Τα Γαλλικά μαχητικά Rafale συνεχίζουν να γράφουν στον μακρύ κατάλογο πωλήσεων την μία μετά την άλλη υποψήφιες χώρες που θέλουν να τα αποκτήσουν.
Αυτήν την φορά είναι η σειρά της Ελβετίας να προκρίνει την αγορά τους εν μέσω όμως ίντριγκας, πολιτικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής παρέμβασης.
Πιο συγκεκριμένα το γαλλικό μαχητικό Rafale, που κατασκευάστηκε από την Dassault Aviation, φαίνεται ότι είναι όλο και πιο πιθανό να είναι ο νικητής της διαδικασίας απόκτησης της ελβετικής αεροπορίας, σύμφωνα με δημοσιεύματα των ΜΜΕ .
Εάν οι αναφορές αποδειχθούν σωστές, οι τεράστιες στρατιωτικές προμήθειες θα έχουν καταλήξει σε ένα αρκετά αμφιλεγόμενο συμπέρασμα.
Η διαδικασία ξεκίνησε ήδη από το 2008 και είχε περάσει από διάφορα σκάνδαλα, καθυστερήσεις και πολιτικές παρεμβάσεις.
Το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης στο Εθνικό Συμβούλιο της Ελβετίας αυτήν την εβδομάδα το Rafale αναφέρθηκε ως σημείο αναφοράς, καθώς και η υπογραφή σύμβασης αξίας 155 εκατομμυρίων φράγκων για το γαλλικό σύστημα εναέριας παρακολούθησης SkyView που κατασκευάστηκε από τη Γαλλική Thales, και τα δύο δείχνουν προς το Rafale ως ο πιο πιθανός νικητής του διαγωνισμού.
Τρεις άλλοι κατασκευαστές υπέβαλαν επίσης τα προϊόντα τους προς εξέταση: Eurofighter Typhoon από την European Airbus, το F / A-18 Super Hornet από την Boeing και το F-35 Lightning II από την Lockheed-Martin.
Η συστροφή στην ιστορία είναι ότι το 2014, το υπουργείο Άμυνας είχει ήδη επιλέξει το σουηδικό Saab Gripens ως το νέο μαχητικό αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας, ωστόσο οι Πράσινοι, οι Σοσιαλιστές και οι ειρηνικές ΜΚΟ ζήτησαν δημοψήφισμα για να αποφασίσουν την τύχη του νέα αεροσκάφους.
Κατά την άποψή τους, τα μαχητικά Gripens ήταν «πολυτελή τζετ» που η χώρα τους δεν μπορούσε να αντέξει. Επιπλέον, είχαν εκφράσει περιβαλλοντικές ανησυχίες όσον αφορά τα αεροσκάφη.
Ως αποτέλεσμα, οι Ελβετοί ψήφισαν υπέρ της ακύρωσης των αεριωθούμενων αεροσκαφών με περιορισμένο περιθώριο, οδηγώντας σε μια παρατεταμένη νέα διαδικασία που πλησιάζει στο τέλος της μόνο τώρα.
Μια επίσημη ανακοίνωση αναμένεται να γίνει στις 23 Ιουνίου, και υπάρχουν φόβοι ότι τα κριτήρια για την επιλογή των μελλοντικών αεροσκαφών για την Ελβετική Πολεμική Αεροπορία έχουν συντριπτικά πολιτικό και ιδεολογικό χαρακτήρα, αντί να βασίζονται στις ανάγκες άμυνας της χώρας.
Το κόμμα των Πρασίνων, μαζί με το Ελβετικό Εργατικό Κόμμα, απείλησαν να αποσύρουν την υποστήριξή τους από τη διαδικασία εξαγοράς και να ζητήσουν άλλο δημοψήφισμα για το θέμα σε περίπτωση που επιλεγεί ένα αμερικανικό μαχητικό.
Είναι αμφίβολο όμως ότι οι Πράσινοι και η Αριστερά θα είχαν επιτύχει τους περιβαλλοντικούς και οικονομικούς στόχους τους μόνο με την αγορά του Γαλλικού μαχητικού.
Η κυβέρνηση είχε δεσμεύσει 6 δισεκατομμύρια φράγκα για την αγορά 36 έως 40 αεροσκαφών. Ωστόσο, το κόστος απόκτησης και οι ώρες πτήσης ενός Rafale είναι περίπου διπλάσιο από αυτό ενός μαχητικού Saab Gripens.
Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πιο ακριβά από το stealth American F-35, το οποίο είναι το μόνο διαθέσιμο στρατιωτικό μαχητικό πέμπτης γενιάς στην αγορά.
Είναι άξιον αναφοράς ότι ο Πρόεδρος της Αμερικής Μπάιντεν στα πλαίσια της παρουσίας του στην Γενεύη για τις διεργασίες του ΝΑΤΟ συναντήθηκε με την Πολιτική ηγεσία της χώρας της Ελβετίας και πίεσε για την αγορά Αμερικανικών μαχητικών.
Αν και είναι πολύ ικανά, τα Rafales θεωρούνται γενιά 4+, και παρόλο που έχουν ωφέλιμο φορτίο και δυνατότητες dogfight ανώτερες από το F-35, δεν έχουν χαρακτηριστικά μυστικότητας.
Η πραγματική φύση των περιβαλλοντικών ανησυχιών της Αριστεράς ενέχουν επίσης σοβαρές αμφιβολίες, δεδομένου ότι η αρχική επιλογή, το Gripen είναι ένα μονοκινητήριο αεροσκάφος που είναι κατάλληλο για τις ανάγκες μιας ηπειρωτικής χώρας μεσαίου μεγέθους.
Το Rafale, ωστόσο, έχει δύο κινητήρες και παρόλο που μπορεί να έχει μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο, αναμφίβολα θα παράγει περισσότερες εκπομπές από ένα μονοκινητήριο αεροσκάφος.
Όσον αφορά τους Ελβετούς, οι ειδικοί έχουν θεωρήσει το F / A-18 Super Hornet ως «λογική» επιλογή για τη χώρα τους, καθώς έχουν ήδη τον προκάτοχό του, το F / A-18 Hornet στο απόθεμά τους από τη δεκαετία του 1990.
Αυτό θα έκανε τη μετάβαση για πιλότους και πληρώματα υποστήριξης στο νέο αεροσκάφος πολύ πιο εύκολη και φθηνότερη.
Επιπλέον, το F / A-18 κατασκευάστηκε στην εγκατάσταση κατασκευής Emmen της Ελβετίας με άδεια της Boeing, κάτι που θα μπορούσε επίσης να είναι μέρος μιας νέας σύμβασης.
Εκτός από το γαλλικό ναυτικό και την αεροπορία, η Dassault έχει παραγγελίες για το Rafale από την Ινδία, την Αίγυπτο, το Κατάρ και την Ελλάδα.
Φέτος, η Κροατία ανακοίνωσε επίσης την πρόθεσή της να αγοράσει ανακαινισμένο Rafale από τη γαλλική αεροπορία.