Δεδομένου πως τα F-16 αποτελούν τον κορμό της ΠΑ, ο εκσυγχρονισμός του συνόλου των αεροσκαφών προβάλει ως εθνική αδήριτη ανάγκη για τη διατήρηση του αεροπορικού ισοζυγίου δυνάμεων. Εντούτοις, η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των 84 μαχητικών F-16 Block 52+ και F-16 Block 52+ Advanced, άφησε εκτός τα πολύτιμα F-16 Block 50 δίχως να τα ενσωματώσει σε ένα ενιαίο πρόγραμμα δίνοντας του μελλοντική χρονική μετάθεση για την υλοποίηση του.
Τα επίσης πολύτιμα αεροσκάφη F-16 Block 30, καρκινοβατούσαν ανάμεσα στο να πουληθούν και να αξιοποιηθούν ως εκπαιδευτικά. Τελικώς, τίποτα από τα δύο δεν συνέβη και φυσικά καμία μέριμνα δεν υπήρξε, ώστε και αυτά να εκσυγχρονιστούν με ένα απλούστερο και οικονομικότερο πακέτο εκσυγχρονισμού όπως το CCIP Lite.
Η Ελλάδα αξίζει να επενδύσει στον εκσυγχρονισμό των 32 F-16C/D Block 30 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία στο επίπεδο Block 50++ Advanced, αξιοποιώντας παράλληλα τα απάρτια και τα συστήματα που προέρχονται από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Block 52+ και Block 52+ Advanced σε -V, για τους παρακάτω λόγους:
Η αξία των μαχητικών αυτών θα αυξηθεί σημαντικά. Επομένως θα αυξηθούν σε μεγάλο βαθμό και οι πιθανότητες πώλησής τους με σημαντικό οικονομικό όφελος για την ελληνική πλευρά.
Ακόμη και αν δεν κατορθώσει να πουλήσει τα εκσυγχρονισμένα Block 30 , η Ελλάδα μπορεί κάλλιστα να τα αξιοποιήσει για την κάλυψη των επιχειρησιακών και εκπαιδευτικών αναγκών της Πολεμικής Αεροπορίας. Που είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές άλλων χωρών των Πολεμικών τους Αεροποριών σε καθημερινή βάση.
Το έργο είναι σημαντικό για την ελληνική αμυντική βιομηχανία. Είτε υλοποιηθεί από την ΕΑΒ, είτε από την Πολεμική Αεροπορία. Μιλάμε για σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας και κατά συνέπεια όφελος για την ελληνική οικονομία.
H οροφή θα διατηρηθεί σταθερά στα 180+ πραγματικά αξιόμαχα μαχητικά εντός της επόμενης τετραετίας, με τέσσερις τύπους (δύο γαλλικούς και δύο αμερικανικούς), επιτρέποντας άμεσα την απόσυρση των Phantom AUP. Ακόμη και αν η προμήθεια F-35A και πρόσθετων Rafale (η διαμόρφωση F4 δεν είναι ακόμη διαθέσιμη) καθυστερήσει σημαντικά, λόγω δημοσιονομικών ή άλλων δυσχερειών.
Όλα αυτά γράφονται, ενώ ακόμη δεν έχει ληφθεί επίσημα η απόφαση εκσυγχρονισμού των νεότερων F-16C/D Block 50, για να αναδείξουν το γεγονός, ότι καμία σοβαρή χώρα δεν επιλέγει το να πουλήσει ως μέταλλο, επενδύσεις δισεκατομμυρίων που έχει κάνει στο παρελθόν. Τουλάχιστον σε ότι αφορά τα μαχητικά αεροπλάνα. Γιατί μπορούν σε αναβαθμισμένη μορφή, να λειτουργήσουν ως φορείς προηγμένων όπλων νέας γενιάς και να αποδώσουν σημαντικά οφέλη. Οικονομικά και επιχειρησιακά.
H Νορβηγία δείχνει το δρόμο για τα ελληνικά F-16C/D Block 30. Πύραυλοι JSM για τα F-35A και αναβάθμιση προς πώληση των F-16AΜ/ΒΜ από την Kongsberg. Η είδηση είναι σχετική με την πώληση αερομεταφερόμενων αντιπλοϊκών πυραύλων νέας γενιάς JSM, από την Kongsberg στην Αεροπορία της Νορβηγίας. Η συνεργασία του υπουργείου Άμυνας της Σκανδιναβικής χώρας με την εταιρεία είναι ευρύτερη, με στόχο και την εξασφάλιση κονδυλίων από την αναβάθμιση και σε δεύτερο χρόνο πώληση των μαχητικών F-16AΜ/ΒΜ, που θα αποσυρθούν από την ενεργό υπηρεσία μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Απώτερος στόχος δηλαδή, πέρα από την εξασφάλιση κονδυλίων, είναι και η ακόμη μεγαλύτερη εξασφάλιση έργου για την εγχώρια βιομηχανία.
Η Νορβηγία ήταν μεταξύ των πρώτων χωρών στον κόσμο εκτός ΗΠΑ που ενέταξαν το F-16 σε υπηρεσία. Από τον Ιανουάριο του 1980 μέχρι και το καλοκαίρι του 1984, παρέλαβε 72 μονάδες, 60 μονοθέσια F-16A και 12 διθέσια F-16Β, αντικαθιστώντας το F-104G.
Στα μέσα της δεκαετίας του ‘90 εντάχθηκαν στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού MLU, μαζί με το σύνολο των μαχητικών του τύπου που ανήκαν στο Βέλγιο, την Ολλανδία και τη Δανία. Από τα 72 αρχικά παραληφθέντα αεροσκάφη, εκσυγχρονίστηκαν μόνο τα 56.
