Στην τελική ευθεία για την άφιξη των πρώτων έξι μαχητικών Rafale βρίσκεται η Πολεμική Αεροπορία και όπως έχει ήδη γραφτεί τα μαχητικά συνοδευόμενα από Mirage 2000-5, θα πετάξουν πάνω από την Ακρόπολη.
Σε δημοσιεύματα που είδαν τις τελευταίες ημέρες δόθηκε στη δημοσιότητα και η σχετική ΝΟΤΑΜ.
Το Πενταπόσταγμα έβαλε σε χάρτη τις συντεταγμένες και σας παρουσιάζει την περιοχή που έχει δεσμευτεί για την πτήση αυτή.
Όπως φαίνεται λοιπόν από τις συντεταγμένες η περιοχή στα νότια όριά της φτάνει αρκετά πιο πέρα από τα όρια της Αθήνας καθώς αυτά φτάνουν νοτιότερα της Ύδρας. Στην περιοχή που δεσμεύτηκε συμπεριλαμβάνεται και όλη η Αίγινα, η Σαλαμίνα, ο Πειραιάς και φυσικά ο εναέριος χώρος πάνω από τον Ιερό Βράχο της Ακροπόλεως.
Η περιοχή θα είναι κλειστή από τις 10 το πρωί έως τις 13:00 το μεσημέρι.
Το μαχητικό Rafale όπως έχει ήδη ειπωθεί από δεκάδες χιλιάδες αναλύσεις είναι αναμφίβολα ένα μαχητικό «Game changer», ένα μαχητικό «καταλύτης» καθώς με τον πύραυλο «Meteor» που φέρει μπορεί να πλήξει τα τουρκικά μαχητικά F-16 στο Αιγαίο από την διπλάσια απόσταση από εκείνη που αυτά μπορούν να εκτοξεύσουν τους δικούς τους πυραύλους ΑΙΜ-120.
Στην παρούσα φάση πάντως το συγκεκριμένο μαχητικό είναι σχετικά «άγνωστο» καθώς είναι σχετικά λίγες οι χώρες που το διαθέτουν.
Ενδεικτικά η ίδια η Γαλλία έχει στόχο μέχρι το 2024 να διαθέτει περί τα 180 μαχητικά του τύπου. Μέχρι στιγμής αυτά που έχουν παραληφθεί από τις γαλλικές Ε.Δ είναι μοιρασμένα 102 στην γαλλική πολεμική αεροπορία και άλλα 46 στο γαλλικό πολεμικό ναυτικό.
Ο δεύτερος μεγαλύτερος χρήστης με τα μέχρι σήμερα δεδομένα θα είναι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με την μεγάλη παραγγελία των 80 μαχητικών του τύπου. Τρίτος μεγαλύτερος χρήστης είναι η Αίγυπτος καθώς έχει παραγγείλει 54 Rafale και από αυτά έχει παραλάβει σημαντικό αριθμό. Ακολουθεί η Ινδία με 36 και το Κατάρ που έχει παραγγείλει αντίστοιχο αριθμό. Στην επόμενη σειρά κατάταξης έρχονται η Ελλάδα με τα 24 μαχητικά που σκοπεύει να αποκτήσει και τελευταία η Κροατία με τα 12 Rafale που θέλει να αποκτήσει.
Η ιστορία της «ριπής ανέμου»
Η απαρχή του Rafale μπορεί να τοποθετηθεί στα μέσα της δεκαετίας του 1970, όταν η Πολεμική Αεροπορία της Γαλλίας καθώς και το Πολεμικό Ναυτικό της έκριναν απαραίτητη την αντικατάσταση των αεροσκαφών F-8 Crusader και SEPECAT Jaguar, καθώς ήταν πλέον εμφανές ότι ήταν πεπαλαιωμένης τεχνολογίας. Πολλές δυτικοευρωπαϊκές αεροπορίες (μεταξύ των οποίων η Αγγλική, Γερμανική, Ιταλική και Ισπανική) αναζητούσαν ένα σύγχρονο αντικαταστάτη των κύριων μαχητικών αεροσκαφών τους, τα πιο πολλά από τα οποία αποτελούσαν λύσεις της δεκαετίας του 1950, υστερώντας ξεκάθαρα έναντι αεροσκαφών όπως το MiG-23 και το μελλοντικό Su-27 (υπό ανάπτυξη εκείνη την εποχή).
Έτσι αρχικά η Γαλλία συνεργάστηκε με το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ισπανία στο πρόγραμμα Future European Fighter Aircraft, το οποίο στη συνέχεια θα εξελισσόταν στο Eurofighter Typhoon. Εντούτοις, σύντομα διαπιστώθηκε ότι οι γαλλικές απαιτήσεις δεν μπορούσαν να υλοποιηθούν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Το Eurofighter δεν σχεδιαζόταν με τη σκέψη να επιχειρεί και από αεροπλανοφόρα, ενώ η Γαλλία δεν ήθελε να προχωρήσει στην αγορά δύο διαφορετικών τύπων αεροσκαφών για τις δυνάμεις της. Επίσης, ενώ το Eurofighter προγραμματιζόταν να είναι μαχητικό αεράμυνας, η Γαλλία αναζητούσε ένα αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου μεν, αλλά με κύρια αποστολή του την κρούση. Έτσι, στα μέσα της δεκαετίας του 1980, η γαλλική πλευρά αποχώρησε από το πρόγραμμα ευρωπαϊκής συνεργασίας, και άρχισε να εξελίσσει ένα δικό της αεροσκάφος. Ανάδοχος του προγράμματος ήταν η Dassault, το οποίο παρουσίασε το Rafale ως κόνσεπτ το 1985.
Στις 4 Ιουλίου 1986, το πρωτότυπο Rafale A έκανε την παρθενική του πτήση, δύο χρόνια μόλις μετά την αρχή της μελέτης. Η γαλλική κυβέρνηση προχώρησε στην αγορά των πρώτων Rafale το 1988. Μέχρι το 1993, το Rafale είχε ήδη κάνει αρκετές δοκιμαστικές πτήσεις, συμπεριλαμβανομένων και απονηώσεων και προσνηώσεων στο αεροπλανοφόρο Foch (Φος) του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού. Παρ' όλη όμως την επιτυχία των δοκιμών, το πρόγραμμα πάγωσε μέχρι το 1999, καθώς οικονομικά προβλήματα ταλάνιζαν το Γαλλικό Στρατό για μεγάλο μέρος της δεκαετίας. Από τη στιγμή που η ανάπτυξη συνεχίστηκε, πέρασαν άλλα δύο χρόνια μέχρι τα πρώτα Rafale παραγωγής να ενταχθούν στη δύναμη του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, ενώ το αεροσκάφος πρακτικά ξεκίνησε την καριέρα του το 2004 πετώντας στους ουρανούς του Αφγανιστάν σε ρόλους προστασίας.
Με το Rafale η Dassault σκοπεύει να προσφέρει αντικατάσταση πλειάδας παλαιότερων μαχητικών αεροσκαφών, όπως η σειρά Mirage, τα SEPECAT Jaguar και τα Super Étendard.