Γράφαμε τις προάλλες πως το εμπάργκο αναγκάζει την Τουρκία να βγάζει στο Αιγαίο το απαρχαιωμένο F-4E Phantom II.
Και σήμερα το ξαναείδαμε! Εκ των πραγμάτων, όπως ξαναγράψαμε στο προηγούμενο άρθρο μας, αφού τα ήδη γερασμένα τουρκικά F-16 φορτώνονται με πτητικές ώρες και σε συνδυασμό με την έλλειψη ανταλλακτικών, λόγω εμπάργκο, αναγκάζουν την τουρκική πολεμική αεροπορία να βγάζει στο προσκήνιο τα απαρχαιωμένα F-4E Phantom II για τις επεκτατικές της βλέψεις στο Αιγαίο. Με ό,τι συνεπάγεται αυτό εις βάρος της, σε περίπτωση μιας πραγματικής εμπλοκής.
Μπαράζ τουρκικών προκλήσεων και σήμερα λοιπόν με 41 παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου.
Ειδικότερα, τρία ζεύγη μαχητικών αεροσκαφών τύπου F-16 και ένα ζεύγος μαχητικών F-4 πέταξαν πάνω από τον εθνικό μας εναέριο χώρο και προχώρησαν σε 8 παραβάσεις του FIR Αθηνών και 36 παραβιάσεις. Στις σημερινές παραβιάσεις συμμετείχαν και δύο μη επανδρωμένα αεροσκάφη UAV, που σημείωσαν 5 παραβιάσεις και ένα CN-235.
Από τα μαχητικά αεροσκάφη τα δύο ήταν οπλισμένα, ενώ σημειώθηκαν δύο εμπλοκές. Οι 4 εκ των ανωτέρω παραβιάσεων ήταν υπερπτήσεις. Τα ανωτέρω αεροσκάφη αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν από τις ελληνικές αεροπορικές δυνάμεις σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, κατά πάγια πρακτική.
ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ Κ.Ε.Κ. ΣΤΟ F.I.R. ΑΘΗΝΩΝ – ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ Ε.Ε.Χ. ΤΗΝ 21η ΙΟΥΝΙΟΥ 2022
ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ : 4 (3×2 F-16, 1×2 F-4)
ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΑ : 3 (2 UAV, 1 CN-235)
ΣΥΝΟΛΟ Α/Φ : 11
ΟΠΛΙΣΜΕΝΑ : 2
ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ : 8
ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ : 41 (5 από το UAV, 36 από τα μαχητικά)
ΕΜΠΛΟΚΕΣ : 2
ΠΕΡΙΟΧΗ : Βορειοανατολικό, Κεντρικό και Νοτιοανατολικό Αιγαίο
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ παράβασης ΚΕΚ και παραβίασης ΕΕΧ;
Με τα γράμματα ΚΕΚ εννοούμε τους Κανόνες Εναέριας Κυκλοφορίας. ΕΕΧ είναι ο Εθνικός Εναέριος Χώρος.
Ο Εθνικός Εναέριος Χώρος παραβιάζεται. Στους Κανόνες Εναέριας Κυκλοφορίας έχουμε παράβαση.
Το ΓΕΕΘΑ σε ενημερωτικό του σημείωμα ξεκαθαρίζει:
«Η παραβίαση εναερίου χώρου αφορά την άνευ αδείας πτήση αεροσκάφους άλλου κράτους σε ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο.
Παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας λαμβάνει κατεξοχήν χώρα όταν αεροσκάφος εισέρχεται στο FIR Αθηνών χωρίς να έχει καταθέσει σχέδιο πτήσεως, ήτοι κατά παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας».
Την «αστυνόμευση» της περιοχής μας έχουμε αναλάβει με εντολή του ICAO (ICAO : International Civil Aviation Organization) και οι αρμοδιότητες μας αποσκοπούν «στην εξασφάλιση ασφαλών συνθηκών πτήσεως σε όλον τον εναέριο χώρο του FIR Αθηνών».
Όταν λοιπόν ένα αεροσκάφος της Τουρκίας πετά αυθαίρετα στην περιοχή ελέγχου πτήσεων Αθήνας, FIR, δημιουργείται κίνδυνος ατυχήματος έχουμε παράβαση ΚΕΚ αλλά δεν παραβιάζεται ο ΕΕΧ απαραίτητα. Παρότι σαφώς η Τουρκία αμφισβητώντας την « Σύμβαση του Σικάγου» και το FIR Αθηνών σαφώς βάζει και άλλες διεκδικήσεις στο τραπέζι.
Ποιος είναι λοιπόν ο ΕΕΧ μας;
Ο Εθνικός Εναέριος Χώρος της Ελλάδας καθορίζεται με νόμο στον οποίο η Τουρκία όταν ψηφίστηκε (1931) δεν είχε καμία ένσταση.