Μέσα στο Δεκέμβριο αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές με τη Γαλλία για την αγορά 18 μαχητικών Rafale, ενώ στις αρχές Ιανουαρίου 4 Έλληνες πιλότοι θα μεταβούν στη Γαλλία προκειμένου να γίνουν οι εκπαιδευτές για τους συναδέλφους τους.
Το μαχητικό αεροσκάφος Rafale γενιάς 4+ της Dassault, είναι ένα αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων, σχεδιασμένο να εκτελεί όλους τους τύπους αποστολών για αεροπορικές και ναυτικές προσβολές.
Το Rafale δύναται να φέρει σε πέρας αποστολές όπως, υπεροχή στον αέρα, εναέρια αναγνώριση, υποστήριξη εδάφους, σε βάθος προσβολές, καταστολής εχθρικής αεράμυνας, προσβολή ναυτικών στόχων-στόχων θαλάσσης και αποστολές πυρηνικής αποτροπής. Το Rafale αναφέρεται ως αεροσκάφος θαύμα.
Για τα Rafale η συμφωνία φθάνει τα 1,8 δισεκ. ευρώ μόνο για την αγορά τους. Επιπλέον 120 εκατ. ευρώ θα διατεθούν μόνο για την υποστήριξη τεσσάρων ετών, κι άλλα 300 εκατ. ευρώ για τον οπλισμό τους, που δεν είναι στο οικονομικό πακέτο.
Πρόκειται για τους πυραύλους αέρος – αέρος Meteor οι οποίοι θα δώσουν ασύμμετρο πλεονέκτημα στην Ελλάδα στο Αιγαίο και αφορούν το μεγαλύτερο ποσό των 300 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα θα πάνε σε επαναπιστοποιήσεις, ή και αγορές νέων κομματιών από υπάρχοντα όπλα (Exocet, Scalp, MICA). Το συνολικό «πακέτο» ανέρχεται χονδρικά σε 2,2 δισεκ. ευρώ περίπου.
Το «κινηματογραφικό σύστημα»
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα για τα πρώτα 18 αεροσκάφη Rafale που θα αποκτήσει αρχικά υπήρχαν και σχέδια για κάποια συστήματα αέρος – εδάφους, όπου οι δυνάμεις του πεζικού ουσιαστικά… κατευθύνουν με μεγάλη ακρίβεια σε στόχο εδάφους τον πύραυλο που εκτοξεύεται από το αεροπλάνο.
Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό «κινηματογραφικό σύστημα» που χρησιμοποιούν οι αμερικανικές, και όχι μόνο, δυνάμεις. Αλλά, αρχικά τουλάχιστον, θα δοθεί έμφαση σε αερομαχίες σε στρατηγική κρούση (Scalp) και αποστολές ναυτικής κρούσης. Τα Rafale θα σταθμεύουν στην αεροπορική βάση της Τανάγρας.
Όσον αφορά τα F-35 η Ελλάδα ζητά άμεσα έξι αεροσκάφη μέσα στο νέο έτος , με τη διαθεσιμότητα να αποτελεί μεγάλο ερώτημα. Η Ελλάδα θα κληθεί να απορροφήσει τεχνογνωσία για δύο τύπους αεροσκαφών με εντελώς νέα λογική (εκπαίδευση, διαφορετική φιλοσοφία, νέες υποδομές) και ταυτόχρονα έχει και την πρόκληση του εκσυγχρονισμού των F-16, αναφέρει ο ΣΚΑΙ.
Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση, η Ελλάδα θέλει να εκμεταλλευτεί την ευνοϊκή συγκυρία λόγω της άρσης των ευρωπαϊκών περιορισμών χρηματοδότησης εξαιτίας της COVID για να χρηματοδοτήσει το εξοπλιστικό πρόγραμμα.