Οι διαθεσιμότητες των υπαρχόντων C-130 και C-27J Spartan, ανάγκασαν την ηγεσία του ΥΠΕΘΑ να αναζητά λύσεις σε ξένες εταιρείες ενώ συνεχίζεται η κόντρα με την ΕΑΒ.
Επίσης υπάρχουν πληροφορίες για κατεπείγουσα αγορά νέων μεταχειρισμένων μεταγωγικών αεροσκαφών είτε από την Βρετανία, είτε από άλλη χώρα.
Την Πέμπτη 30 Μαρτίου 2023, πραγματοποιήθηκε, στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ), συνάντηση εκπροσώπων της εταιρείας «Pole Air Aviation Inc» κ. Peter Papadatos (President and CEO), και κ. James Cronin (Director of Customer Support and Contracts), με αρμόδιους επιτελείς του ΓΕΑ.
Σκοπός της συνάντησης ήταν η παρουσίαση, εκ μέρους της εταιρείας, των υπηρεσιών που προσφέρει στον τομέα συντήρησης αεροσκαφών C-130 και C-27.
Η παρουσία της εταιρείας αυτής, δείχνει τις προσπάθειες του ΥΠΕΘΑ, για να υλοποιήσει εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης των C-130, αναζητώντας παράλληλα λύσεις προς όλες τις κατευθύνσεις.
Υπενθυμίζουμε ότι το 2022, ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΕΑΒ ΑΕ Νικόλαος Καπίρης, είχε αναφέρει ότι “οι συνεχείς αρνητικές εξελίξεις, οδήγησαν την Πολεμική Αεροπορία στην απαίτηση αφαίρεσης λειτουργικών εξαρτημάτων ακόμα και από τα ενταγμένα αεροσκάφη, ενώ τελούσαν υπό καθεστώς συντήρησης εντός της ΕΑΒ.
Στην θέση αυτών, καθιερώθηκε να προωθούνται στην εταιρία τα απάρτια που είχαν εμφανίσει βλάβη, προκειμένου να επισκευαστούν εκ νέου, για να αξιοποιηθούν στον ενταγμένο φόρτο”.
Έτσι δημιουργήθηκε σταδιακά ένας κύκλος που οδήγησε σε τεράστιες καθυστερήσεις στις αποδόσεις των προγραμμάτων. Για να γίνουν τα πράγματα χειρότερα, η γενικότερη δυσπραγία προμήθειας υλικών, ένεκα της οικονομικής κρίσης και οι συνεπακόλουθες καθυστερήσεις, οδήγησαν σε λήξη της προθεσμίας ένταξης λοιπών C130”.
Σ ε πρόσφατη συνέντευξη του ο κ.Παναγιωτόπουλος είχε αποκαλύψει ότι αυτήν την περίοδο είναι διαθέσιμα για πτήσεις μόνο 2 μεταγωγικά C-130, ενώ αναμένουμε καλά για άλλα Τρία μέσα στο 2024.
Η κατάσταση δεν είναι καλή και το πρόβλημα μεγεθύνεται, ενώ δεν υπάρχει αμιγώς κρατική εταιρεία για την συντήρηση όχι μόνο των μεταγωγικών μας αεροσκαφών, αλλά άλλων ιπτάμενων μέσων, και τα πάντα εξαρτώνται από τον ιδιωτικό τομέα.
Η αγορά μεταγωγικών αεροσκαφών C-130J Super Hercules από την Βρετανία ή από οπουδήποτε αλλού, απλά θα επιμηκύνει το πρόβλημα “σπρώχνοντας το” τα επόμενα 10-15 χρόνια μετά, όταν και για αυτά τα αεροσκάφη θα αναζητούμε εταιρεία να τα συντηρήσει.
Η μόνη ορθή λύση που θα διασφαλίζει και το μέλλον, είναι η δημιουργία εκ νέου κρατικής βιομηχανίας που θα καλύπτει σταδιακά τις ανάγκες μας.
Η καταφυγή σε ιδιωτικές εταιρείες που ελέγχονται από τις κυβερνήσεις τους, είναι μία πρόσκαιρη λύση, που δεν δίνει πραγματικές λύσεις.
Τα χρήματα που δαπανώνται ή θα δαπανηθούν είναι υπερβολικά, σε σχέση με την δυνατότητα υλοποιήσεως των ίδιων εργασιών από κρατική εταιρεία.
Τα λάθη σε αυτόν τον τομέα είναι πολλά και τραγικά και καλύπτουν μεγάλη χρονική περίοδο, βαραίνοντας τόσο τους συνδικαλιστές, όσο και τις εκάστοτε κυβερνήσεις.
Αν δεν αποφασίσουμε να έχουμε υγιείς κρατικές επιχειρήσεις , που θα ελέγχονται με ιδιωτικά κριτήρια και μεθόδους , δεν πρόκειται να δώσουμε ποτέ την ενδεδειγμένη λύση όχι μόνο στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία, αλλά και άλλους δύο κλάδους των Ενόπλων μας Δυνάμεων.