Τα 45 μονοθέσια και 11 διθέσια, που από πλευράς εξοπλισμού αποστολής βρίσκονται στο επίπεδο του Block 52+ (αναβαθμισμένο ραντάρ AN/APG-66(V2A), INS/GPS τεχνολογίας δακτυλίων λέιζερ, ευρυγώνιο HUD, συμβατότητα χρήσης διοπτρών νυχτερινής όρασης – NVG -, υπολογιστής αποστολής, δυνατότητα αξιοποίησης ατρακτιδίων στοχοποίησης εδάφους LANTIRN, digital terrain system) και μετονομάστηκαν F-16AM/ΒM.
Ενώ αρχικά (2017) είχε ανακοινωθεί ότι τα 56 μαχητικά F-16AM/ΒM της Νορβηγίας θα πωλούνταν ως μέταλλο (scrap), αμέσως μετά την απόσυρσή τους στο τέλος του 2021, τελικά η Διεύθυνση Αμυντικού Υλικού του υπουργείου άμυνας της χώρας, υπέγραψε το Μάρτιο του 2021 σύμβαση με την Kongsberg Avition Maintenance Services (KAMS), για την εκτέλεση εργασιών βαριάς συντήρησης και δομικής αναβάθμισης δύο αεροσκαφών, με προαίρεση (option) για άλλα τρία.
Τα μαχητικά αυτά, τα περισσότερα διθέσια, θα διατηρηθούν ενεργά προκειμένου να επιδεικνύονται σε υποψήφιους αγοραστές και έτσι να προωθούνται προς πώληση. Η KAMS θα αναλαμβάνει τη βαριά συντήρηση και την αναβάθμισή τους στις εγκαταστάσεις της στο Kjeller, κοντά στην πρωτεύουσα Οσλο, αποσπώντας προσυμφωνηθέν μέρος των χρημάτων που θα προκύψουν από την πώληση κάθε αεροσκάφους.
Οι Νορβηγοί με τον τρόπο αυτό, επιδιώκουν να περιορίσουν έμμεσα το κόστος της προμήθειας και ένταξης σε υπηρεσία του F-35A Lightning II, χωρίς ουσιαστικά να παίρνουν κάποιο ρίσκο. Δεν αναβαθμίζουν δηλαδή όλα τα F-16AM/ΒM, με τον κίνδυνο να μην κατορθώσουν να τα πουλήσουν και να χάσουν έτσι τα χρήματα που θα έχουν δαπανήσει.
Ο εκσυγχρονισμός των Block 30 και Block 50 σε επίπεδο Block 50+ Advanced (με κινητήρα F110 της GE και τον ευρύ αεραγωγό) είναι μονόδρομος ακόμα και σήμερα. Είναι κίνηση η οποία έπρεπε να έχει γίνει 10 χρόνια πριν.
Τα F-16 Block 30 πρέπει να εκσυγχρονιστούν με τα απάρτια που θα προκύψουν από τα αεροσκάφη 52+ και 52+ ADV. Άλλες Αεροπορίες έχουν εκσυγχρονίσει πολύ παλαιότερα F-16 συγκριτικά με τα ελληνικά. Όλα τα δεδομένα «φωνάζουν», ότι έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη τις υπηρεσίες των 71 συνολικά F-16C/D Block 30 (32 μονάδες) και Block 50 (39 μονάδες). Έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη από την διατήρηση των 155 F-16 πραγματικά αξιόμαχων, με όπλα και συστήματα που θα τους επιτρέψουν να επιβιώσουν και να επικρατήσουν. Ακόμα και μετά από 10 χρόνια (ο χρόνος είναι κατά προσέγγιση), όταν θα πάμε στην επιλογή νέου μαχητικού, στη δύναμη των F-16 θα βασιστούμε.
Όλα τα παραπάνω παραμένουν επίκαιρα και σήμερα. Δυστυχώς φαίνεται πως τα Block 30 δεν θα εκσυγχρονιστούν. Είναι αδιανόητο όμως να μην εκσυγχρονιστούν τα Block 50. Ελπίζουμε πως τα Block 50, δεν θα είναι ακόμη ένα στον μακρύ κατάλογο των οπλικών συστημάτων που απαξιώθηκαν ελέω μη έγκαιρων προγραμμάτων εκσυγχρονισμού. Τυχόν προμήθεια F-35, πρέπει να αποτελεί δευτερεύουσα προτεραιότητα συγκριτικώς με τον εκσυγχρονισμό των Block 50 και κυρίως την απόκτηση των κατάλληλων όπλων για το σύνολο των F-16.
Ο εκσυγχρονισμός των Block 30 και -50 λοιπόν, είναι η μία από τις δύο πραγματικά οικονομικές και αποδοτικές λύσεις που έχουμε στη διάθεσή μας. Επιβάλλεται να λάβει χώρα παράλληλα με την αντίστοιχη διαδικασία για τα Block 52+ και Block 52+ Advanced.
Αν η πλούσια Νορβηγική οικονομία των δύο πολεμικών Μοιρών, επιδιώκουν την εισροή χρημάτων που θα προκύψουν από μία δυνητική πώληση των μαχητικών F-16AM/BM, που είναι κατά μία δεκαετία παλιότερα από τα δικά μας F-16C/D Block 30, είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πόσο μεγαλύτερη είναι η αντίστοιχη ανάγκη της ελληνικής οικονομίας και της Πολεμικής Αεροπορίας των 10 Πολεμικών Μοιρών με μία Τουρκία απέναντί τους.