Όπως σας είχαμε ενημερώσει πρόσφατα, το ελληνικό πολεμικό ναυτικό μελετά το ενδεχόμενο απόκτησης ενός νέου τύπου υποβρυχίου για να διατηρήσει το πλεονέκτημα έναντι του τουρκικού στόλου. Πηγές μας μας ενημερώνουν ότι τρία είναι τα υποβρύχια φαβορί που γλυκοκοιτάζει σήμερα η ηγεσία του γενικού επιτελείου: το γαλλικό υποβρύχιο Scorpène, το γερμανικό Type 212 και το σουηδικό A26.
Επειδή το κόστος του A26 είναι αρκετά μεγάλο και επειδή το Scorpène ναυπηγείται από την γαλλική εταιρεία Naval Group, η οποία ναυπηγεί και τις ελληνικές φρεγάτες Κίμων, το γαλλικό υποβρύχιο είναι η πιο ρεαλιστική πιθανότητα αγοράς για τον ελληνικό στόλο. Δεδομένου αυτού αξίζει να αναλύσουμε τις δυνατότητές του.
Ποια Είναι η Κλάση Scorpène;
Η Scorpène λοιπόν είναι μία κλάση diesel-ηλεκτρικών επιθετικών υποβρυχίων που αναπτύχθηκε από κοινού από την γαλλική Naval Group και την ισπανική Navantia. Το σκάφος, το οποίο αποκαλείται συχνά και Scorpène 2000, διαθέτει ένα πετρελαιοκίνητο σύστημα πρόωσης και ένα σύστημα ισχύος τύπου MESPA που δεν χρειάζεται αέρα, δηλαδή AIP (Air-Independent Propulsion). Με αυτό το σύστημα τα υποβρύχια μπορούν να παραμείνουν βυθισμένα για έως και 3 εβδομάδες.
Οι Γάλλοι σχεδίασαν αυτά τα υποβρύχια με απώτερο στόχο να γίνουν φονικές πλατφόρμες χαμηλής παρατηρησιμότητας, δηλαδή stealth. Για αυτό και τα Scorpène έχουν πολύ χαμηλό ακουστικό, μαγνητικό, ηλεκτρομαγνητικό και υπέρυθρο αποτύπωμα.
Το υποβρύχιο μπορεί να επιχειρεί σε μέγιστο βάθος 350 μέτρων και οι διαστάσεις του ποικίλουν ανάλογα την έκδοσή του. Ο κάθε πελάτης μπορεί παράλληλα να επιλέξει διαφορετικό εξοπλισμό. Σήμερα τα υποβρύχια επιχειρούνται από τα ναυτικά της Μαλαισίας, της Χιλής, της Βραζιλίας, της Ινδίας και της Ινδονησίας.
Όσον αφορά τον οπλισμό, κάθε υποβρύχιο διαθέτει 6 σωλήνες εκτόξευσης τορπιλών σε πρότυπα του ΝΑΤΟ, δηλαδή για τορπίλες διαστάσεων 533 χιλιοστών επί 7,1 μέτρων. Κάθε Scorpène μπορεί να μεταφέρει έως και 18 βαριές τορπίλες διαφόρων τύπων, 30 νάρκες, αντιπλοϊκούς πυραύλους τύπου SM39 Exocet της γαλλικής MBDA και πυραύλους κρουζ MdCN της ίδιας εταιρείας.
Σε υπόλοιπα τεχνικά χαρακτηριστικά, τα γαλλικά υποβρύχια επιδεικνύουν μέγιστη ταχύτητα 20+ κόμβων, μέγιστη εμβέλεια 6.000 ναυτικών μιλίων και απαιτούν πλήρωμα 31 ναυτών, συμπεριλαμβανομένων 6 αξιωματικών, για να επιχειρήσουν.
Συμπερασματικά, τα υποβρύχια Scorpène είναι αδιαμφισβήτητα μία από τις κορυφαίες επιλογές για το ελληνικό πολεμικό ναυτικό. Αν και έχουν κόστος μεγαλύτερο από 400 εκατομμύρια ευρώ, είναι ιδιαίτερα επικίνδυνα εξαιτίας των stealth χαρακτηριστικών τους και των φονικών πυραύλων κρουζ MdCN εμβέλειας 1.000 χιλιομέτρων.