινούπολη, γράφει ότι όλη αυτή η πρόοδος θα πεταχτεί από το παράθυρο εάν ο Ερντογάν προχωρήσει με την αμερικανική πρόταση για τους S-400.

“Με όλα τα προβλήματα των F-35, την υπερβολική τιμή τους και υπό το φως των επιθέσεων τηλεειδοποίησης και ασυρμάτου κατά της Χεζμπολάχ που αμφισβητούν τη σοφία της αγοράς τεχνολογίας ή όπλων από τη Δύση, (ο Ünal το αποκαλεί «δώρο από τον Αλλάχ») η Τουρκία αποκλείστηκε από το πρόγραμμα F-35.

Ωστόσο, φαίνεται να υπάρχει πραγματικός φόβος στην Τουρκία ότι η αεροπορία της χάνει την μάχη των αιθέρων στο Αιγαίο από την Ελλάδα.

Οι ΗΠΑ έχουν αποφασίσει να αυξήσουν τις εντάσεις μεταξύ των δύο χωρών σχετικά με αμφισβητούμενα νησιά, χωρικά ύδατα και την Κύπρο.

Η Ουάσιγκτον έχει εγκαταλείψει τη σε μεγάλο βαθμό ουδέτερη στάση της για τις σχέσεις της Τουρκίας τόσο με την Ελλάδα όσο και με την Κύπρο, και εντείνει τη στρατιωτική βοήθεια προς την Ελλάδα, μετατρέποντας ένα λιμάνι κοντά στα τουρκικά σύνορα σε ναυτική βάση, και στέλνοντας όπλα στην Κύπρο μετά τον τερματισμό μιας δεκαετίας απαγόρευσης όπλων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Παρά τη συμφωνία της κυβέρνησης Μπάιντεν τον Ιανουάριο να πουλήσει στην Τουρκία μαχητικά αεροσκάφη F-16 σε αντάλλαγμα για την άρση των αντιρρήσεων του Ερντογάν για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία αποτελείται από γηρασμένα F-16, F4 και F5.

Εν τω μεταξύ, τον Ιανουάριο η Ελλάδα υπέγραψε συμφωνία 8,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την αγορά έως και 40 F-35

Ο Έλληνας Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος σπούδασε στις ΗΠΑ στο Χάρβαρντ, στο Στάνφορντ και στη συνέχεια στο Harvard Business School για MBA προτού συνεχίσει να εργαστεί για την Chase Bank στο Λονδίνο, McKinsey & Company και λάβει υποψηφιότητα το 2003 από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ ως παγκόσμιος ηγέτης του αύριο, δικαιολόγησε το βαρύ τίμημα καθώς οι Έλληνες αντιμετωπίζουν ατελείωτη λιτότητα εξηγώντας ότι οι ΗΠΑ θα στείλουν φρεγάτες, μεταφορικά αεροσκάφη C-130, τεθωρακισμένα άρματα μάχης και οχήματα χωρίς επιπλέον χρέωση.

Η Άγκυρα προχωρά στο δικό της μαχητικό πέμπτης γενιάς, KAAN, αλλά δεν αναμένει να τα έχει έτοιμα πριν από το 2030, και αυτό θα μπορούσε να είναι υπερβολικά αισιόδοξο, καθώς το KAAN χρειάζεται ακόμα να εφοδιαστεί με κινητήρα εγχώριας παραγωγής, κάτι που δεν είναι καθόλου εύκολο λόγω της εξάρτησης της από πολλά εξαρτήματα ξένης κατασκευής για συστήματα υψηλής τεχνολογίας.

Σύμφωνα με το Nordic Monitor, «Στην πρώτη γραμμή των χωρών που παρουσιάζουν δυσκολίες στις προμήθειες της Τουρκίας είναι η Γερμανία, η οποία αρνείται τις άδειες εξαγωγής σε εταιρείες που προμηθεύουν στην Τουρκία τους απαραίτητους κινητήρες και συστήματα ισχύος για τα εγχώρια έργα της».

Σύμφωνα με το Διεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών: Με την ανάπτυξη με επικεφαλής την TAI, η Τουρκία αναζητά ξένους εταίρους, κυρίως για το σχεδιασμό αεροσκαφών και την τοπική παραγωγή κινητήρων.

Μετά από συνομιλίες με αρκετούς ξένους εταίρους, η TAI συνήψε συμβόλαιο με την BAE Systems για σχεδιασμό αεροσκαφών το 2017.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η εύρεση συνεργάτη για την τοπική παραγωγή κινητήρων έχει αποδειχθεί πιο δύσκολη.Οι συνομιλίες με την Rolls-Royce, μέσω μιας κοινοπραξίας με τον όμιλο Kale, φαίνεται ότι δεν έχουν οδηγήσει πουθενά.

Αντίθετα, το αεροσκάφος Kaan, αποφασίστηκε να τροφοδοτείται αρχικά από τον κινητήρα F110 της αμερικανικής εταιρείας GE Aerospace, που είχε συναρμολογηθεί προηγουμένως από την Turkish Engine Industries (TEI) για τα F-16, ενώ η Τουρκία  διερευνά άλλες επιλογές.

Ωστόσο, όπως διαπίστωσαν οι Τούρκοι σε Κίνα και Ρωσία, η ανάπτυξη κινητήρων αεροσκαφών επόμενης γενιάς δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι μια καθαρά εγχώρια προσπάθεια θα είναι επιτυχής, και είναι πολύ πιθανό να είναι εξαιρετικά δαπανηρή.

Η Τουρκία μπορεί να χρειαστεί να επανεξετάσει μια ξένη συνεργασία για να διασφαλίσει ότι το πρόγραμμα αεροσκάφους  Kaan ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες της ηγεσίας της χώρας.

Πιθανότατα περισσότερο από τα F-35 ή τις εντάσεις με την Ελλάδα και την Κύπρο, το μεγαλύτερο ζήτημα για την Τουρκία είναι πιθανόν ο νόμος για την αντιμετώπιση των αντιπάλων της Αμερικής μέσω κυρώσεων, ο οποίος συνεχίζει να ασκείται εναντίον της Τουρκίας ως απάντηση στην αγορά των S-400.

Η αναπτυσσόμενη αμυντική βιομηχανία της Τουρκίας έχει γονατίσει από τις κυρώσεις, οι οποίες πλήττουν συγκεκριμένες εισαγωγές, όπως ημιαγωγούς και μικροτσίπ.

Στις 19 Σεπτεμβρίου, ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Χακάν Φιντάν είπε ξεκάθαρα «Στόχος μας είναι να αποχωρήσουμε από το CAATSA επειδή η Προεδρία της Αμυντικής Βιομηχανίας μας υπόκειται επί του παρόντος στην CAATSA», καταλήγει το ίδιπ.

Η Άγκυρα έχει μπει στην μαύρη λίστα των ΗΠΑ, και τώρα ειδικά μετά την αντιπαράθεση Ισραήλ-Ιράν, θα χάσει ακόμα και τα λίγα προνόμια που είχε, οδηγώντας την ασθενή οικονομίας της στην καταστροφή.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